Efektivitas model pengembangan research and development permainan bola tangan pada pembelajaran penjas sytematic literature review

Authors

  • Gianjar Lesmana Program Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi, Fakultas Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, Universitas Pendidikan Indonesia
  • Toto Subroto Program Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi, Fakultas Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, Universitas Pendidikan Indonesia
  • Alit Rahmat Program Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi, Fakultas Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29408/porkes.v7i1.25155

Keywords:

Handball, development model R&D, Learning media; Physical education; Digital comics; Pencak Silat; Students

Abstract

This research aims to find out how effective the research and development development model is in handball games in physical education learning. This research was conducted using the systematic literature review (SLR) method. This research was also guided through several systematic review processes using PRISMA (preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses). The database used to search for literature is available on google scholar. Search for articles on this research within the last 12 years published in national journals that can be accessed openly (open access). This research focuses on the research and development model for handball games in physical education learning. The results of the data identification show that the research and development development model in handball games is very effective in learning physical education in terms of motor skills, increasing students' learning motivation and actively participating in physical education learning in handball games.

References

Abdurrochim, M. (2016). Pengembangan Model Permainan Bolatangan untuk Anak Usia Sekolah Dasar Kelas Atas. Jurnal Keolahragaan, 4(1), 60. https://doi.org/10.21831/jk.v4i1.8136

Anggraini, N. (2020). Peran Orang Tua dalam Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Metafora, 7(1), 1238–1248. https://doi.org/10.30595/mtf.v7i1.9741

Arifin, S. (2017). Peran Guru Pendidikan Jasmani dalam Pembentukan Pendidikan Karakter Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga (Multilateral ), 16(1), 78–92. https://doi.org/10.20527/multilateral.v16i1.3666

Awwaliyah, R., & Baharun, H. (2018). Pendidikan Islam dalam Sistem Pendidikan Nasional (Telaah Epistemologi Terhadap Problematika Pendidikan Islam). Jurnal Ilmiah Didaktika, 19(1), 144–169. https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/didaktika/article/view/4193

Hakim, L. (2016). Pemerataan Akses Pendidikan Bagi Rakyat Sesuai dengan Amanat Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Ilmu Sosial, 2(1), 53–64. https://jurnal.umsu.ac.id/index.php/edutech/article/view/575

Hermansah, B. (2018). Modifikasi Permainan Bola Tangan Terhadap Hasil Belajar Passing dalam Pembelajaran Bola Tangan Mahasiswa. Jurnal Wahana Didaktika, 16(1), 35–41. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/didaktika/article/view/1924

Iyakrus, I. (2018). Pendidikan Jasmani, Olahraga dan Prestasi. Altius : Jurnal Ilmu Olahraga dan Kesehatan, 7(2), 168–173. https://doi.org/10.36706/altius.v7i2.8110

Karjono, K. (2023). Pancasila Sebagai Basis Merdeka Belajar Kampus Merdeka. Pancasila: Jurnal Keindonesiaan, 3(2), 228–239. https://doi.org/10.52738/pjk.v3i2.194

Khuddus, L. A. (2017). Peningkatan Keterampilan Mengajar Guru Pendidikan Jasmani dan Olahraga (studi di seluruh SMA Negeri Kota Kediri). Jurnal Penjakora, 4(1), 11–26. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/PENJAKORA/article/view/11750

Kurniawan, R., A., P., Junaidi, S., Setya Subiyono, H., & S, S. H. (2020). Health and Recreations Jour-nal of Physical Education, Sport, Health and Recreation. Journal of Physical Education, Sport, 9(1), 58–62.

Megasari, R. (2014). Peningkatan Pengelolaan Sarana dan Prasarana Pendidikan untuk Meningkatan Kualitas Pembelajaran di SMPN 5 Bukittinggi. Jurnal Bahana Manjemen Pendidikan, 2(1), 636–648. https://ejournal.unp.ac.id/index.php/bahana/article/view/3808

Prasojo, U., Pramono, H., & Nurharsono, T. (2012). Model Permainan Bola Tangan Gawang Hidup Melalui Pendekatan Lingkungan SD Negeri 2 Ngesrepbalong Tahun 2012. Jurnal Active, 1(4), 1265–1270. https://journal.unnes.ac.id/sju/peshr/article/view/521

Rafika, A. S., Putri, H. Y., & Widiarti, F. D. (2017). Analisis Mesin Pencarian Google Scholar Sebagai Sumber Baru Untuk Kutipan. Jurnal Cerita, 3(2), 193–205. https://doi.org/10.33050/cerita.v3i2.657

Ramadan, G. (2018). Pengembangan Model Latihan Passing dalam Permainan Bola Tangan. JOSSAE : Journal of Sport Science and Education, 3(1), 1-10. https://doi.org/10.26740/jossae.v3n1.p1-6

Readi, R., & Sudarmiatin, S. (2023). Sistematic Literature Review (SLR) and Biomectrik Analysis: SMES Performance. Jurnal Birev, 1(6), 7–16. https://lgdpublishing.org/index.php/birev/article/view/62

Rozi, F. (2020). Systematic Literature Review pada Analisis Prediktif dengan IoT: Tren Riset, Metode, dan Arsitektur. Jurnal Sistem Cerdas, 3(1), 43–53. https://doi.org/10.37396/jsc.v3i1.53

Shiddiqi, A., A. F., Dr. Ujang Rohman, M.Kes., & Dr. Harwanto, M.Pd. (2023). Pengembangan model permainan bola tangan berbasis bermain 3 on 3 pada siswa SMA ITP Surabaya. Waktu, 19(02), 31–42. https://doi.org/10.36456/waktu.v19i02.6204

Setiawan, A., & Rahmat, A. (2018). Pengaruh Pembelajaran Bola Tangan Terhadap Perilaku Sosial Siswa. Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga, 3(1), 89. https://doi.org/10.17509/jpjo.v3i1.10188

Supriatini, S., Refson, R., & Mustofa, M. (2020). Pengembangan Alat Evaluasi Menggunakan Kahoot pada Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk Siswa Kelas VII. Jurnal Bindo Sastra, 4(1), 48–62. https://jurnal.um-palembang.ac.id/bisastra/article/view/2206

Supriyadi, M. (2018). Pelaksanaan Proses Belajar Mengajar Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan pada Sekolah Dasar. Gelanggang Olahraga: Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga (JPJO), 1(2), 64–73. https://doi.org/10.31539/jpjo.v1i2.136

Susanto, E. (2017). Retracted: Pengembangan Tes Keterampilan Dasar Olahraga Bola Tangan Bagi Mahasiswa. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 21(1), 116–125. https://doi.org/10.21831/pep.v21i1.15784

Sutapa, P., Sukadiyanto, S., & Kushartanti, B. W. (2014). Pengembangan Model Pembelajaran Pendidikan Jasmani Berbasis Kinestetik Untuk Anak Usia Pra Sekolah. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 2(2), 143–155. https://doi.org/10.21831/jppfa.v2i2.2655

Tageh, I. M., & Kirna, I. M. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Metode Penelitian Pendidikan dengan Model ADDIE. Jurnal Ika, 11(1), 12–26. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/ika/article/view/1145

Triwijayanto, N. K., Rumini, R., & Pramono, H. (2013). Model Pengembangan Permainan Bola Tangan “Kappar” dalam Penjasorkes pada Siswa Kelas V SDN Muntung Kecamatan Candiroto Kabupaten Temanggung Tahun 2012. Active - Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreation, 2(5), 334–339. https://journal.unnes.ac.id/sju/peshr/article/view/1222

Utama, A. M. B. (2011). Pembentukan Karakter Anak Melalui Aktivitas Bermaindalam Pendidikan Jasmani. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 8(1), 1–9. https://journal.uny.ac.id/index.php/jpji/article/view/3477

Yuliani, W., & Banjarnahor, N. (2021). Metode Penelitian Pengembangan (Rnd) dalam Bimbingan dan Konseling. Jurnal Quanta, 5(3), 44–51. https://doi.org/10.22460/q.v5i3p111-118.3051

Published

2024-06-01

How to Cite

Lesmana, G., Subroto, T., & Rahmat, A. (2024). Efektivitas model pengembangan research and development permainan bola tangan pada pembelajaran penjas sytematic literature review. Jurnal Porkes, 7(1), 277–287. https://doi.org/10.29408/porkes.v7i1.25155

Issue

Section

Articles