Integritas Akademik Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Dalam Penggunaan Chat GPT

Authors

  • Eka Putri Febriyanti Universitas Sriwijaya
  • Yuliana FH Universitas Sriwijaya

DOI:

https://doi.org/10.29408/edc.v20i2.30104

Keywords:

Chat GPT, Integritas akademik, kecerdasan buatan, pendidikan ekonomi, mahasiswa

Abstract

The development of artificial intelligence technologies such as Chat GPT has had a significant impact on the academic environment, including aspects of students’ academic integrity. While it offers convenience in the learning process, unethical; usage may raise concerns regarding values of honesty and originality. This study employed a quantitative method with a causal associative approach. The sample consisted of 92 students selected using purposive sampling techniques. Data were collected through questionnaires and interviews. The results showed that most students actively used Chat GPT for academic activities while still maintaining academic integrity, such as honesty and originality in their work. A linear regression test indicated a t-value of 10.01, which is greater than the t-table value of 1.986, meaning there is a significant influence between Chat GPT usage and academic integrity. These findings suggest that the use of Chat GPT can have both positive and negative impacts depending on the user’s ethical awareness, therefore, it is essential for educational institutions to equip students with ethical understanding in the use of AI technology to safeguard academic values.

References

Amala, Y., Thohir, M., Reditiya, V. E., & Sari, N. I. P. (2023). Refleksi Mahasiswa dalam Berkeadaban Digital melalui ChatGPT. Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 13(2), 109–128. https://doi.org/10.33367/ji.v13i2.3978

Adolph, R. (2016). Penggunaan Chat GPT dalam Pembelajaran Bahasa: Perspektif Mahasiswa Tadris Bahasa Indonesia IAIN Madura. 7(3), 1–23.

Alrosyad, F. M., Anisa, R., & Firmansyah, M. (2022). Pengaruh Pengetahuan Integritas Akademik Dan Kecerdasan Spiritual Terhadap Performa Akademik Mahasiswa Program Studi Pendidikan Dokter. Jurnal Kedokteran Komunitas.

Apryanto, F. (2022). Peran Generasi Muda Terhadap Perkembangan Teknologi Digital Di Era Society 5.0. Media Husada Journal Of Community Service, 2(2), 130–134. https://doi.org/10.33475/mhjcs.v2i2.35

Bachtiar, Y., Ardiansyah, M., & Nulhakim, A. L. (2024). ChatGPT sebagai Alat Pendidikan : “ Analisis Pola Jurnal Insan Peduli Pendidikan ( JIPENDIK ). 7231, 74–78.

Karyadi, B. (2023). Pemanfaatan Kecerdasan Buatan Dalam Mendukung Pembelajaran Mandiri. Educate: Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(2), 253–258. https://doi.org/10.32832/educate.v8i02.14843

Kusumaningtyas, P., Arrumi, A. P., & Keren Tiurma Eunike, dan S. (2023). Efektivitas Pemanfaatan Chat GPT dalam Tugas Esai Mahasiswa Ilmu Komunikasi Universitas Negeri Surabaya. Prosiding Seminar Nasional, 158–165.

Kusworo, K., Goreta, G., Hanafi, I., Djoko Susanto, T. T., & Astuti, I. A. D. (2024). Chat GPT sebagai Era Baru dalam Transformasi Pembelajaran: Systematic Literature Review. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 8(3), 480. https://doi.org/10.30998/sap.v8i3.17991

Marlin, K., Tantrisna, E., Mardikawati, B., Anggraini, R., Susilawati, E., Proses, T., Etika, P., Mahasiswa, K., Perguruan, D., Khairul, T., 1✉, M., Uin, ), Yunus Batusangkar, M., Transportasi, P., & Bali, D. (2023). Manfaat dan Tantangan Penggunaan Artificial Intelligences (AI) Chat GPT Terhadap Proses Pendidikan Etika dan KompetensiMahasiswa Di Perguruan Tinggi. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(6), 5192–5201.

Melasari, R. (2019). Pengaruh Efikasi Diri dan Lingkungan Sekolah Terhadap Kecurangan Akademik pada Tes Tertulis Akuntansi Siswa Kelas XI Kompetensi Keahlian Akuntansi SMK Se- kabupaten Kulon Progo. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 8(1), 182.

Ramli, M. (2023). Mengeksplorasi Tantangan Etika Dalam Penggunaan Chat GPT Sebagai Alat Bantu Penulisan Ilmiah: Pendekatan Terhadap Integritas Akademik. TA’DIBAN: Journal of Islamic Education, 4(1), 1–10. https://doi.org/10.61456/tjie.v4i1.129

Ridhuan, S. (2021). Mahasiswa Melalui Kontrol Moral-Agama Pada Pembelajaran Daring Masa Pandemi Covid-19. Pendidikan, 18(2), 264–278.

Rizki, O. F., Fernandes, R., & Kartika, R. (2024). Pengetahuan dan Pemanfaatan Chat GPT di Kalangan Mahasiswa ( Studi Kasus : Mahasiswa Departemen Sosiologi Universitas Negeri Padang ). 3, 222–228.

Rohmanu, A. (2017). Tata Kelola Mahasiswa Terhadap Integritas Akademik Dan Plagiarisme. Muslim Heritage, 1(2), 331–352. http://www.unmdialektika.net/2013/05/kata-sambutan.html,

Salma, A. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar, Pressure, Penyalahgunaan Teknologi Informasi, dan Integritas Mahasiswa Terhadap Perilaku Kecurangan Akademik Mahasiswa Akuntansi Universitas Yapis Papua. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents, 12–26.

Saputri, A. E., & Prasetyawati, H. (2024). Pengaruh Penggunaan Chat GPT Terhadap Efisiensi Komunikasi Pada Karyawan PT Modern Abadi. Jurihum : Jurnal Inovasi Dan Humaniora, 1(5), 679–693.

Setiyanti, A. A., Pipa, S., Wacana, K. S., Info, A., & History, A. (2025). Implikasi Ketergantungan Siswa terhadap Penggunaan Chat GBT sebagai Alat Bantu Pembelajaran dalam Pendidikan di Era Digital. 8.

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D (Sutopo (ed.)). Alfabeta.

The, H. Y. (2025). Pengembangan integritas akademik mahasiswa melalui praktik belajar studi kasus. 8(1), 35–47. https://doi.org/10.17977/um038v8i12025p035

Wibowo, T. U. S. H., Akbar, F., Ilham, S. R., & Fauzan, M. S. (2023). Tantangan dan Peluang Penggunaan Aplikasi Chat GPT Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Sejarah Berbasis Dimensi 5.0. JURNAL PETISI (Pendidikan Teknologi Informasi), 4(2), 69–76. https://doi.org/10.36232/jurnalpetisi.v4i2.4226

Wulandari, Jaenudin, R., & Rusmin, A. (2016). Analisis Kecerdasan Interpersonal Peserta Didik pada Pembelajaran Ekonomi di Kelas X SMA Negeri 2 Tanjung Raja. Jurnal Profit, 3(2), 183–194.

Wullur, A., Nugroho, A. C., Ariq, A. R., Parawansa, D. L., & ... (n.d.). Pengaruh Penggunaan Chat GPT sebagai Alat Bantu Pembelajaran terhadap Kepercayaan Diri Mahasiswa Administrasi Publik Universitas Nasional. Academia.Edu.

Yahya, R. N., Azizah, S. N., & Herlambang, Y. T. (2024). Pemanfaatan ChatGPT di Kalangan Mahasiswa: Sebuah Tinjauan Etika Teknologi dalam Perspektif Filsafat. Upgrade : Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 1(2), 53–59. https://doi.org/10.30812/upgrade.v1i2.3481

Downloads

Published

2025-08-05

How to Cite

Febriyanti, E. P., & FH, Y. (2025). Integritas Akademik Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Dalam Penggunaan Chat GPT. Educatio, 20(2), 295–303. https://doi.org/10.29408/edc.v20i2.30104