Efelktivitas media audio visual untuk melningkatkan kelmampuan guling bellakang pada pelmbellajaran selnam lantai
DOI:
https://doi.org/10.29408/porkes.v6i2.21164Keywords:
Audio-visual meldia, back bolstelr, floor gymnasticsAbstract
This research aims to find out the extent of the effectiveness of audio-visual media to improve the ability of the back roll movement in the class X floor exercise at SMK Industri Mandiri Karawang. This research method uses quantitative research and research techniques, namely quasi-elkspelrimeln with nonelquivalelnt control group design and sampling techniques using clustelr random sampling. The samples used were X motorcycle business engineering as the experimental class and X industrial electronics engineering as the control class. The population in this study was the entire X class of 152 students. Data collection using SPPS application. Based on the results of the mann-whitnely test value with the "telst statistics" output, it is known that the Asymp .Sig (2-taileld) value is 0.001 <0.05, it can be concluded that Ho is accepted. It has been found that the N-Gain scorel test value is 0.5672 < 0.7, which is included in the moderate category. Then the prelselntasel N-Gain test, the value of selbelsar 56.7193 or selbelsar 56% was found which is included in the moderately effective category. the conclusion that there is an effectiveness of audio-visual meldia to improve the back roll movement on the floor cell learning in class X SMK Industri Mandiri Karawang.
References
Abraham, I., & Supriyati, Y. (2022). Desain Kuasi Eksperimen dalam Pendidikan: Literatur Review. Jurnal Ilmiah Mandala Pendidikan, 8(3), 2442–9511. https://doi.org/10.36312/jime.v8i3.3800
Amin Nur Fadilah, Garancang, S., & Abunawas, K. (2023). Konsep Umum Populasi dan Sampel dalam Penelitian. Jurnal Pilar, 14(1), 15–31. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/pilar/article/view/10624
Ariani, R., & Festiyed, F. (2019). Analisis Landasan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi Pendidikan dalam Pengembangan Multimedia Interaktif. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 5(2), 155–162. https://ejournal.unp.ac.id/index.php/jppf/article/view/107439
Arifin, S. (2017). Peran Guru Pendidikan Jasmani dalam Pembentukan Pendidikan Karakter Peserta Didik Syamsul Arifin. Jurnal Multilateral, 16(1), 78–92. https://doi.org/10.20527/multilateral.v16i1.3666
Budiman, S., & Suharto, A. W. B. (2021). Filsafat Ilmu Pendidikan Islam dalam Perspektif Pendidikan Jasmani. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 5(3), 2598–9944. https://doi.org/10.36312/jisip.v5i3.2195
Darsi, H. (2018). Pengaruh Senam Aerobic Low Impact terhadap Peningkatan V02max. Gelanggang Olahraga: Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga (JPJO), 1(2), 42–51. https://doi.org/10.31539/jpjo.v1i2.134
Dwijayanti, N. S., Sari, N., Putra, I., & Nasori, A. (2022). Pengembangan Pembelajaran Hybrid Learning dalam Konteks Merdeka Belajar di Prodi Pendidikan Ekonomi (Pengaruh Model Hybrid Learning pada Mata Kuliah Kapita Selekta Ekonomi). Journal On Teacher Education, 4(2), 107–121. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jote/article/view/7666
Eliyantika, E., Witono, A. H., & Jiwandono, I. S. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Guru Kelas IV SDN Kemiri Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3), 1315–1326. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3.749
Fatmawaty, R. (2017). Memahami Psikologi Remaja. Jurnal Reforma, 6(2), 55–65. https://doi.org/10.30736/rfma.v6i2.33
Gustiawati, R. (2017). Penerapan Materi Model Pembelajaran Permainan Kecil di dalam Pemanasan Terhadap Motivasi Belajar Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan pada Siswa Kelas VI SDN Mekarsari 5 Tambun Selatan Kabupaten Bekasi. Jurnal Motion, 8(1), 50–58. https://jurnal.unismabekasi.ac.id/index.php/motion/article/view/453
Guthes, D. D., Punomo, E., & Kresnadi, H. (2013). Pengunaan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Roll Depan di Kelas XI IPA. Jurnal Khatulistiwa, 2(9), 1–10. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/3500
Handayani, R. H., & Muhammadi, M. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas V SD. Jurnal Inovasi Pembelajaran SD, 9(2), 78–88. https://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/pgsd/article/view/9780
Harefa, D. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Solving Terhadap Hasil Belajar IPA Fisika Siswa Kelas IX SMP Negeri 1 Luahagundre Maniamolo Tahun Pembelajaran (Pada Materi Energi dan Daya Listrik). Jurnal Education and Development, 8(1), 231–234. https://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/1540
Herlambang, T. (2017). Aerobic Gymnastics Sebagai Pembelajaran Aktivitas Ritmik pada Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan. Jurnal Jendela Olahraga, 2(1), 92–98. https://doi.org/10.26877/jo.v2i1.1286
Imran. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Roll Belakang dengan Menggunakan Media Pembelajaran Pada Siswa Kelas V UPT SD Negeri 191 Arusu Kecamatan Malangke Barat Kabupaten Luwu Utara. 13(1), 104–116. http://repository.umpalopo.ac.id/2095/
Isnaeni, N., & Hidayah, D. (2020). Media Pembelajaran dalam Pembentukan Interaksi Belajar Siswa. Jurnal Syntax Transformation, 1(5), 148–156. https://doi.org/10.46799/jst.v1i5.69
Marinda, L. (2020). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Problematikanya pada Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal An-Nisa, 13(1), 116–152. https://annisa.uinkhas.ac.id/index.php/annisa/article/view/26
Martias, L. D. (2021). Statistika Deskriptif Sebagai Kumpulan Informasi. Jurnal Ilmu Perpustakaan dan Informasi (Fihris), 16(1), 40–59. https://doi.org/10.14421/fhrs.2021.161.40-59
Maswar. (2017). Analisis Statistik Deskriptif Nilai Uas Ekonomitrika Mahasiswa dengan Program Spss 23 & Eviews 8.1. In JPII 1(2). 273-292 https://doi.org/10.35316/jpii.v1i2.54
Misbahuddin, M. H., & Winarno, M. M. E. (2020). Studi Kemampuan Teknik Dasar Sepakbola Pemain SSB Unibraw 82 Kota Malang Kelompok Usia 15-16 Tahun. Jurnal Sport Science and Health, 2(4), 215–223. http://journal2.um.ac.id/index.php/jfik/article/view/11649
Murni, M. (2017). Perkembangan Fisik, Kognitif, dan Psikososial pada Masa Kanak-Kanak Awal 2-6 Tahun. Jurnal Bunayya, 3(1), 19–33. https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/bunayya/article/view/2042
Mustafa, P. S., & Dwiyogo, W. D. (2020). Kurikulum Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan di Indonesia Abad 21. Jurnal RJartika, 3(2), 422–438. http://journal.rekarta.co.id/index.php/jartika/article/view/371
Oktaviani, N. A. (2021). Survei Tingkat Kebugaran Jasmani Siswa SMP Negeri di Madiun. Jurnal Jpok, 9(1), 7–18. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-jasmani/article/view/37622
Ompusunggu, V. D. K., & Sari, N. (2019). Efektifitas Penggunaan E-Learning Berbasis Edmodo Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematika. Jurnal Ilmiah Fakultas, 3(2), 58–66. https://doi.org/10.36764/jc.v3i2.250
Putri, T. E., Kurniawan, F., & Wijaya, H. H. (2021). Pengaruh Alat Bantu Media Terhadap Keterampilan Hasil Lay Up Shoot pada Ekstrakurikuler Bola Basket SMA Negeri 1 Sukatani. Jurnal Literasi Olahraga, 2(2), 142–150. https://journal.unsika.ac.id/index.php/JLO/article/view/4875
Rizal, S. (2021). Perkembangan Fisik Anak Usia Dasar. PANDAWA : Jurnal Pendidikan dan Dakwah, 3(3), 366–383. https://www.ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pandawa/article/view/1341
Rochmawati, N. (2018). Peran Guru Dan Orang Tum Membentuk Karakter Jujur Pada Anak. Jurnal Al-Fikri, 1(2), 1–12. https://doi.org/10.30659/jspi.v1i2.3203
Rosanti, F., & Harahap, A. (2022). Pengaruh Outdoor LearningMath dengan Pendekatan Math City Mapterhadap Kemampuan Pemecahan Masalah pada Kelas XII SMK YAPIM Pinang Awan. Jurnal Cendekia, 6(2), 1387–1402. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i2.1363
Safrizal, S. (2022). Peranan Pendidikan Jasmani Dalam Membentuk Kedisiplinan Siswa Madrasah Aliyah Negeri 2 Banda Aceh. Jurnal Penjaskesrek, 9(1), 34–46. https://doi.org/10.46244/penjaskesrek.v9i2.1932
Sanjaya, M. D. (2022). Nilai-Nilai Pendidikan Dalam Novel Hanter Karya Syifauzzahra dan Relevansinya Sebagai Pembelajaran Sastra di SMA. Jurnal Kredo, 5(2), 475–496. https://doi.org/10.24176/kredo.v5i2.6778
Satyaninrum, I. R., Tahirs, J. P., Bhaga, B., Petrus Kpalet, Agustikawati, N., Yuniansyah, Y., & Aisyah, S. (2022). Metodologi Penelitian (S. Syarifuddin, Ed.). Cendekia Publisher.
Septianti, N., & Afiani, R. (2020). Pentingnya Memahami Karakteristik Siswa Sekolah Dasar di SDN Cikokol 2. As-Sabiqun, 2(1), 7–17. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v2i1.611
Setiawati, K. S., Parwata, I. G. L. A., & Suratmin, S. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Senam Lantai. Jurnal Penjakora, 7(1), 17. https://doi.org/10.23887/penjakora.v7i1.24444
Sugiyono,. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, kualitatif, dan R&D (23rd ed.). Alfabeta, Cv.
Syafril, S., Kuswanto, C. W., Farida, F., & Muriyan, O. (2020). Dua Cara Pengembangan Motorik Kasar pada Anak Usia Dini Melalui Gerakan-Gerakan Senam. Jurnal Pelita Paud, 5(1), 104–113. http://jurnal.upmk.ac.id/index.php/pelitapaud/article/view/1172
Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113
Tauhid, T. (2013). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Kayang dalam Pembelajaran Senam Lantai Melalui Bantuan Teman pada Siswa Kelas X SMK Pab Deli Serdang Tahun Ajaran 2012-2013. Jurnal Ilmu Keolahragaan, 12(1), 41–51. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/JIK/article/view/9241
Widianto, E., Husna, A. A., Sasami, A. N., Rizkia, E. F., Dewi, F. K., & Cahyani, S. A. I. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Journal of Education and Teaching (Jete), 2(2), 213–224. https://doi.org/10.24014/jete.v2i2.11707
Widowati, A., & Rasyono, R. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Senam Lantai Untuk Pembelajaran Senam Dasar Pada Mahasiswa Fakultas Ilmu Keolahragaan Universitas Jambi. Jurnal Segar, 7(1), 11–20. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/segar/article/view/9199
Zahwa, F. A., & Syafi’i 2, I. (2022). Pemilihan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Jurnal Equilibrium, 19(1), 61–78. https://doi.org/10.25134/equi.v19i01.3963
Zahwa, F. A., & Syafi’i, I. (2022). Pemilihan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Ekonomi, 19(01), 61–78. https://doi.org/10.25134/equi.v19i01.3963
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Jurnal Porkes is licensed under a Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International License