Pembuatan Media PowerPoint Interaktif Sebagai Penunjang Pembelajaran Materi Sistem Peredaran Darah
DOI:
https://doi.org/10.29408/edc.v20i3.30452Keywords:
Education; Interaktif Power point; Learning MediaAbstract
The purpose of this study is to create interactive learning media using Microsoft PowerPoint about the human circulatory system. This media is designed as an alternative learning resource that is interesting, easy to understand, and rich in visuals. The development process follows the ADDIE model, but this study only reaches the development stage without being tested directly in class. The media creation process is the main subject of this study, which employs a qualitative descriptive methodology. The PowerPoint created is equipped with navigation features with hyperlinks, visual images, explanatory videos, and interactive quizzes. These features aim to increase students' interest in learning, facilitate understanding of the material, and support independent learning, both online and offline. The results of this development stage indicate that this media has the potential to support science learning, especially the circulatory system material, because it combines visual and interactive elements that can increase student motivation and learning outcomes. The next stage is recommended to implement and evaluate the effectiveness of this media in the classroom.
Keyword: Development, Media, PowerPoint
References
Afriyadi, H., Hayati, N., Laila, S. N., Prakasa, Y. F., Hasibuan, R. P. A., Asyhar, A. D. A., & others. (2023). Media Pembelajaran Berbasis Digital (Teori & Praktik). Jambi: PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Alfi, C., Fatih, M., & Islamiyah, K. I. (2022). Pengembangan Media Power Point Interaktif Berbasis Animasi pada Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan : Riset dan Konseptual, 6(2).
Amalia, N. R. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia pada Mata Kuliah Konstruksi Bangunan I. Jurnal PenSil, 9(2).
Anyan, A., Ege, B., & Faisal, H. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Microsoft Power Point. JUTECH : Journal Education and Technology, 1(1).
Budianti, Y., Rikmasari, R., & Oktaviani, D. A. (2023). Penggunaan Media Powerpoint Interaktif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 7(1).
Darung, A., Setyasih, I., & Ningrum, M. V. R. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Geografi Menggunakan Poster Infografis. Geoedusains: Jurnal Pendidikan Geografi, 1(1).
Daud, Ridhwan. (2023). Penggunaan Media Power Pointinteraktif dalam Pembelajaran di Sekolah Suatu Keniscayaan di Era Digital. FITRAH, 5(1).
Gulo, S., & Harefa, A. O. (2022). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis powerpoint. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1).
Humairah, E. (2022). Media pembelajaran berbasis power point guna mendukung pembelajaran IPA SD. Prosiding Pendidikan Dasar, 1(1).
Irwan, I., Luthfi, Z. F., & Waldi, A. (2019). Efektifitas Penggunaan Kahoot! untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 8(1).
Jamilah, N. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Power Point Ispring Presenter Pada Materi Kosakata Bahasa Arab Peserta Didik Kelas V MI Tarbiyatul Athfal Lampung Timur. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(1).
Mellisa, M., & Yanda, Y. D. (2019). Developing audio-visual learning media based on video documentary on tissue culture explant of Dendrobium bigibbum. JPBI (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 5(3).
Purwanti, Lusi et al. (2020). Analisis Penggunaan Media Power Point dalam Pembelajaran Jarak Jauh pada Materi Animalia Kelas VIII. JOBE (Journal of Biology Education), 3(2).
Sanca, P. A., Ekohariadi, E., Buditjahjanto, I. A., & Rijanto, T. (2021). Pemanfaatan Media Lectora Inspire dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Jaringan Dasar di SMK Negeri 3 Surabaya. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Informatika), 6(2).
Syah, Muhamad Nur Febrian., Hidayatullah, Rachmad Syarifudin., Kurniawan, Wahyu Dwi., & Susanti, Nur Aini. (2023). Pengaruh Media PowerPoint Interaktif Terhadap Hasil Belajar Generasi Z Siswa Kejuruan. Journal of Mechanical Engineering Learning, 12(1).
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Wei, X., Weng, L., & Liu, Y. (2022). Interactive multimedia learning and its impact on students' academic achievement: A meta-analysis. Journal of Educational Technology & Society, 25(1).
Wibowo, Ari Mukti. (2021). Efektivitas Media Power Point Bernarasi dalam Pembelajaran Gempa Bumi di SMP Islam Terpadu Ar-Tawaazun. Unpublished Thesis: Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Wulandari, Eka. (2022). Pemanfaatan Powerpoint Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Dalam Hybrid Learning. JUPEIS: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(2).
Yafie, Evania., Kustiawan, Usep., Astuti, Wuri., Haqqi, Yudha Alfian., Boedi, Donna., Ilhami., & Baiq Shofa. (2020). Pengaruh Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Terhadap Peningkatan Keterampilan Mengembangkan Alat Permainan Edukatif (APE) Dari Bahan Bekas. Abdimas Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Masra Latjompoh, Frida Maryati Yusuf, Elya Nusantari, Yulantika Stiosarint, Altri Rahmadhani Lanio, Andini Pratiwi M Mahmud

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

