Pengaruh Bahasa Daerah Terhadap Aktivitas Pembelajaran Geografi di Kelas XII IPS di MA Birrul Walidain NWDI Rensing
DOI:
https://doi.org/10.29408/edc.v20i2.29874Keywords:
Bahasa indonesia, Bahasa daerah, Pembelajaran GegrafiAbstract
Language is an essential tool for communication used by humans as social being to interact with one another. It plays a crucial role in education, from elementary to high school, where language is integral to the learning process. In Indonesia, the presence of numerous regional languages across different regions has led to the coexistence of Bahasa Indonesia as the national language and as the medium of instruction in education. This coexistence creates a unique dynamic in both social interactions and learning processes. This study focuses on the impact of regional language use, particularly Sasak, on geography learning activities at MA Birrul Walidain NWDI Rensing, East Lombok, West Nusa Tenggara. Based on initial observations, it was found that most students are more proficient in using their regional language than Bahasa Indonesia, which results in a lack of student engagement during lessons, particularly in geography
References
Auliya, C., & Safitri, D. (2024). Keefektifan Model Pembelajaran Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Geografi Ditinjau Dari Keterpaan Media The Effectiveness Of Learning Models In Improving Geography Learning Outcomes Reviewed From High School Students ’ Exposure To Electronic Media. Jiic:
Novianti, I., & Fatimah, V. S. (2019). Pengaruh Bahasa Daerah Dan Gaul Terhadap Guru Dan Siswa Dalam Kegiatan Belajar Mengajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 1, 543–549.
Pipit Muliyah, Dyah Aminatun, Sukma Septian Nasution, Tommy Hastomo, Setiana Sri Wahyuni Sitepu, T. (2020).
Sd, D. I., & Seluma, N. (2021). Dalam Pembelajaran Padasiswa Kelas Iv.
Setiawan, I. (2016). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Geografi Melalui Pengembangan Media Pendidikan. Jurnal Geografi Gea, 6(2). Https://Doi.Org/10.17509/Gea.V6i2.1742
Shelemo, A. A. (2023). No Titleیلیب. Nucl. Phys., 13(1), 104–116.
Auliya, C., & Safitri, D. (2024). Keefektifan Model Pembelajaran Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Geografi Ditinjau Dari Keterpaan Media The Effectiveness Of Learning Models In Improving Geography Learning Outcomes Reviewed From High School Students ’ Exposure To Electronic Media. Jiic: Jurnal Intelek Insan Cendekia, 1(3), 256–265.
Novianti, I., & Fatimah, V. S. (2019). Pengaruh Bahasa Daerah Dan Gaul Terhadap Guru Dan Siswa Dalam Kegiatan Belajar Mengajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 1, 543–549.
Pipit Muliyah, Dyah Aminatun, Sukma Septian Nasution, Tommy Hastomo, Setiana Sri Wahyuni Sitepu, T. (2020). No Title No Title No Title. Journal Geej, 7(2), 7–27.
Sd, D. I., & Seluma, N. (2021). Dalam Pembelajaran Padasiswa Kelas Iv.
Setiawan, I. (2016). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Geografi Melalui Pengembangan Media Pendidikan. Jurnal Geografi Gea, 6(2). Https://Doi.Org/10.17509/Gea.V6i2.1742
Shelemo, A. A. (2023). No Titleیلیب. Nucl. Phys., 13(1), 104–116.
Kurniawati, A. (2012). Pengaruh Bahasa Pertama Terhadap Penguasaan Bahasa Kedua Pada Peserta Didik. Jurnal Linguistik Indonesia, 10(2), 45-58.
Suryani, N. (2017). Peran Bahasa Daerah Dalam Mempertahankan Kebudayaan Indonesia. Jurnal Bahasa Dan Sastra, 12(3), 101-115.
Agustina, R., Suryani, D., & Pratama, Y. (2021). Pengaruh Bahasa Daerah Terhadap Pelestarian Budaya Lokal Di Indonesia. Jurnal Bahasa Dan Budaya, 18(2), 89-102.
Yule, G. (2010). The Study Of Language: An Introduction. Cambridge Textbooks In Linguistics. Cambridge University Press.
Chaer, A. (2011). Linguisitik Umum (Edisi Revisi).
Penggunaan Bahasa Daerah Dan Dampaknya Terhadap Penguasaan Bahasa Indonesia Dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 12(2), 99-110.
Peran Bahasa Daerah Dalam Pendidikan Dan Pembentukan Identitas Kultural Siswa Di Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 15(1), 45-58.
Pemanfaatan Teknologi Dan Pendekatan Kreatif Dalam Pembelajaran Bahasa Daerah Di Sekolah. Jurnal Inovasi Pendidikan, 10(3), 210-220.
Wahyuni, D. A., & Setiawan, M. (2020). Peran Guru Dalam Mengubah Persepsi Siswa Terhadap Bahasa Daerah Di Kelas. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 18(2), 123-135.
Santosa, H., & Wulandari, F. (2022). Integrasi Bahasa Daerah Dalam Pembelajaran: Meningkatkan Kesadaran Budaya Dan Identitas Lokal Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 14(2), 156-167.
Halim, R., & Kartika, S. (2021). Peran Bahasa Daerah Dalam Mempelajari Sejarah Dan Sastra Lokal Di Sekolah. Jurnal Pendidikan Geografi Dan Sastra, 17(3), 102-113.
Mulyani, N. P., & Wijayanti, A. (2020). Integrasi Bahasa Daerah Dalam Pembelajaran Ilmu Alam: Menjaga Pengetahuan Tradisional Dan Konteks Budaya. Jurnal Pendidikan Ilmu Alam Dan Lingkungan, 19(2), 88-99.
Lestari, R., & Pratama, I. (2021). Kolaborasi Sekolah Dan Masyarakat Adat Dalam Pelestarian Bahasa Daerah Dan Pengajaran Budaya Lokal. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 13(4), 200-212.
Purwanto, H. (2016). Tantangan Penggunaan Bahasa Daerah Dalam Pembelajaran Geografi: Kesulitan Dalam Menerjemahkan Istilah Teknis. Jurnal Pendidikan Geografi, 14(2), 89-98.
Muliyah, P., Aminatun, D., Nasution, S. S., Hastomo, T., & Sitepu, S. S. W. (2020). Penggunaan Bahasa Daerah Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar: Tantangan Dalam Penguasaan Bahasa Indonesia Oleh Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Bahasa, 25(4), 112-124.
Kamus Besar Bahasa Indonesia (Kbbi). (2020). Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi V. Jakarta: Balai Pustaka.Santrock, J. W. (2019). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Salemba Humanika.
Widodo, S., & Harsono, T. (2018). Prediksi Pembelajaran Dan Peran Siswa Dalam Meningkatkan Aktivitas Kelas. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 20(3), 115-126.
Suryani, R., & Prasetyo, A. (2019). Pengaruh Penggunaan Bahasa Daerah Terhadap Pencapaian Hasil Belajar Siswa Di Sekolah. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 14(1), 101-112.
Alwi, H. (2017). Penggunaan Bahasa Daerah Dalam Pendidikan: Sebuah Kajian Sosiolinguistik. Jakarta: Balai Pustaka.
Wibowo, A. (2020). Pendidikan Bahasa Daerah Di Sekolah: Menjaga Kelestarian Budaya Lokal. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Muhammad Fajrur Rahmat, Ibrahim Ali, Mas'ad Mas'ad

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.