PEMBELAJARAN MENULIS TEKS EKSPOSISI DENGAN METODE BRAINSTORMING KELAS X

Sri Kamila Dini, Sugeng Riadi

Abstract


This  study  aims  to  determine  leaming  to  write  an  exposition  text  using  the brainstorming  method  for students. The research  was carried out on class X IPS 1 students in the odd semester of the 2021/2022  school year.  The place of research is at Madrasah Aliyah Ar-Rifa’iah Bogor City. The formulation of the problem studied in this study is how to use the brainstorming method in leaming to write exposition text of class X students of Madrasah Aliyah Ar-Rifa’iah Bogor City,  odd semester of the 2021/2022 school year?. The method used in this research is descriptive qualitative. Data collection techniques in this study used several methods, such as observation, interviews, documentation, and tests. The aspects assessed in this  study were the content of ideas, structure, vocabulary, effective sentences, and spelling. The results showed that the average ability ofclass X IPS 1 students in leaming to write exposition texts using the brainstorming  method was 85.66  or rounded to 86. This value, if categorized in Burhan Nurgiyantoro's theory, got the predicate very good (A). This has a positive impact and makes it easy for students to write an exposition text.

Keywords: Brainstorming Method, Writing Leaming, Exposition Text

 


Full Text:

PDF

References


Abdullah Sani, R. (2016). Inovasi Pembelajaran (4th ed.). Bumi Aksara.

Djamaluddin, A. (2019). BELAJAR DAN PEMBELAJARAN 4 Pilar Peningkatan Kompetensi Pedagogis (1st ed.). CV. KAAFFAH LEAMING CENTER.

Izzaty, R. E., Astuti, B., & Cholimah, N. (1967). Penggunaan Media Dokumen Pribadi Dapat Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Berdasarkan Pengalaman Pada Siswa Kelas V SD N Pelemsari, Bokoharjo, Prambanan, Sleman. Angewandte Chemie Intemational Edition, 6(11), 951–952., 5–24.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia, Bahasa Indonesia, Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan Balitbang Kemendikbud. Cet. Ke-4. 2017. Edisi Revisi

Keraf, Gorys. 2004. Diksi dan Gaya Bahasa. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Makarao, N. Ramadhani. Metode Mengajar dalam Bidang Kesehatan. Bandung: Alfabeta. Cet. ke-1. 2009.

Nurgiyantoro, B. (2016). Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi (Kedua). BPFE-Yogyakarta.

Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. FITRAH:Jumal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945

Puspitasari, E. H., & Rustono, H. B. (2014). Peningkatan Keterampilan Menulis Kembali Dengan Bahasa Sendiri Melalui Media Film Dongeng. Jumal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(1), 1–8.

Rusman. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. 2nd ed. Jakarta: PT Raja Grasindo Persada, 2010.

Rusyana, Yus. 1986. Keterampilan Menulis. Jakarta : Universitas Terbuka.

Samsudin, A. (IKIP Si. (2012). Peningkatan Kemampuan Menulis Eksposisi Berita Dan Menulis Eksposisi Ilustrasi Siswa Kelas V Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Terpadu Membaca Dan Menulis. Penelitian Pendidikan UPI, 13(2), 1–11.

Saputra, E. (2016). IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN MENULIS KARANGAN EKSPOSISI Edi Saputra*. 5, 212–231.

Semi. (1990). Menulis efektif. Padang: CV Ankasa Raya

Senjaya, A., Wahid, F. I., Saputra, D. Y., Lathfullah, M., & Fasya, S. (2018). Pertama kali menerbitkan jumal volume 1 nomor 1 pada April 2016 , jumal ini memuat tulisan-tulisan sekitar bahasa dan sastra Indonesia dengan tujuan untuk mengembangkan studi ilmiah di Jurusan Pendidikan Bahasa Indonesia . Penanggung Jawab : Dr . H . Ac. volume 3 n, 65–72.

Susilawati, A. B. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Show Not tell Terhadap Keterampilan Menulis Teks Deskripsi Peserta didik Kelas VII SMP Negeri 3 Makasar. Jumal Pendidikan Bahasa Indonesia, 67(6), 14–21.

Tarigan, H. G. (2008). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung : Angkasa.

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional dalam https://www.pendis.kemenag.go.id.

Wina Sanjaya. (2008). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan (5th ed.). Kencana.




DOI: https://doi.org/10.29408/sbs.v5i2.6212

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
SeBaSa: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


View My Stats