Penerapan Model Resolusi Konflik Berbantuan Media Kain Perca Untuk Meningkatkan Sikap Menghargai Karya Orang Lain

Authors

  • Dinda Oktaviana Universitas Pendidikan Indonesia
  • Tin Rustini Universitas Pendidikan Indonesia
  • Nurul Hidayah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Yona Wahyuningsih Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29408/edc.v20i1.29652

Keywords:

Conflict resolution, patchwork, respect, Arts and Culture and Crafts.

Abstract

Arts and Culture and Crafts (SBdP) learning in elementary schools does not only focus on cognitive aspects, but also on developing attitudes and skills. One important attitude that needs to be developed is respecting other people's work. This research aims to analyze and describe the application of a conflict resolution model assisted by patchwork media in increasing attitudes of respect for other people's work in sixth grade elementary school students. The research method used is qualitative with a descriptive approach. Participants in this research were 16 class VI students at SDN Cangkuang 03, Rancaekek District. Data collection techniques are carried out through observation, interviews, questionnaires and documentation. The results of the research show that the application of the patchwork-assisted conflict resolution model provides students with direct experience in working together and understanding the importance of respecting other people's work. This learning process encourages students to actively participate in group discussions, support each other in creating work, and appreciate the work of their friends. This study provides implications for teachers to adopt arts-based approaches and conflict resolution in SBdP learning. In this way, students not only develop creative skills but also build positive values ​​in their social life.

References

Anas, N., Sekolah, L., Agama, T., Hikmatul, I., & Medan, F. (2022). Meningkatkan Kreativitas Siswa Sekolah Dasar melalui Karya Seni Rupa Menggambar Imajinatif (Vol. 3, Issue 2).

Arif, M., Hakim, R., Firmansyah, R., & Yenil, A. (2019). MENGIDENTIFIKASI SIKAP PENDIDIKAN KARAKTER MENGHARGAI PRESTASI TERHADAP SISWA KELAS VIII SMP N 18 KOTA JAMBI. BRILIANT: Jurnal Riset Dan Konseptual, 4(2). https://doi.org/10.28926/briliant

Darissilmi, I., Indah Prawansa, I., Pangestuti, W., Awalin Maulidia, F., Kulsum, U., & Wahidah, R. (2022a). Islamic EduKids: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini MEDIA PEMBELAJARAN KAIN PERCA UNTUK MENINGKATKAN KREATIVITAS ANAK USIA DINI. 4(1).

Kurnia Yuliati, I. (n.d.-a). PENANAMAN SIKAP DAN NILAI PADA PEMBELAJARAN IPS DI SEKOLAH DASAR. http://pips-sd.blogspot.com/

Nurhayati Guru PAI dan SMAN, L. B. (n.d.). Upaya Meningkatkan Sikap Menghargai Perbedaan Melalui Proses Keterbukaan Diri Peserta Didik (Penelitian Pada Kelas XII SMA Negeri 2 Bandung). https://doi.org/10.29313/tjpi.vxix.xxx

Putri, S. Y., Sari1, M., Sila2, N., Suartini, L., Pendidikan, J., & Rupa, S. (2022). PEMBELAJARAN SENI BUDAYA DAN PRAKARYA DI KELAS IV SDN 2 LENDANG NANGKA UTARA. Jurnal Pendidikan Seni Rupa Undiksha, 12(2), 129–141.

Setianingsih, S., Suzanti, L., Rr, D., & Widjayatri, D. (2024b). Pemanfaatan Kain Perca dalam Kegiatan Menganyam untuk Mengembangkan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun. 5(1), 572–583. https://doi.org/10.37985/murhum.v5i1.611

Sudrajat, D., Departemen Psikologi dan Bimbingan Konseling, D., Ilmu Pendidikan, F., & Saripah, I. (n.d.). MODEL KONSELING RESOLUSI KONFLIK BERLATAR BIMBINGAN KOMPREHENSIF UNTUK MENGEMBANGKAN KOMPETENSI HIDUP DAMAI DAN HARMONI SISWA SMK *).

Valentina Putri, V., Malia, S., Tri Noviawati, K., Mu, dan, & Jannah, A. (2023). 512 Aisyatul Literature Review: Resolusi Dalam Konflik. MULTIPLE: Journal of Global and Multidisciplinary, 1. https://journal.institercom-edu.org/index.php/multipleINSTITERCOMPUBLISHERhttps://journal.institercom-edu.org/index.php/multiple

Arin Mufidah Mandarwati. (2018). PENGEMBANGAN MODUL PEMBELAJARAN PEMANFAATAN LIMBAH PERCA DENGAN TEKNIK PATCHWORK PADA MATA PELAJARAN TEKNOLOGI MENJAHIT SISWA KELAS X TATA BUSANA SMK NEGERI 1 SEWON.

Asrianto, Muh. H. (2021). PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN RESOLUSI KONFLIK DALAM MENINGKATKAN KOMPETENSI MULTIKULTURAL SISWA. Jurnal Ilmu Kependidikan, 10.

Aufa, A. H. R. N. N. Z. R. E. A. (2022). Meningkatkan Kreativitas Siswa dengan Memanfaatkan Barang Bekas dan Tidak Terpakai Menjadi Sebuah Karya. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6.

Downloads

Published

2025-04-24

How to Cite

Oktaviana, D., Rustini, T., Hidayah, N., & Wahyuningsih, Y. (2025). Penerapan Model Resolusi Konflik Berbantuan Media Kain Perca Untuk Meningkatkan Sikap Menghargai Karya Orang Lain. Educatio, 20(1), 176–184. https://doi.org/10.29408/edc.v20i1.29652