Pengaruh permainan kecil terhadap peningkatan kebugaran jasmani
DOI:
https://doi.org/10.29408/porkes.v6i2.21224Keywords:
Physical fitness, influence, physical education, little gameAbstract
The purpose of this study was to determine the effect of small games on increasing physical fitness which is expected to attract students to take part in physical education and health lessons so that their physical fitness increases. The approach in this study is a quantitative approach using the experimental method. The population used was class XI TKR 2 SMK Iptek Sanggabuana Pangkalan, totaling 38 people. The sampling technique uses total random. The research instrument used the Indonesian Physical Freshness Test (TKJI). Data analysis technique using pretest posttest design. The results showed that the pretest mean was 14.13 and the posttest mean was 16.61. The results of the paired sample t test analysis with the data obtained a significance value (2-tailed) = 0.000 which is less than the significance level (α) = 0.05, then H0 is rejected and Hl is accepted. So it can be concluded that the conclusion of small games has an effect on increasing physical fitness in class XI SMK Iptek Sanggabuana.
References
Aguss, R. M. (2020). Pengembangan Model Permainan Sepatu Batok untuk Pembelajaran Sepak Bola Pendidikan Jasmani, Olahraga dan Kesehatan SiswaSekolah Dasar. Jurnal Sport-Mu, 1(1), 43–53. https://doi.org/10.32528/sport-mu.v1i01.3052
Aldiansyah, R., & others. (2020). Pengaruh Permainan Tradisional Terhadap Peningkatan Kebugaran Jasmani Siswa Kelas VII SMP Negeri 51 Palembang. Halaman Olahraga Nusantara (Jurnal Ilmu Keolahragaan), 3(1), 73–81. https://doi.org/10.31851/hon.v3i1.3738
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik (pp. 22--23). PT. Rineka Cipta.
Ashidqy, A. Z., Gani, R. A., Achmad, I. Z., Syafei, M. M., Purbangkara, T., & Resita, C. (2023). Faktor-Faktor Penghambat Peserta Didik Mengikuti Pembelajaran Senam Lantai. Jurnal Penjakora Fakultas Olahraga dan Kesehatan, 10(1), 10–21. https://doi.org/10.23887/penjakora.v10i1.56287
Bile, R. L., Tapo, Y. B. O., & Desi, A. K. (2021). Pengembangan Model Latihan Kebugaran Jasmani Berbasis Permainan Tradisional sebagai Aktivitas Belajar Siswa dalam Pembelajaran PJOK. Jurnal Penjakora, 8(1), 71–80. https://doi.org/10.23887/penjakora.v8i1.30752
Depdiknas. (2010). TKJI Tes Kebugaran Jasmani Indonesia, Untuk Anak Umur 6-9 Tahun, 13- 15 Tahun, 16-19 Tahun. Depdiknas.
Empedu, R. L., Tapo, Y. B. O., & Desi, A. K. (2021). Pengembangan Model Latihan Kebugaran Jasmani Belajar Siswa dalam Pembelajaran PJOK. Jurnal Penjakora, 8(1), 71–80. https://doi.org/10.23887/penjakora.v8i1.30752
Fadillah, M. (2017). Bermain dan Permainan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana.
Gunarsa, S. D., & Wibowo, S. (2021). Hubungan Kualitas Tidur dengan Kebugaran Jasmani Siswa. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan (JPOK), 9(1), 43–52. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-jasmani/article/view/37777
Gustiawati, R. (2017). Penerapan Materi Model Pembelajaran Permainan Kecil di dalam Pemanasan Terhadap Motivasi Belajar Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan Pada Siswa Kelas VI SDN Mekarsari 05 Tambun Selatan Kabupaten Bekasi. Jurnal Motion, 8(1), 50–58. https://jurnal.unismabekasi.ac.id/index.php/motion/article/view/453
Gustiawati, R., & Julianti, R. R. (2018). Pengaruh Model Pendidikan Gerak (Movement Education) Terhadap Hasil Penilaian Kognitif dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan. Jurnal Speed (Sport, Physical 2(2), 44–51. https://journal.unsika.ac.id/index.php/speed/article/view/1731
Hasnidar, H., & Elihami, E. (2020). Pengaruh Pembelajaran Contextual Teaching Learning Terhadap Hasil Belajar PKN Murid Sekolah Dasar. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 42–47. https://ummaspul.e-journal.id/MGR/issue/view/23
Hidayati, N. (2021). Nilai-Nilai dalam Permainan Tradisional Banjar “Ba-u-upauan” sebagai Sumber Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial. ENTITA: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Dan Ilmu-Ilmu Sosial, 3(2), 171–184. https://doi.org/10.19105/ejpis.v3i2.5202
Kurnia, D., & Septiana, R. A. (2020). Implementasi Permainan Kecil Sebagai Bentuk Pemanasan Terhadap Minat Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Jasamani. Physical Activity Journal, 2(1), 90–99. https://doi.org/10.20884/1.paju.2020.2.1.3302
Maswar, M. (2017). Analisis Statistik Deskriptif Nilai Uas Ekonomitrika Mahasiswa dengan Program SPSS 23 & EVIEWS 8.1. Jurnal JPII, 1(2), 273–292. https://doi.org/10.35316/jpii.v1i2.54
Mustafa, P. S. (2021). Problematika Rancangan Penilaian Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan dalam Kurikulum 2013 pada Kelas XI SMA. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(1), 184–195. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v5i1.947
Mustafa, P. S. (2022). Peran Pendidikan Jasmani untuk Mewujudkan Tujuan Pendidikan Nasional. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(9), 68–80. https://doi.org/10.5281/zenodo.6629984
Mustafa, P. S., & Dwiyogo, W. D. (2020). Kurikulum Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan di Indonesia Abad 21. Jurnal Jartika, 3(2), 422–438. http://journal.rekarta.co.id/index.php/jartika/article/view/371
Ningsih, Y. R. Al. (2021). Manfaat Permainan Tradisional Bola Bekel terhadap Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini, 8(1), 69–76. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/jpppaud/article/view/11570
Ningsih, S. A. D. C. (2019). Pengaruh Profitabilitas, Risiko Keuangan, Dan Pertumbuhan Perusahaan Terhadap Manajemen Laba. JASa (Jurnal Akuntansi, Audit dan Sistem Informasi Akuntansi), 3(3), 380–388. http://journalfeb.unla.ac.id/index.php/jasa/article/view/1272
Nova, P., Gani, R. A., Julianti, R. R., Universitas, M., Karawang, S., Universitas, D., & Karawang, S. (2021). Tingkat Kecemasan Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Telagasari dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani Menghadapi Pertemuan Tatap Muka di Sekolah Pada Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan. 7(5), 292–300. https://doi.org/10.5281
/zenodo.5541025
Nurlaili, N. (2018). Sumber Belajar dan Alat Permainan untuk Pendidikan Anak Usia Dini. Al Fitrah: Journal Of Early Childhood Islamic Education, 2(1), 229–241. https://doi.org/10.29300/alfitrah.v2i1.1518
Nurmayani, N. (2014). Bermain dan Kreativitas pada Anak Usia Dini. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 20(77), 1–9. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/jpkm/article/view/3420
Rohmah, L., & Muhammad, H. N. (2021). Tingkat Kebugaran Jasmani dan Aktivitas Fisik Siswa Sekolah. Jurnal Jpok, 9(1), 511–519. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-jasmani/article/view/38199
Rosanti, F., & Harahap, A. (2022). Pengaruh Outdoor Learning Math dengan Pendekatan Math City Mapterhadap Kemampuan Pemecahan Masalah pada Kelas XII SMK YAPIM Pinang Awan. Jurnal Cendekia, 6(2), 1387–1402. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i2.1363
Sepriadi, S. (2017). Kontribusi status gizi dan kemampuan motorik terhadap kesegaran jasmani siswa sekolah dasar. Jurnal Keolahragaan, 5(2), 194–206. https://doi.org/10.21831/jk.v5i2.15147
Septikasari, R., & Frasandy, R. N. (2018). Keterampilan 4c Abad 21 dalam Pembelajaran Pendidikan Dasar. Jurnal Tarbiyah Al-Awlad, 8(2), 107–117. https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/alawlad/article/view/1597
Setyawan, G. S., Ro’is, A. F., & Fahturohzis, T. D. (2023). Pengembangan Model Latihan Kebugaran Jasmani Berbasis Aktivitas Bermain Ular Tangga. Jurnal Jambura, 2(1), 32–38. https://ejurnal.ung.ac.id/index.php/jscaj/article/view/20672
Siregar, W. A. (2020). Analisis Pemanfaatan Permainan Education Kata Acak Sebagai Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. UMSU.
Sit, M. (2022). Pengembangan Permainan Simpai: Stimulasi Kecerdasan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 5066–5078. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.1912
Srihartini, Y., & Lestari, M. P. (2021). Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini Online di Era Pandemi Covid-19. Tarbiatuna: Journal of Islamic Education Studies, 1(1), 135–154. https://doi.org/10.47467/tarbiatuna.v1i1.219
Sugiyono, P. (2015). Metode penelitian kombinasi (mixed methods). Bandung: Alfabeta, 28, 1–12.
Surfiyah, D., & Kurniawan, A. W. (2023). Survei Kebugaran Jasmani Siswa di SMA Negeri 5 Malang. Journal Sport Science Indonesia, 2(2), 210–224. https://doi.org/10.31258/jassi.2.2.210-224
Suryani, N. A. (2019). kemampuan sosem anak melalui permainan raba-raba pada PAUD kelompok A. Jurnal Ilmiah Potensia, 4(2), 141–150. https://doi.org/10.33369/jip.4.2.141-150
Suwarsi, S., & Handayani, A. (2017). Hubungan Antara Optimisme dan Problem Focused Coping pada Mahasiswa yang Sedang Menyusun Skripsi. Jurnal Psikologi Proyeksi, 12(1), 35–44. https://jurnal.unissula.ac.id/index.php/proyeksi/article/view/2847
Syarifuddin, A. (2020). Kemampuan Pemecahan Masalah Ditinjau Dari Gaya Kognitif dengan Model Problem Based Learning. CENDEKIA: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 8(1), 1–9. https://ejurnal.stkip-pb.ac.id/index.php/jurnal/article/view/145
Wahab, A., Syahid, A., & Junaedi, J. (2021). Penyajian Data dalam Tabel Distribusi Frekuensi dan Aplikasinya pada Ilmu Pendidikan. Education and Learning Journal, 2(1), 40–48. https://doi.org/10.33096/eljour.v2i1.91
Wariyanti, W., Nur, W., & Ananda, R. (2022). Perkembangan Aspek Sosial Emosional dan Sains Anak Usia Dini Melalui Permainan Tradisional Engklek. Jurnal Basicedu, 6(3), 5351–5361. https://doi.org/10.31004
/basicedu.v6i3.2848
Zhannisa, U. H., Royana, I. F., Prastiwi, B. K., & Pratama, D. S. (2018). Analisis Kondisi Fisik Tim Bulutangkis Universitas PGRI Semarang. Jurnal Power of Sports, 1(2), 30–41. https://doi.org/10.25273/jpos.v1i2.2523
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Jurnal Porkes is licensed under a Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International License