Desain Pembelajaran Dick and Carey dan Implementasinya pada Pembelajaran IPA

Authors

  • Askar Askar Univesitas Sebelas Maret
  • Djono Djono Univesitas Sebelas Maret

DOI:

https://doi.org/10.29408/edc.v20i1.26530

Keywords:

Implementation, dick and carey model, science

Abstract

This research investigates the Dick and Carey model and its application in science using a literature
review methodology. The Dick and Carey model is a systematic framework comprising ten steps for designing,
developing, and evaluating educational programs. This literature review gathers and examines a range of
sources from relevant journals, books, and articles. The findings indicate that this model effectively enhances
student engagement, understanding of concepts, and learning outcomes in science. Implementing the Dick and
Carey model assists educators in designing structured lessons that prioritize educational objectives. Moreover,
this model facilitates the creation of teaching materials tailored to student needs and curricular requirements.
The research concludes that the Dick and Carey model can be effectively implemented in science education,
positively impacting the quality of learning.

References

Aji, W. N. (2016). Model pembelajaran Dick and Carey dalam pembelajaran bahasa dan sastra

Indonesia. Kajian Linguistik dan Sastra, 1(2), 119-126.

Dick, W., Carey, L., & Carey, J. O. (2015). The systematic design of instruction (5th). New

York: Longmann.

Fauzi, I., Faisal, Munthe, M. Z., & Neliwati. (2023). Model Pembelajaran Dick and Carey Serta

Implementasinya dalam Pembelajaran PAI. Qalam Lil ATHFAL, 1(1), 1–9.

Hanik, U., Wulan, N., & Mutmainah. (2018). Apersepsi dalam Pembelajaran Kaitannya dengan

Kesiapan dan Hasil Belajar. Edumath, 6(2), 53–59.

Jaya & Ifarida. 2019. Perencanaan Pembelajaran. medan: Universitas Islam Negeri Sumatra

Utara.

Kamil, G. (2021). PENERAPAN MODEL DESAIN INSTRAKSIONAL DICK AND CAREY

DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA KELAS VIII SEMESTER GENAP SMP

PADA MATERI BANGUN RUANG SISI DATAR. Perspektif, 1(1), 100–111.

https://doi.org/10.53947/perspekt.v1i1.24

Magdalena, I., Tsabitah, J. F., Istikharah, M., & Wahdania. (2023). PERUMUSAN TUJUAN

PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN RUMUS A B C D DI SD 01 CIPONDOH

KOTA TANGERANG. Jurnal Pendidikan Seroja, 1(1). http://jurnal.anfa.co.id

Masruroh, D. (2023). Model Pembelajaran Dick and Carey Dan Implementasinya Dalam

Pelajaran PAI. Global Education Journal, 1(4), 471–482.

Mawardi. (2019). Optimalisasi Kompetensi Guru Dalam Penyusunan Rencana. Jurnal Ilmiah

Didaktika, 20(1), 69–82. http://dx.doi.org/10.22373/jid.v20i1.3859

Nurmawan, R. (2019). Eksperimen Model Pembelajaran PjBL Dengan Pendekatan Take and

Give Dan Metode Diskusi Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas XI SMA

Negeri 4 Malang. Ekuivalen, 20(3), 201–204.

Santyasa, I W. 2004. Pembelajaran fisika berbasis keterampilan berpikir sebagai alternatif

implementasi KBK. Teknologi Pembelajaran: Peningkatan Kualitas Belajar melalui

Teknologi Pembelajaran. Jakarta: Pusat Teknologi Komunikasi dan Informasi Pendidikan

Sofiyana, M. S., Aswan, N., Munthe, B., Wijayanti, L. A., Jannah, R., Juhara, S., Tedy, S.K.,

Laga, E.A., Sinaga, J.A.B., Suparman, A.R., Suaidah, I., & Fitriasari, N. (2022).

Metodologi Penelitian Pendidikan. Global Eksekutif Teknologi.

Suttrisno, & Yulia, N. M. (2022). Pengembangan Kompetensi Guru dalam Mendesain

Pembelajaran Pada Kurikulum Merdeka. Journal of Education, 5(1), 30–44.

https://doi.org/10.32478/al-mudarris.v%vi%i.954

Wibowo, A., Rahman, A., Ishaq, M., Yus, A., & Simaremare, A. (2022). Analisis Efektifitas

Media Pembelajaran PKN Terhadap Gaya Belajar Kelas III SD. Journal of Educational

Analytics https://journal.formosapublisher.org/index.php/jeda

Downloads

Published

2025-04-08

How to Cite

Askar, A., & Djono, D. (2025). Desain Pembelajaran Dick and Carey dan Implementasinya pada Pembelajaran IPA. Educatio, 20(1), 1–10. https://doi.org/10.29408/edc.v20i1.26530