Pengaruh Media Smart Card Terhadap Kemampuan Menyusun Kalimat Dasar Bahasa Indonesia (SPOK) Pada Siswa Disabilitas Rungu Kelas IV Di Sdlb Ypac Bcd Jember

Authors

  • Agam Balboa Universitas PGRI Argopuro Jember
  • Bhenita Sukmawati Universitas PGRI Argopuro Jember
  • Nostalgianti Citra Prystiananta Universitas PGRI Argopuro Jember

DOI:

https://doi.org/10.29408/edc.v20i2.30414

Keywords:

Disabilitas rungu, Kalimat SPOK, Smartcard

Abstract

This study aims to explore the extent to which smart card media can support students with hearing impairments in constructing basic Indonesian sentences based on the Subject, Predicate, Object, and Adverbial (SPOK) structure. The primary focus of this research is to examine the impact of using smart card media on the sentence-building skills of students with hearing disabilities. In general, the study seeks to assess the effectiveness of smart card media in facilitating the learning process of basic sentence construction in Indonesian. More specifically, it aims to assist hearing-impaired students in improving their ability to formulate sentences that follow the SPOK structure.The research adopts a Single Subject Research (SSR) approach, which emphasizes detailed observation of a single individual to identify changes resulting from a specific intervention. The study employs an A-B design, using the frequency of the target skill’s appearance as the unit of measurement. Through this investigation, it is expected that new insights will emerge regarding the potential of smart card media in fostering the development of basic sentence construction skills in line with the SPOK pattern. The anticipated outcome is empirical data that demonstrate the media's effectiveness in the learning process and provide a foundation for designing similar educational strategies in the future.

References

Akhmad, F. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter dalam Konsep Pendidikan Muhammadiyah. Al-Misbah (Jurnal Islamic Studies), 8(2), 79–85. https://doi.org/10.26555/almisbah.v8i2.1991

Anam, moh khoirul, & Yunita Sari, riska nur. (2020). [PDF] dari academia.edu Pengembangan Bahan Ajar “Smart Card” Pada Materi Pecahan Senilai Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Smpi Zainal Abidin. Gammath: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Matematika.

Asmara, N. A., Pratama, T. Y., & Utami, Y. T. (2021). Penggunaan media smartcard dalam meningkatkan kemampuan membaca huruf pada anak tunarungu. Jurnal UNIK: Pendidikan Luar Biasa, 6(1), 25. https://doi.org/10.30870/unik.v6i1.11868

Astuti, N. I. (2020). keefektifan metode inkuiri berbentuk media smart card (kartu pintar) terhadap hasil belajar ditinjau dari motivasi kelas IV SD NEGERI 1 Sambiyan pada pembelajaran tematik. Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 69–75.

Azhar, A. (2011). media pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Frasandy, R. N., Suryati, E., & Yuliantika, S. (2022). Efektifitas Media Smart Card (Kartu Pintar) dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pembelajaran Tematik. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 2(2), 161–170. https://doi.org/10.35878/guru.v2i2.466

Juherna, E., Purwanti, E., Melawati, & Sri Utami, Y. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter pada Disabilitas Anak Tunarungu. Jurnal Golden Age, 4(01), 12–19. https://doi.org/10.29408/jga.v4i01.1809

Nayyiroh, A. N., Adi, P. N., & Zusfindhana, I. H. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Puzzle Book Untuk Kemampuan Mengenal Angka Pada Anak Disabilitas Intelektual Rendah di SLB ABC Balung. Seminalu, 1(1), 282–288.

Nuriyah, L. (2023). Pemanfaatan media sentence scramble game dalam meningkatkan kemampuan menyusun kalimat berbasis pedoman umum ejaan bahasa indonesia siswa tunarungu di slbn batu.

Pradipta Rizqi, F. (2020). Analisis Penyebab Kesulitan Anak Tunarungu Dalam Menyusun Kalimat Sederhana. Jurnal Orthopedagogik, 36–44.

Putra, A. H. (2023). pengembangan media kartu pintar (albusi ) pada materi islamisasi budaya di nusantara dalam pembelajaran sejarah kelas x SMAN 3 KERINCI. Pendidikan Sejarah Dan Sejarah FKIP Universitas Jambi, 2, 137–143.

Putra, A. H. (2023). pengembangan media kartu pintar (albusi ) pada materi islamisasi budaya di nusantara dalam pembelajaran sejarah kelas x SMAN 3 KERINCI. Pendidikan Sejarah Dan Sejarah FKIP Universitas Jambi, 2, 137–143.

Ramadani, R. (2023). Media Huruf Magnetik Bergambar dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan. Jurnal Pendidikan Tambusan.

Thabroni, G. (2022). Berpikir kreatif (creative thinking)–pengertian, indikator, tahap, dsb. SERUPA ID.

Widodo, S. A., Kustantini, K., Kuncoro, K. S., & Alghadari, F. (2021). Single subject research: Alternatif penelitian pendidikan matematika di masa new normal. Journal of Instructional Mathematics, 2(2), 78–89.

Downloads

Published

2025-08-07

How to Cite

Balboa, A., Sukmawati , B., & Prystiananta, N. C. (2025). Pengaruh Media Smart Card Terhadap Kemampuan Menyusun Kalimat Dasar Bahasa Indonesia (SPOK) Pada Siswa Disabilitas Rungu Kelas IV Di Sdlb Ypac Bcd Jember. Educatio, 20(2), 376–386. https://doi.org/10.29408/edc.v20i2.30414