Pengaruh Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Montessori Terhadap Kemampuan Hots (High Order Thinking Skills) Pada Pembelajaran Matematika

Authors

  • Arista Selly Maharani Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Sholeh Hidayat Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Yoma Hatima Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

DOI:

https://doi.org/10.29408/edc.v20i3.30644

Keywords:

LKPD, Montessori, HOTS, Matematika

Abstract

This study aims to analyze the effect of Montessori-based Student Worksheets (LKPD) on HOTS (High Order Thinking Skills) abilities in mathematics learning in grade IV students of SD Negeri Balaraja 03. The research method used is pre-experimental with a One Group Pretest-Posttest Design research design. There is one class in this study, namely the experimental class consisting of 36 students who apply learning using Montessori-based LKPD. The collection of research data uses observation instruments and pretests and posttests. Data analysis is carried out using descriptive statistics and inferential statistics. Inferential data analysis uses the non-parametric Wilcoxon Signed Rank Test. The results achieved were students' HOTS ability before using Montessori-based LKPD, the average class was 52.93 and the standard deviation was 22.65, increased after using Montessori-based LKPD, the average class was 64.32 and the standard deviation was 19.98. HOTS ability using Montessori-based LKPD was better with the results obtained  or -1.645> -25.62 <1.645

References

Anjarwati, A., et al. (2023). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPA dengan Menggunakan Media PowerPoint Berbasis Montessori pada Materi Sistem Pencernaan Kelas V di SDN Kalisalam II. Jurnal Kiprah, 11(2), 71-77.

Asmana, A.T., et al. (2023). Pengembangan LKPD Kurikulum Mandiri Berbasis Masalah untuk Meningkatkan HOTS Siswa. Mathline: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika , 8 (4), 1415-1436.

Azhari, S., et al. (2024). Analisis Peningkatan Kemandirian Anak Melalui Metode Pembelajaran Montessori. Journal Of Early Childhood Education Studies, 4(1), 166-198.

Darmayanti, N., et al. (2023). Pelaksanaan Teori Belajar Bermakna David Ausubel dalam Pembelajaran Pendidikan Matematika. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(1), 3388-3395.

Hainstock, E. G. (2024). Montessori untuk Sekolah Dasar. Jakarta : PT Pustaka Delapratasa.

Izzah, et al. (2024). Penulisan Bahan Ajar: Teori & Implementasi. Palembang : Bening Media Publishing.

Julianti, N. H., et al. (2022). Computational thinking dalam memecahkan masalah high order thinking skill siswa. Prosiding: Konferensi Nasional Matematika dan IPA Universitas PGRI Banyuwangi, 2(1), 1-7.

Ketaren, M. A. (2022). Pengembangan LKPD Berbasis HOTS pada Pelajaran Matematika Berbantuan Live Worksheets di Kelas IV Sekolah Dasar. Prosiding Pendidikan Dasar, 1(1), 24-35.

Muis, M. (2023). Inovasi Pembelajaran Matematika. Gresik : Inspirasi Pustaka Media.

Pare, A., & Sihotang, H. (2023). Pendidikan Holistik untuk Mengembangkan Keterampilan Abad 21 dalam Menghadapi Tantangan Era Digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 27778-27787.

Rahayu, D. S., & Wulan, E. R. (2024). Pengajuan Masalah Berorientasi HOTS: Kreativitas Calon Guru Matematika. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 288-301.

Rahmatilah, M. I., et al. (2024). Peningkatan Higher Order Thinking Skills (HOTS) Melalui Penguatan Kecerdasan Emosional Siswa. Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Kebudayaan, 2(3), 232-241.

Ramadhani, A., & Aufa, A. (2024). Pengembangan LKPD Berbasis Game Untuk Meningkatkan Pemikiran Kritis Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan , 13 (2), 2691-2700.

Ramdhani, N. H., et al. (2024). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dari Pembelajaran Deret Arimatika. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(18), 897-900.

Ross, M. (2025). Montessori Approach. E-book : Publifye AS.

Siagian, P. H. (2023). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Kemampuan Berpikir Aras Tinggi Pada Teks Berita Kelas VIII. PUSTAKA: Jurnal Bahasa dan Pendidikan, 3(2), 246-256.

Sintawati, M. & Mardati, A. (2021). Strategi Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. Yogyakarta : K-Media.

Suwastini, N. M. S., et al. (2022). LKPD sebagai media pembelajaran interaktif berbasis pendekatan saintifik dalam muatan IPA sekolah dasar. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 6(2), 311-320.

Suyatno., et al. (2023). Teori Belajar dan Pembelajaran : Berorientasi HOTS (edisi ke-1). Yogayakarta : K-Media.

Taufik, A. (2024). Meningkatkan Keterampilan Hots dan Hasil Belajar Matematika Siswa Melalui Media Kartu Soal Dalam Problem Based Learning. Indonesian Journal of Educational Science (IJES), 6(2), 106-119.

Thana, P. M., & Hanipah, S. (2023). Kurikulum Merdeka: Transformasi Pendidikan SD Untuk Menghadapi Tantangan Abad ke-21. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 4, 281-288.

Downloads

Published

2025-12-22

How to Cite

Maharani, A. S., Hidayat, S., & Hatima, Y. (2025). Pengaruh Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Montessori Terhadap Kemampuan Hots (High Order Thinking Skills) Pada Pembelajaran Matematika. Educatio, 20(3), 583–593. https://doi.org/10.29408/edc.v20i3.30644