Penerapan Game Edukasi 3D Endless Runner Berbasis Android Sebagai Media Belajar Matematika Anak
DOI:
https://doi.org/10.29408/jit.v7i1.24194Keywords:
Education, Game, AndroidAbstract
In the current pandemic era where learning media is done online, information technology is needed to help online learning media. Video Game is one of the information technology software that is currently developing, there are lots of devices that can be used to play video games such as computers, laptops, smartphones, etc. Since the era of the Video Game era, many genres of games were created, one of which is “Endless Runner”. Due to the lack of interest in mathematics which makes elementary school achievement low in Indonesia, for this reason the author tries to make an Android-based 3D Educational Game “Endless Runner” using the Unity3D application with the C # language program and researched using GDLC for learning mathematics cause the genre of this game is suitable for children, where there is no violence, pornography or sara in the Game “Endless Runner”. This game can be played when you have free time and anywhere because the Game “Endless Runner” is made for Android. Learning tools using the Game “Endless unner” helps children love math lessons
References
M. Zulfikar, R. D. Nyoto, and H. S. Pratiwi, “Rancang Bangun Game Sejarah Asal Usul Kota Pontianak Menggunakan RPG Maker,” J. Sist. dan Teknol. Inf., vol. 5, no. 2, pp. 85–88, 2017.
A. F. Armanda and M. Rizqi, “Game 3d Perjuangan Rakyat Surabaya Dalam Pertempuran 10 November 1945 Dengan Belanda Menggunakan Unreal Engine,” J. Animat. Games Stud., vol. 6, no. 2, pp. 87–96, 2020.
V. A. Dihni, “Jumlah Gamers Indonesia Terbanyak Ketiga di Dunia,” https://www.dicoding.com/, 2022. [Online]. Available: https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2022/02/16/jumlah-gamers-indonesia-terbanyak-ketiga-di-dunia.
A. W. Utoyo, “Video Games as Tools for Education,” J. Games, Game Art, Gamification, vol. 3, no. 2, pp. 56–60, 2021.
jaelani rosit nur dan pohan baroqah Achmad, “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pelajaran Matematika Mengenal Bangun Ruang Dengan Metode Inkuiri Untuk Siswa Tingkat Dasar,” J. Khatulistiwa Inform., vol. VI, no. 1, pp. 1–10, 2018.
R. Adiwikarta and H. Bima Dirgantara, “Pengembangan Permainan Video Endless Running Berbasis Android Menggunakan Framework Game Development Life Cycle,” Kalbiscentia J. Sains dan Teknol., vol. 4, no. 2, 2017.
A. V. Vitianingsih, “Game Edukasi Sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini,” Inf. J. Ilm. Bid. Teknol. Inf. dan Komun., vol. 1, no. 1, 2017.
S. Sulistyowati, E. Gunawan, and L. Rusdiana, “Aplikasi Game Edukasi Matematika Tingkat Dasar Berbasis Android,” J. Teknoinfo, vol. 16, no. 1, p. 107, 2022.
M. M. Rohman and M. Rizqi, “Navigasi Karakter 3D Pada Game Shooter Dengan Menggunakan Voice Command Berbasis Android,” J. Animat. Games Stud., vol. 7, no. 2, pp. 73–84, 2021.
M. Fadya and I. P. Sari, “Modelling 3D dan Animating Karakter pada Game Edukasi ‘World War D’ Berbasis Android,” Multinetics, vol. 4, no. 2, pp. 43–48, 2018.
et al., “Perancangan Game Edukasi Pengenalan Bahasa Pemrograman Menggunakan Construct 2,” Infotek J. Inform. dan Teknol., vol. 5, no. 2, pp. 275–286, 2022.
A. Sudianto and L. M. Samsu, “Penerapan Media Pembelajaran Interaktif Pelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Android Untuk Kelas Vii Madrasah Tsanawiyah Nahdlatul Wathan Ketangga Sebagai Upaya Untuk Peningkatkan Minat Belajar Siswa,” Infotek J. Inform. dan Teknol., vol. 2, no. 2, pp. 1–13, 2019.
et al., “Game Mengenal Pahlawan Nasional Menggunakan Construct 2 Berbasis Android untuk Sekolah Dasar Kelas IV,” Infotek J. Inform. dan Teknol., vol. 6, no. 1, pp. 30–39, 2023.
V. No, D. A. F. Waruwu, A. R. Himamunanto, G. C. Setyawan, S. Informatika, and U. K. Immanuel, “Image Tracking Berbasis AR Untuk Peningkatan Pembelajaran Buah Pada Pendidikan Anak Usia Dini ( PAUD ),” vol. 6, no. 2, pp. 381–389, 2023.
H. Kuswanto, R. H. Wirasasmita, and A. Hadi, “ORTUMAN: Inovasi Media Pembelajaran Berbasis Android dengan Pendekatan Visual Auditory Kinesthetic (VAK),” Infotek J. Inform. dan Teknol., vol. 6, no. 2, pp. 491–501, 2023.
I. Rohmawati, Sudargo, and I. Menarianti, “PENGEMBANGAN GAME EDUKASI TENTANG BUDAYA NUSANTARA ‘TANARA’ MENGGUNAKAN UNITY 3D BERBASIS ANDROID,” J. SITECH, vol. 2, no. 2, pp. 173–184, 2019.
S. Nasution, A. H. Nasution, and A. L. Hakim, “Pembuatan Plugin Tile-Based Game Pada Unity 3D,” It J. Res. Dev., vol. 4, no. 1, pp. 46–60, 2019.
H. Fatah, N. Ichsan, T. Wahyuni, E. Ernawati, and I. Indriyanti, “Rancang Bangun Program Aplikasi Pembelajaran Aksara Sunda Berbasis Android,” Sistemasi, vol. 9, no. 2, p. 304, 2020.
Q. J. Adrian and A. Apriyanti, “Game Edukasi Pembelajaran Matematika Untuk Anak Sd Kelas 1 Dan 2 Berbasis Android,” J. Teknoinfo, vol. 13, no. 1, p. 51, 2019.
M. Mustofa, J. L. Putra, and C. Kesuma, “Penerapan Game Development Life Cycle Untuk Video Game Dengan Model Role Playing Game,” Comput. Sci., vol. 1, no. 1, pp. 27–34, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Semua tulisan pada jurnal ini menjadi tanggung jawab penuh penulis. Jurnal Infotek memberikan akses terbuka terhadap siapapun agar informasi dan temuan pada artikel tersebut bermanfaat bagi semua orang. Jurnal Infotek ini dapat diakses dan diunduh secara gratis, tanpa dipungut biaya sesuai dengan lisense creative commons yang digunakan.Jurnal Infotek is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Statistik Pengunjung