Model Pembelajaran Kebugaran Jasmani Berbasis Permainan Modifikasi

Authors

  • Dira Fauzi Universitas Negeri Jakarta
  • Ramdan Pelana Universitas Negeri Jakarta
  • Samsudin Samsudin Universitas Negeri Jakarta
  • Sujarwo Sujarwo Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.29408/porkes.v8i3.31975

Keywords:

ADDIE; effectiveness; cardiorespiratory endurance; learning model; student motivation; muscle strength; physical education

Abstract

This study examines the effectiveness of a modified game-based physical fitness learning model (MOFIT) for junior high school students through a Research and Development (R&D) approach using the ADDIE model. The study was implemented in three junior high schools in Ciputat District, namely SMP Waskito, SMP Anugerah Abadi, and SMPN 9 Kota Tangerang Selatan, involving 90 students selected through cluster random sampling. Data collection was conducted using adapted physical fitness test instruments (Harvard Step Test, Wall Squat Test, Press-ups Test, Sit and Reach Test) and student/teacher response questionnaires. The research findings showed significant improvements in all targeted physical fitness components: cardiovascular endurance (average decrease of 29.078 bpm, p < .001), muscle strength (average increase of 19.200 seconds, p < .001), muscle endurance (average increase of 7.622 repetitions, p < .001), and flexibility (average increase of 3.002 cm, p < .001). Student responses showed a very high level of acceptance (91.7% approval), with increased enthusiasm (96.7%) and enjoyment (95.6%). Teachers reported the model as adaptable to variations in school facilities. The MOFIT model proved effective in improving physical fitness while facilitating student engagement, offering a viable alternative to conventional methods in physical education.

Author Biography

Dira Fauzi, Universitas Negeri Jakarta

<span lang="EN-US">Optimalisasi kebugaran jasmani siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP) merupakan faktor determinan dalam meningkatkan kualitas hidup dan perkembangan optimal generasi muda Indonesia. Penelitian ini mengkaji efektivitas model pembelajaran kebugaran jasmani berbasis permainan modifikasi (MOFIT) untuk siswa SMP melalui pendekatan Research and Development (R&D) dengan model ADDIE. Implementasi penelitian dilaksanakan di tiga SMP di Kecamatan Ciputat, yaitu SMP Waskito, SMP Anugerah Abadi, dan SMPN 9 Kota Tangerang Selatan dengan melibatkan 90 siswa yang dipilih melalui cluster random sampling. Pengumpulan data dilakukan menggunakan instrumen tes kebugaran jasmani yang diadaptasi (Harvard Step Test, Wall Squat Test, Press-ups Test, Sit and Reach Test) dan kuesioner respon siswa/guru. Temuan penelitian menunjukkan peningkatan signifikan pada semua komponen kebugaran jasmani yang ditargetkan: daya tahan kardiovaskular (penurunan rata-rata 29,078 bpm, p < .001), kekuatan otot (peningkatan rata-rata 19,200 detik, p < .001), daya tahan otot (peningkatan rata-rata 7,622 repetisi, p < .001), dan fleksibilitas (peningkatan rata-rata 3,002 cm, p < .001). Respon siswa menunjukkan tingkat penerimaan yang sangat tinggi (91,7% approval), dengan peningkatan antusiasme (96,7%) dan enjoyment (95,6%). Guru melaporkan model sebagai adaptable terhadap variasi fasilitas sekolah. Model MOFIT terbukti efektif dalam meningkatkan kebugaran jasmani sekaligus memfasilitasi keterlibatan siswa, menawarkan alternatif viable terhadap metode konvensional dalam pendidikan jasmani.</span>

References

Amrullah, F. A., Priyono, B., & Pramono, H. (2023). The Effect of Traditional Game Approach on Improving Motivation And Learning Outcomes of Physical Education. Juara : Jurnal Olahraga, 8(2), 758–767. https://doi.org/10.33222/juara.v8i2.3132

Capra, M. E., Stanyevic, B., Giudice, A., Monopoli, D., Decarolis, N. M., Esposito, S., & Biasucci, G. (2024). Nutrition for Children and Adolescents Who Practice Sport: A Narrative Review. In Nutrients 16(16). Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). https://doi.org/10.3390/nu16162803

Damsir, D., Idris, M., & Rizhardi, R. (2021). Survei Tingkat Kebugaran Jasmani pada Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Jolma, 1(1), 41. https://doi.org/10.31851/jolma.v1i1.5369

Kementerian Kesehatan Republik Indonesia. (2023). Survei Kesehatan Indonesia (SKI).

Kementerian Pemuda dan Olahraga Republik Indonesia. (2023). Laporan Indeks Pembangunan Olahraga Tahun 2023 Kebugaran Jasmani dan Generasi Emas 2045.

Mulya, N., Rahmawati, N. A., & Rahim, A. F. (2024). Aerobic Exercise Berpengaruh Terhadap Denyut Nadi Istirahat. Physiotherapy Health Science (PhysioHS), 7(2), 39-44. https://doi.org/10.22219/physiohs.v7i2.38133

Oktayani, E., Andriani, P., Al Ikhsan, M. F., & Abdurrahmansyah, A. (2025). Analisis Motivasi Belajar Siswa di Era Kurikulum Merdeka. Manajerial: Jurnal Inovasi Manajemen dan Supervisi Pendidikan, 5(1), 28-36. https://doi.org/10.51878/manajerial.v5i1.4750

Putrayasa, I. M., Suwindia, I. G., & Winangun, I. M. A. (2024). Transformasi Literasi di Era Digital: Tantangan dan Peluang untuk Generasi Muda. Education and Social Sciences Review, 5(2), 156-165. https://jurnal.iicet.org/index.php/essr/article/view/5014

Putri, C. W., & Almeida, A. (2024). Penerapan Strategi Latihan Fisik Terstruktur untuk Meningkatkan Kebugaran Jasmani Siswa Kelas X SMA Swasta di Tapanuli Selatan. Pendalas: Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengabdian Masyarakat, 4(1), 89-103. https://doi.org/10.47006/pendalas.v4i1.495

Sulhan, N. A. A. (2024). Periodisasi Perkembangan Anak pada Masa Remaja: Tinjauan Psikologi. Behavior, 1(1), 9-36. https://www.jurnal.stainmajene.ac.id/index.php/bkpi/article/view/1332

Setyawan, A. W. (2018). Survey Tingkat Kebugaran Jasmani pada Siswa SMP Negeri 1 Sampang (Studi pada siswa kelas VII). Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 6(2). https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-jasmani/article/view/23863

Sukardi, M. (2019). Metodologi penelitian pendidikan (R. Damayanti, Ed.; Edisi Revi). Jakarta : Bumi Aksara, 2019.

Satar, S., Judijanto, L., Haryono, P., Septikasari, D., Zamsir, Z., Pirmani, P., ... & Gaspersz, V. (2025). Metode dan Model Pembelajar Inovatif: Teori dan Praktik. PT. Green Pustaka Indonesia.

Trajkovik, V., Malinovski, T., Vasileva-Stojanovska, T., & Vasileva, M. (2018). Traditional Games in Elementary School: Relationships of Student’s Personality Traits, Motivation and Experience with Learning Outcomes. PLoS One Journal, 13(8). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0202172

Wibowo, D. L., Muhyi, M., Kusuma, A. I., Utomo, G. M., & Darisman, E. K. (2025). Pengaruh Tingkat Kebugaran Jasmani terhadap Peningkatan Prestasi Siswa SSB Bima Amora. Venue: Jurnal Olahraga, 2(1), 127-134. https://jurnal.javamutiaramedia.org/index.php/venue/article/view/50

Zamzami, R. (2024). Dampak Teknologi Digital Terhadap Perilaku Sosial Generasi Muda. TECHSI-Jurnal Teknik Informatika, 15(2), 87-95. https://doi.org/10.29103/techsi.v15i2.19443

Published

2025-11-23

How to Cite

Fauzi, D., Pelana, R., Samsudin, S., & Sujarwo, S. (2025). Model Pembelajaran Kebugaran Jasmani Berbasis Permainan Modifikasi. Jurnal Porkes, 8(3), 1608–1621. https://doi.org/10.29408/porkes.v8i3.31975

Issue

Section

Articles