Implementasi Pengggunaan Media Film Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar

Authors

  • Annisa Salsabila Universitas Lampung
  • Hafid Triawan Universitas Lampung
  • Yessi Yessi Desmatala Sari Universitas Lampung
  • Supriyadi Supriyadi Universitas Lampung
  • Jody Setya Hermawan Universitas Lampung

DOI:

https://doi.org/10.29408/edc.v19i2.27832

Keywords:

Animated Film, Learning Activity, Learning Media

Abstract

Learning media is an important requirement in the learning process to achieve the desired learning objectives. One of the learning media used in elementary school is animated movie media animation The purpose is to make it easier for educators to carry out learning and increase the activeness of students. In the research conducted using qualitative methods conducted by interviews to obtain maximum information. The results of the interviews conducted stated that  learning using movie media can also encourage students to be more active and increase their response in the learning process. The activeness of learners can affect the conditions of the learning environment, so that the activeness of learning that arises in students will encourage an effective and interesting learning process. Some constraints will certainly arise, as well as the need for other supporting tools, sufficient knowledge in the use of these media and the need for adjustments to the character of the learners. Therefore, it can be justified that the use of appropriate learning media will help achieve maximum learning objectives

References

Ardiansyah, Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Jurnal Ihsan : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9.

Awaliah, N., & Risan, R. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Partisipasi Aktif Peserta Didik dalam Proses Pembelajaran di Kelas V SD Negeri Centre Malino Kabupaten Gowa. Indopedia (Jurnal Inovasi Pembelajaran dan Pendidikan), 1(4), 1095-1101.

Diana, N. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Film Animasi Terhadap Keterampilan Menulis Narasi Siswa Kelas IV SDN Tenggulunan Sidoarjo. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(3): 257–266.

Herdianti, N. P., Hanim, W., & Hasanah, U. (2024). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga Digital pada Pembelajaran IPS untuk Meningkatkan Partisipasi Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 8(2), 1592-1603.

Heri, T. (2019). Meningkatkan Motivasi Minat Belajar Siswa. Rausyan Fikr: Jurnal Pemikiran dan Pencerahan, 15(1).

Mardhiyah, H. R., Aldriani, F. N. S., Chitta, F., & Zulfikar, R. M. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar di Abad 21 sebagai Tuntutan dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Jurnal Pendidikan, 12.

Nisak, R. K., & Rofi'ah, S. (2023). Problematika Guru dalam Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Digital. BASICA Journal of Arts and Science in Primary Education, 3(1), 41-50.

Pranata, K., Kartika, Y. W., & Zulherman, Z. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Film Animasi Terhadap Peningkatan Keterampilan Menulis Cerita. Jurnal Basicedu, 5(3), 1271-1276.

Prastowo, A. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual pada Mata Pelajaran Matematika Berdasarkan Prinsip Kreatif dan Menarik di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(2), 754-763.

Puspita, S. M., & Diana, A. (2021). Peningkatkan Kemampuan Bercerita dengan Menggunakan Media Film Animasi Siswa. Jurnal Pesona, 7(2), 170-176.

Rukminingsih, Adnan, G., & Latief, M. A. (2020). Metode Penelitian Pendidikan. Penelitian Kuantitatif, Penelitian Kualitatif, Penelitian Tindakan Kelas). Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9).

Saputra, N. (2021). Peningkatan Kemampuan Menulis Cerita dengan Menggunakan Media Film Animasi pada Siswa. Indonesian Journal of Elementary Education (IJOEE), 2(2), 31-40.

Ula, W. R. R., & Nugraha, Y. A. (2020). Pengaruh Media Film Animasi terhadap Keterampilan Berbicara Kelas V Sekolah Dasar. P2M STKIP Siliwangi, 7(2), 118-125.

Veronica, A., Ernawati, Rasdiana, dkk. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Jawa Tengah: PT. Global Eksekutif Teknologi.

Downloads

Published

2024-12-17

How to Cite

Salsabila, A., Triawan, H., Yessi Desmatala Sari, Y., Supriyadi, S., & Hermawan, J. S. (2024). Implementasi Pengggunaan Media Film Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar. Educatio, 19(2), 279–286. https://doi.org/10.29408/edc.v19i2.27832