Pengaruh Literasi Digital Terhadap Hasil Belajar IPS di SMP Negeri 1 Selong Lombok Timur

Authors

  • Roziin Roziin Universitas Hamzanwadi
  • Padlurrahman Padlurrahman Universitas Hamzanwadi
  • Badarudin Badarudin Universitas Hamzanwadi

DOI:

https://doi.org/10.29408/jhm.v10i2.25165

Keywords:

digital literacy; learning outcomes; social science learning

Abstract

This research aims to determine the influence of digital literacy on the Integrated Social Sciences learning outcomes of students at SMP Negeri 1 Selong, East Lombok. The research method adopts a quantitative approach. The sampling technique was stratified random sampling. Stratified random sampling is a sampling technique in which the population is not homogeneous. To accurately describe the characteristics of a heterogeneous population, the population is divided into uniform strata, and each stratum is randomly sampled. The results of this study show that the R-squared value is 0.427. It can be concluded that the influence of digital skills on students' learning outcomes is 42.7%, and the rest is due to other influences. The R value of 0.31 is within the range of 0.21 to 0.40, so the relationship between these two variables belongs to the weak category. In the Coefficient column, you can see that the intercept value is 55.547 and the X value is 0.210. Therefore, we can create the regression equation: Y = 55.547 + 0.210X. Based on the regression equation, we can say that each unit increase in digital skills increases learning outcomes by 0.210.

References

Ghozali, I. (2011). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IMB SPSS 19. Semarang: Badan Penerbit Undip.

Indrianti, R., Djaja, S., & Suyadi, B. (2018). Pengaruh motivasi dan disiplin belajar terhadap hasil belajar mata pelajaran prakarya dan kewirausahaan. JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi dan Ilmu Sosial, 11(2), 69-75. https://doi.org/10.19184/jpe.v11i2.6449.

Latip, A. (2020). Peran Literasi Teknologi Informasi dan Komunikasi Pada Pembelajaran Jarak Jauh di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Edukasi dan Teknologi Pembelajaran, 1(2), 107-114. https://doi.org/10.37859/eduteach.v1i2.1956.

Miasari, R. S., Julianti, T., Pangestu, A., & Suprinanto, S. (2022). Manajemen Hubungan Masyarakat Di Sekolah/Madrasah. Jurnal Manajemen Pendidikan Al Hadi, 2(1), 47-52. http://dx.doi.org/10.31602/jmpd.v2i1.6330.

Mulyana, E. (2014). Model pembelajaran generatif sebagai upaya meningkatkan pemahaman konsep IPS pada peserta didik. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 23(2), 26-33. https://doi.org/10.17509/jpis.v23i2.1617.

Rahman, S. (2022). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar. https://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/PSNPD/article/view/1076.

Sai, M. (2017). Pengaruh model group investigation berbasis internet terhadap hasil belajar dan kemampuan digital literasi siswa. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 4(1), 39-54. http://dx.doi.org/10.21831/hsjpi.v4i1.9869.

Sihaloho, D. (2021). Hasil Belajar Siswa Pada Pelajaran IPS Melalui Strategi Pembelajaran Contextual Teaching and Learning. Jurnal Pendidikan IPS, 2(2), 102-105. https://doi.org/10.32696/jpips.v2i2.1127.

Sihaloho, R., & Sihombing, S. (2023). Pengaruh Lingkungan Sekolah dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Kelas VIII di SMP Negeri 2 Siantar TA. 2022/2023. Jurnal Pendidikan Indonesia: Teori, Penelitian, dan Inovasi, 3(1), 26-33. https://doi.org/10.59818/jpi.v3i1.385.

Siregar, S. (2019). Statistik Parametrik untuk Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Bumi Aksara.

Subandiyah, H. (2017). Pembelajaran literasi dalam mata pelajaran bahasa indonesia. Paramasastra: Jurnal Ilmiah Bahasa Sastra dan Pengajarannya, 2(1), 111–123. https://doi.org/10.26740/paramasastra.v2n1.p%25p.

Sugiyono. (2015). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV Alfabeta.

Surajiyo, S., & Dhika, H. (2023, May). TEORI-TEORI KEBENARAN DALAM FILSAFAT: Aplikasinya mengukur kebenaran dalam Fenomena Penyebaran Hoax pada Media Sosial. In Prosiding Seminar Nasional Mahasiswa Bidang Ilmu Komputer dan Aplikasinya (Vol. 4, No. 1, pp. 167-176). https://conference.upnvj.ac.id/index.php/senamika/article/view/2424.

Ulfah, U., & Arifudin, O. (2021). Pengaruh Aspek Kognitif, Afektif, Dan Psikomotor Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 2(1), 1-9. https://ojs-steialamar.org/index.php/JAA/article/view/88.

Downloads

Published

2024-04-30

How to Cite

Roziin, R., Padlurrahman, P., & Badarudin, B. (2024). Pengaruh Literasi Digital Terhadap Hasil Belajar IPS di SMP Negeri 1 Selong Lombok Timur. Jurnal Humanitas: Katalisator Perubahan Dan Inovator Pendidikan, 10(2), 281–286. https://doi.org/10.29408/jhm.v10i2.25165