Pengaruh Sarana & Prasarana Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Terhadap Minat Belajar Siswa

Authors

  • Fhadil Hidayat Samsuri Universitas Muhammadiyah Palopo
  • Rachmat Hidayat Universitas Muhammadiyah Palopo
  • Saman Saman Universitas Muhammadiyah Palopo
  • Andi Heri Riswanto Universitas Muhammadiyah Palopo
  • Rasyidah Jalil Universitas Muhammadiyah Palopo

DOI:

https://doi.org/10.29408/porkes.v8i1.27547

Keywords:

Infrastructure Facilities; Learning Interest; PJOK

Abstract

This study aims to measure the extent to which physical education facilities and infrastructure affect class X students' interest in learning at SMKN 2 North Luwu. Using a quantitative descriptive method with a correlational approach, this study involved 226 students as a population and 33 students as a sample, selected through purposive random sampling technique. Data were collected through observation, questionnaire, and documentation. The results of the analysis show that 36% of facilities and infrastructure are in the medium category, while 43% of interest in learning is in the low category. The regression test resulted in an F value of 23.418 and a significance value of 0.000, indicating a significant influence between facilities and infrastructure and interest in learning. The R value of 0.612 indicates that facilities and infrastructure have a strong relationship in influencing interest in learning.

References

Abdullah, F. (2024). Peran Perguruan Tinggi dalam Meningkatkan Sumber Daya Manusia di Indonesia. Jurnal Educazione, 1(1), 13–24. http://j-educa.org/index.php/educazione/article/view/4

Adrian, M. R., Arsil, A., Damrah, D., Sari, D. N., & Zalindro, A. (2023). Hubungan Kebugaran Jasmani dengan Hasil Belajar Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan Siswa SMPN 2 Kecamatan Payakumbuh. Jurnal JPDO, 6(11), 143–150. http://jpdo.ppj.unp.ac.id/index.php/jpdo/article/view/1579

Arianto, M. T., Nur, S., & Yusuf, M. (2023). Pengaruh Penggunaan Sarana/Media Modifikasi pada pembelajaran Olahraga Atletik Lempar Lembing Terhadap Minat Belajar Siswa. Musamus Journal of Physical Education and Sport (MJPES), 5(02), 10–18. https://doi.org/10.35724/mjpes.v5i02.5170

Budiastawan, adyana sukarata I. . (2023). Ketersediaan Sarana dan Prasarana Penunjang Pembelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan Tingkat SMA dan SMK. IIK Strada Indonesia, 11(1), 84–88. https://doi.org/10.23887/jiku.v11i1.56292

Erisa, S., Sihotang, A., Almas, K. U., Mardiah, S., & Zahara, D. A. (2024). Pengaruh Sarana dan Prasarana Akademik Terhadap Minat Belajar Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Stambuk 2023. Jurnal EK & BI, 7(1), 48–56. https://doi.org/10.37600/ekbi.v7i1.1338

Hanum, R., & Andhira, A. (2020). Pengaruh Sarana Perpustakaan Terhadap Minat Baca pada Dinas Perpustakaan dan Arsip Kota Sibolga. Akrab Juara Jurnal, 5(2), 1–34. http://www.akrabjuara.com/index.php/akrabjuara/article/view/1048

Hendriadi, I. G. O. (2021). Ketersediaan Sarana dan Prasarana Pendidikan Jasmani, Olahraga dan Kesehatan. Jurnal Ilmu Keolahragaan Undiksha, 9(2), 69–74. https://doi.org/10.23887/jiku.v9i2.30878

Imawati, V., & Maulana, A. (2021). Minat Belajar Siswa dalam Mengikuti Proses Pembelajaran PJOK. Patria Eduacational Journal (PEJ), 1(1), 87–93. https://doi.org/10.28926/pej.v1i1.439

Kahar, I., Pandi, A., Jalil, R., & Riswanto, A. H. (2022). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Passing Sepak Bola Menggunakan Kaki Bagian Dalam. Jurnal MensSana, 7(1), 1–11. http://menssana.ppj.unp.ac.id/index.php/jm/article/view/277

Lestari, L. K. G. A. D., Parwata, I. G. L. A., & Dartini, N. P. D. S. (2020). Keterserdiaan Sarana dan Prasarana Penunjang Pembelajaran PJOK Tingkat SMP Se-Kecamatan Pupuan. Jurnal Pendidikan Jasmani, Olahraga dan Kesehatan Undiksha, 8(3), 124–132. https://doi.org/10.23887/jjp.v8i3.33767

Mahardhika, K., Hidayat, R., Nurhayati, A., & Riswanto, A. H. (2023). The Role of Concentration on Football Playing Skills Cintasi FC. Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreation, 12(2), 167–173. https://journal.unnes.ac.id/sju/peshr/article/view/69164

Mardhiyah, R. H., Aldriani, S. N. F., Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar di Abad 21 sebagai Tuntutan dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Jurnal Leetura, 12(1), 63–71. https://doi.org/10.31849/lectura.v12i1.5813

Nafsiyah, R., & Irwanyah, D. (2021). Survei Sarana dan Prasarana Pendidikan Jasmani Olahraga Kesehatan di SMA se-Aceh Timur. Jurnal Olahraga Rekreasi Samudra (JORS) : Jurnal Ilmu Olahraga, Kesehatan dan Rekreasi, 4(2), 17–28. https://ejurnalunsam.id/index.php/jors/article/view/4594

Nazirun, N., Gazali, N., & Fikri, M. (2020). Minat Siswa Terhadap Pembelajaran Pendidikan Jasmani. Jurnal Penjakora, 6(2), 119–126. https://doi.org/10.23887/penjakora.v6i2.20898

Nur, H. W., Nirwandi, N., & Asmi, A. (2018). Hubungan Sarana Prasarana Olahraga Terhadap Minat Siswa dalam Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan di SMAN 1 Batipuah Kabupaten Tanah Datar. Jurnal MensSana, 3(2), 93–102. http://menssana.ppj.unp.ac.id/index.php/jm/article/view/82

Nur, J. (2015). Pengaruh Sarana Belajar Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 4 Tenggarong. Jurnal Cemerlang, 3(1), 1–8. https://ejurnal.unikarta.ac.id/index.php/cemerlang/article/view/46

Nuri, S., Nuraini, F., & Permana, I. (2018). Pengaruh Sarana dan Prasarana terhadap Semangat dan Hasil Belajar Mahasiswa IKIP Siliwangi. Parole : Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(3), 303–314. https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/parole/article/view/662

Pratama, R. Y., Sulastio, A., & Agust, K. (2023). Hubungan Sarana Prasarana dan Proses Pembelajaran Dengan Hasil Belajar Olahraga di SMA Negeri 16 Pekanbaru. Riyadhoh : Jurnal Pendidikan Olahraga, 6(1), 88–95. https://doi.org/10.31602/rjpo.v6i1.9948

Pratikto, E. J., & Warthadi, A. N. (2021). Minat Siswa dalam Pembelajaran Daring Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan SMA Negeri di Boyolali. Journal of Innovation Research and Knowledge, 1(4), 499–506. https://bajangjournal.com/index.php/JIRK/article/view/317

Riyanto, P. (2020). Kontribusi Aktifitas Fisik, Kebugaran Jasmani Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Jasmani. Jpoe, 2(1), 117–126. https://doi.org/10.37742/jpoe.v2i1.31

Rosidih, A. (2023). Pengaruh Sarana dan Prasarana Sekolah Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas VII di SMP Terpadu Ibnu Muay Bekasi Tahun Ajaran 2019 - 2020. Science and Educatioan Journal, 1(1), 13–25. https://jurnal-cahayapatriot.org/index.php/snej/article/view/97

Rudin, A., Kusrina, T., & Apriani, D. F. (2024). Pengaruh Sarana Prasarana dan Prasarana terhadap Minat Belajar Siswa di Sekolah Dasar Negeri Kecamatan Suradadi Kabupaten Tegal. Journal of Education Research, 5(1), 1925–1930. https://doi.org/10.37985/jer.v5i2.1093

Rukmana, A. W., Abduloh, A., & Hidayat, A. S. (2021). Minat Belajar Siswa untuk Meningkatkan Kemampuan Pembelajaran Bola Voli di SMPN 2 Majalaya. Jurnal Literasi Olahraga, 2(1), 10–18. https://doi.org/10.35706/jlo.v2i1.4359

Saleh, M. S., & Malinta, S. S. (2020). Survei Minat Belajar Siswa dalam Mengikuti Pembelajaran Pendidikan Jasmani di SMPN 30 Makassar. Jurnal Kinestetik, 4(1), 55–62. https://doi.org/10.33369/jk.v4i1.10347

Saputro, T., Kurniawan, A. W., & Yudasmara, D. S. (2022). Survei Sarana dan Prasarana Pendidikan Jasmani di SMA, MA dan SMK. Sport Science and Health, 2(9), 456–463. https://doi.org/10.17977/um062v2i92020p456-463

Shalihin, M. T., Abdillah, S., & Fauzan, L. A. (2021). Ketersediaan Sarana dan Prasarana Pendidikan Jasmani yang Digunakan dalam Pembelajaran dan Prestasi di SMA Negeri Kabupaten Banjar. STABILITAS: Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga, 2(2), 135–140. https://doi.org/10.20527/mpj.v2i2.917

Simbolon, A. B., & Dicky Hendrawan. (2022). Pengaruh Minat Olahraga Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V pada Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani. Jurnal Dunia Pendidikan, 2(2), 28–32. https://doi.org/10.55081/jurdip.v2i2.628

Sitirahayu, S., & Purnomo, H. (2021). Pengaruh Sarana Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 4(3), 164–168. https://doi.org/10.54371/jiip.v4i3.242

Soleh, A. M., & Waluyo, W. (2021). Sarana dan Prasarana Olahraga Mata Pelajaran PJOK Sekolah Menengah Pertama Negeri Se- Kota Salatiga. SPRINTER: Jurnal Ilmu Olahraga, 2(2), 164–171. https://doi.org/10.46838/spr.v2i2.121

Sulfemi, W. B. (2020). Pengaruh Sarana Prasarana Sekolah dengan Motivasi Mengajar Guru di SMA Negeri Pamijahan Kabupaten Bogor. Jurnal Ilmiah Edutecno, 22(1), 1–19. https://osf.io/preprints/edarxiv/p2fae_v1

Sunjoyo, & Rumpoko, S. S. (2020). Pengaruh Minat Belajar Mandiri Terhadap Hasil Belajar Tenis Meja pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Jasmani Universitas Tunas Pembangunan Surakarta Tahun 2020. Jurnal Ilmiah Penjas, 6(1), 13–30. http://ejournal.utp.ac.id/index.php/JIP/article/view/1121

Supriyadi, M. (2021). Hubungan Sarana Prasarana Olahraga Terhadap Minat Siswa dalam Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan di SMKN 03 Kota Lubuklinggau. Linggau Journal Science Education, 1(1), 60–67. https://www.jurnal.lp3mkil.or.id/index.php/ljse/article/view/31

Yusufi, C. R., Bachtiar, & Saputri, H. (2022). Sarana dan Prasarana Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio, 8(4), 1360–1365. https://ejournal.unma.ac.id/index.php/educatio/article/view/3516

Published

2025-04-09

How to Cite

Samsuri, F. H., Hidayat, R., Saman, S., Riswanto, A. H., & Jalil, R. (2025). Pengaruh Sarana & Prasarana Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Terhadap Minat Belajar Siswa . Jurnal Porkes, 8(1), 420–433. https://doi.org/10.29408/porkes.v8i1.27547

Issue

Section

Articles