Analisis Dampak Penerapan Bilingual Learning Dalam Kemampuan Berkomunikasi Bilingual Peserta Didik Di Sd Unggulan Hamzanwadi
DOI:
https://doi.org/10.29408/edc.v19i2.27933Keywords:
Bilingual Learning, Communication Skills, Students, Primary Education, SD Unggulan Hamzanwadi.Abstract
This study aims to analyze the impact of bilingual learning implementation on the bilingual communication skills of students at SD Unggulan Hamzanwadi. The method used is a qualitative approach with purposive sampling technique, involving teachers and students. The results show that the implementation of bilingual learning enhances students' communication skills both in school and outside school. Students feel more confident in communicating in English. However, challenges exist, such as shy students and the acclimatization of new students. In conclusion, the bilingual learning program positively contributes to students' language abilities.
References
Abdul Aziz. (2017). Komunikasi Pendidik Dan Peserta Didik Dalam Pendidikan Islam. Mediakita, 1(2), 173–184. https://doi.org/10.30762/mediakita.v1i2.365
Ambarini, R., Ardiana, E., & Zahraini, D. A. (2019). Pembelajaran Bilingual English for Health Berbasis Bahasa Ibu Bagi Guru PAUD Kota Semarang. Journal of Dedicators Community, 3(2). https://doi.org/10.34001/jdc.v3i2.835
Astuti, R. (2017). Penerapan Pembelajaran Bilingual di TK Inklusi. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 3(2).
Cahyani, I. (2018). Pemerolehan Dan Pembelajaran Bahasa Untuk. 2(1), 118–123.
De Houwer, A. (2019). Bilingual Language Acquisition. In The Handbook of Child Language. https://doi.org/10.1111/b.9780631203124.1996.00009.x
Fahrurrozi, M., Mohzana, M., & Murcahyanto, H. (2021). Strategi Pembelajaran dan Kemampuan Guru Kelas. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 4(1). https://doi.org/10.31539/joeai.v4i1.2146
Fantini, A. E. (2003). Review of Bilingualism in Development: Language, Literacy and Cognition. Modern Language Journal, 87(2).
Hermawan, A., Yuliana, R., & Damanhuri, D. (2022). Pelaksanaan Pembelajaran Billingual Dalam Mempersiapkan Peserta Didik Menghadapi Tantangan Revolusi Industri 4.0. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(1), 88. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i1.8546
Hidayati, A. S., Rusmawati, R., & Junining, E. (2022). Pengaruh Pendidikan Bilingual terhadap Perkembangan Diksi, Tata Bahasa, dan Pelafalan Ujaran Bahasa Daerah Siswa. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, Dan Asing, 5(2), 338–351. https://doi.org/10.31540/silamparibisa.v5i2.1914
Istianti. (2009). Implementasi Pembelajaran Bilingual Sebagai Wujud Rintisan Sekolah Bertaraf Internasional di SMP Negeri 2 Klaten Tahun Ajaran 2008/2009. Skripsi.
Kuntaro, E. (2017). Memahami Konsepsi Psikolinguistik. Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, Universitas Jambi, 98.
Luhur Wicaksono. (2016). Bahasa Dalam Komunikasi Pembelajaran. J P P Journal of Prospective Learning, 1(2), 9–19. http://jurnal.untan.ac.id/index.php/lp3m
Mappasere, S. A., & Suyuti, N. (2019). Pengertian Penelitian Pendekatan Kualitatif. In Metode Penelitian Sosial (Vol. 33).
Marleny Leasa, J. R. B. (2017). Full Day School Sebagai Penguatan Pendidikan Karakter (Perspektif Psikologi Pendidikan Islam)Siregar, L. Y. S. (2017). Full Day School Sebagai Penguatan Pendidikan Karakter (Perspektif Psikologi Pendidikan Islam). Fikrotuna, 5(1). https://doi.org/10.32806. Fikrotuna, 5(1). file:///C:/Users/TOSHIBA/Downloads/2945-Article Text-7873-2-10-20171113-2.pdf
Marwiyati, S. (n.d.). Penanaman Pendidikan Karakter melalui Pembiasaan.
Nazri, M. A., Nursaly, M. A. R., Murcahyanto, H., & Ernawati, T. (2021). Bahasa Inggris Sebagai Pendidikan Karakter pada Full Day School di Madrasah Aliyah. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 4(2), 457–463. https://doi.org/10.31539/joeai.v4i2.2822
Ninawati, M. (2012). Kajian dampak bilingual terhadap perkembangan kognitif anak sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Widya, 1993, 218706. http://e-journal.jurwidyakop3.com/index.php/majalah-ilmiah/article/view/26
Piller, I., & Gerber, L. (2021). Family language policy between the bilingual advantage and the monolingual mindset. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 24(5). https://doi.org/10.1080/13670050.2018.1503227
Pransiska, R. (2018). Kajian Program Bilingual Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Edukasi Journal, 10(2), 167–178. https://doi.org/10.31603/edukasi.v10i2.2409
Psikolinguistik, A. (2003). BAB II KAJIAN TEORI A. Psikolinguistik. 18–55.
Rahayu, I. (2017). Bilingualisme pada Masyarakat Desa Matanghaji. Deiksis: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2), 104. https://doi.org/10.33603/deiksis.v4i2.614
Setiawan, N. (2015). Diklat Metodelogi Penelitian Sosial. Inspektorat Jenderal Departemen Pendidikan Nasional Daftar, 25–28. http://pustaka.unpad.ac.id/wp-content/uploads/2009/03/teknik_sampling1.pdf
Shabrina, F. B., & Amrullah, M. (2021). Application of Bilingual Classroom Learning to English Language Skills at SD Muhammadiyah 1 Gempol Elementary School Students. Proceedings of The ICECRS, 10. https://doi.org/10.21070/icecrs20211151
Sugianto, B. (2014). Optimalisasi Penerapan Kelas Bilingual menuju Pembelajaran Efektif Di SMP Negeri 1 Dukun Gresik. Jurnal Kebijakan Pengembangan Pendidikan, 2(1).
Surayatika, D. (2020). Students’ Perception of Teachers’ Bilingual Language Use in EFL Classroom. Global Expert: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 8(2). https://doi.org/10.36982/jge.v8i2.963
Wijaya, I. K. (2015). Pembelajaran Bahasa Inggris Di Sekolah Dasar. BAHTERA : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 14(2), 120–128. https://doi.org/10.21009/bahtera.142.02
Yuliandini, U., & Dhieni, N. (2022). Implementasi Pendidikan Bilingual Dalam Mengenalkan Kosakata Bahasa Inggris Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 1–17.
Zamili, M. (2015). Menghindar Dari Bias Dalam Kesahihan Riset. Jurnal Lisan Al Hal, 7(2), 283–302. https://journal.ibrahimy.ac.id/index.php/lisanalhal/article/view/97/84
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 B. Nining Kasturi, Baiq Rismarini Nursaly, Hary Murcahyanto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.