Pengaruh Media Let’s Read Berbasis E-Book Terhadap Minat Baca Peserta Didik Sekolah Dasar

Authors

  • Farhan Iqbal Pratama Universitas Lampung
  • Wahyu Ringgit Kuncoro Universitas Lampung
  • Supriyadi Supriyadi Universitas Lampung
  • Jody Setya Hermawan Universitas Lampung

DOI:

https://doi.org/10.29408/edc.v19i2.27898

Keywords:

E-Book, Interest in Reading, Let’s Read

Abstract

The objective of this investigation was to ascertain the impact of e-book-based Let's Read media on the level of student interest in reading. The sample for this research consisted of 24 students from class IV B SD Negeri 2 Metro Selatan. This study employs a quantitative approach in conjunction with a descriptive methodology. The data were analyzed using descriptive statistical methods, which involved calculating the average increase in data processing results using a Likert scale. The results of this study indicate that 68.55% of the respondents agreed that the use of Let's Read media can increase interest in reading, as indicated by the questionnaire that was distributed. It has been determined that the reading interest of students in class IV B SD Negeri 2 Metro Selatan is influenced by e-book-based Let's Read media.

References

Ali, M. (2020). Pembelajaran bahasa indonesia dan sastra (basastra) di sekolah dasar. PERNIK, 3(1), 35-44.

Ananta, I., Assyifa, F. Z., Chairunnisa, K., & Dayu, D. P. K. (2022, December). Media Pembelajaran Let’s Read Meningkatkan Literasi Membaca pada Pembelajaran Kurikulum Merdeka. In Prosiding Seminar Nasional Bahasa, Sastra, Seni, dan Pendidikan Dasar (SENSASEDA) (Vol. 2, pp. 31-36).

Farhani, F., Prasetyawan, A., & Widyartono, D. (2022). Persepsi Orang Tua Terhadap Aplikasi Let’s Red Digital Library. BIBLIOTIKA: Jurnal Kajian Perpustakaan Dan Informasi, 6(1), 108-121.

Faridah, E. S., El Hajar, M., Dahlan, Z., Ridwan, A., & Sayekti, S. P. (2024). Penanaman Kesadaran Tentang Pentingnya Kesehatan Mental Kepada Remaja. El-Mujtama: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(4), 1944-1951.

Handayani, P., & Koeswanti, H. D. (2020). Pengembangan Media Komik Untuk Meningkatkan Minat Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 396–401.

Harsiati, T. (2018). Karakteristik soal literasi membaca pada program pisa. Jurnal Litera, 17(1), 90-106.

Haslinda, F., Maghfiroh, N., & Fadillah, S. R. (2022). Buku Digital Sebagai Media Pengembangan Literasi. In Prosiding Seminar Nasional Ilmu Ilmu Sosial (SNIIS) (Vol. 1, pp. 576-584).

Herlina, R., Sutarjo, A., & Hanif, M. (2023). Penggunaan Let’s Read sebagai media pembelajaran untuk meningkatkan kemampuan literasi siswa sekolah dasar. Jurnal Perseda: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 9-16.

Kemdikbud. (2023). PISA 2022 DAN PEMULIHAN PEMBELAJARAN DI INDONESIA. Diambil dari https://balaibahasariau.kemdikbud.go.id/wp-content/uploads/2023/12/LAPORAN-PISA-KEMENDIKBUDRISTEK.pdf.

Maruti, E. S. (2022). Ketahanan Literasi Anak-Anak di Masa Pandemi melalui Aplikasi Let’s Read (Children's Literacy Resilience in a Pandemic Period Through the Let’s Read Application). Indonesian Language Education and Literature, 7(2), 247-260.

Nurhabibah, N., Habibi, M., Nursalim, N., & Risnawati, R. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Let’s Read dalam Meningkatkan Literasi Membaca Siswa Kelas 2 Sekolah Dasar. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 9(1), 155-162.

OECD. (2023). Student Performance (PISA 2022). Diambil dari https://gpseducation.oecd.org/CountryProfile?primaryCountry=IDN&treshold=10&topic=PI.

Saputra, M. H. S., Retno, R. S., & Laksana, M. S. D. (2023). Pengaruh penggunaan aplikasi Let’s Read terhadap minat baca pada pembelajaran bahasa indonesia siswa kelas v sekolah dasar. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 4, 163-171.

Shih, B. Y., Chen, T. H., Cheng, M. H., Chen, C. Y., & Chen, B. W. (2013). How to manipulate interactive E-book on learning natural catastrophe—An example of structural mechanics using power machine. Natural hazards, 65, 1637-1652.

Tohir, M. (2019). Hasil PISA Indonesia tahun 2018 turun dibanding tahun 2015.

Tonia, E., & Liansari, V. (2023). PENGARUH APLIKASI LETS READ TERHADAP MINAT BACA SISWA KELAS V DI SEKOLAH DASAR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 5171-5188.

Downloads

Published

2024-12-17

How to Cite

Pratama, F. I., Kuncoro, W. R., Supriyadi, S., & Hermawan, J. S. (2024). Pengaruh Media Let’s Read Berbasis E-Book Terhadap Minat Baca Peserta Didik Sekolah Dasar. Educatio, 19(2), 287–293. https://doi.org/10.29408/edc.v19i2.27898