Pengembangan Pembelajaran Sejarah Berbasis Infografis dalam Meningkatkan Pemahaman dan Motivasi Belajar Siswa

Authors

  • Sigit Sudibyo Universitas Negeri Jakarta
  • Kurniawati Kurniawati Universitas Negeri Jakarta
  • Abrar Abrar Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.29408/jhm.v11i1.28207

Keywords:

enhancing understanding; history infographics; history learning; student motivation

Abstract

History learning in Vocational High Schools (SMK Dinamika Pembangunan 2 Jakarta) faces challenges, including low student motivation and comprehension. These challenges stem from the perception that history is a difficult subject and the limited time available for delivering materials. This study aims to evaluate the effectiveness of Indonesia’s history learning program by developing the History Infographic book as a learning resource. The research method used is Design-Based Research (DBR) with the Reeves model, which includes problem identification, design, implementation, and feasibility testing by education experts. The results indicate that the History Infographic book, specifically designed for the topic of the Japanese occupation in Indonesia, serves as an effective and engaging learning resource for 11th-grade vocational students. Infographics have proven to present information visually in a more appealing manner, aiding students in processing information and enhancing their understanding of complex historical materials. Therefore, this History Infographic book is considered suitable for use as a learning medium that supports students’ comprehension and motivation in history subjects in Vocational High Schools, in line with the applicable curriculum.

References

Absor, N. F., Kurniawati, & Umasih. (2019). Evaluasi Program Pembelajaran Sejarah Indonesia di SMKN 57 Jakarta. Jurnal Pendidikan Sejarah, 8(2), 170–194. https://doi.org/10.21009/JPS.082.05.

Aldila, T. H., Musadad, A. A., & Susanto, S. (2019a). Infografis sebagai Media Alternatif dalam Pembelajaran Sejarah bagi Siswa SMA. ANDHARUPA: Jurnal Desain Komunikasi Visual & Multimedia, 5(01), 141–152. https://doi.org/10.33633/andharupa.v5i01.2104.

Alphianti, L. T., & Rahma, F. T. A. (2021). Perbedaan Tingkat Pemahaman Pengetahuan pada Anak Tunarungu antara Penyuluhan Metode Komik dan Video. Insisiva Dental Journal: Majalah Kedokteran Gigi Insisiva, 10(1), 32–38. https://doi.org/10.18196/di.v10i1.11245.

Amar, A. (2012). Perkembangan Teknologi Komunikasi dan Informasi: Akar Revolusi dan Berbagai Standarnya. Jurnal Dakwah Tabligh, 13(1), 137–149.

Annisa, R., Idris, M., & Sholeh, K. (2021). Analisis Konsep Gender dalam Undang-Undang Simbur Cahaya Sebagai Sumber Pembelajaran Sejarah. Kalpataru: Jurnal Sejarah Dan Pembelajaran Sejarah, 7(1), 10–18. https://doi.org/10.31851/kalpataru.v7i1.6276.

Arigia, M. B., Damayanti, T., & Sani, A. (2016). Infografis sebagai Media dalam Meningkatkan Pemahaman dan Keterlibatan Publik Bank Indonesia. Jurnal Komunikasi, 8(2), 120–133.

Azaniah Sofia, S., & Basri, W. (2023). Implementasi Pembelajaran Sejarah Berdasarkan Kurikulum Merdeka di SMAN 2 Padang. Widya Winayata : Jurnal Pendidikan Sejarah, 11(1), 26–41. https://doi.org/10.23887/jjps.v11i1.59513.

Azhari, M., Wingkolatin, W., & Azmi, M. (2022). Pemanfaatan Media Infografis Dalam Pembelajaran Sejarah di SMA Al-Khairiyah Samarinda. Amarthapura: Historical Studies Journal, 1(1), 1–8. https://doi.org/10.30872/amt.v1i1.540.

Barnes, S. R. (2017). Examining the Processes Involved in the Design of Journalistic Information Graphics: an Exploratory Study. Journal of Visual Literacy, 36(2), 55–76. https://doi.org/10.1080/1051144X.2017.1372088.

Benita, R. W., & Ofianto, O. (2023). Kelayakan Penggunaan Bahan Ajar Mini Book Infografis Dalam Pembelajaran Sejarah Untuk Melatih Siswa Berpikir Sebab-Akibat. Jurnal Kronologi, 5(1), 419–430. https://doi.org/10.24036/jk.v5i1.639

Chasanah, A., & Utomo, C. B. (2019). Internalisasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Sejarah Pada Materi Pendudukan Jepang Dan Proklamasi Kemerdekaan Republik Indonesia Di Smk Pgri 1 Mejobo Kudus Tahun Pelajaran 2018/2019. Indonesian Journal of History Education, 7(1), 93–102. https://doi.org/10.15294/ijhe.v7i1.32289.

Dunlap, J. C., & Lowenthal, P. R. (2016). Getting graphic about infographics: design lessons learned from popular infographics. Journal of Visual Literacy. https://doi.org/10.1080/1051144X.2016.1205832

Faizah, L. I., Ma’ruf, A., & Fatimatur Rusydiyah, E. (2023). Media Pembelajaran Infografis Dalam Membentuk Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Aqidah Akhlaq di Madrasah Aliyah Raudhatul Banath Di Sidoarjo. Jurnal Penelitian Dan Pemikiran Keislaman, 10(1).

Hasan, S. H. (2012). Pendidikan Sejarah Untuk Memperkuat Pendidikan Karakter. Paramita: Historical Studies Journal, 22(1). https://doi.org/10.15294/paramita.v22i1.1875.

Ichsan, F. N., & Hadiyanto, H. (2021). Implementasi Perencanaan Pendidikan dalam Meningkatkan Karakter Bangsa melalui Penguatan Pelaksanaan Kurikulum. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 4(3), 541–551. https://doi.org/10.30605/jsgp.4.3.2021.1203.

Lin, J., Sayagh, M., & Hassan, A. E. (2023). The Co-evolution of the WordPress Platform and Its Plugins. ACM Transactions on Software Engineering and Methodology, 32(1), 1–24. https://doi.org/10.1145/3533700.

Mansyur, A. R. (2020). Education and Learning Journal Dampak COVID-19 Terhadap Dinamika Pembelajaran Di Indonesia. 1(2), 113–123.

Maryam, M., & Warsah, I. (2022). Penilaian Kompetensi Sikap dalam Pembelajaran Sejarah: Sebuah Telaah Literatur. Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE), 4(1), 77. https://doi.org/10.29300/ijsse.v4i1.7061.

Monica, R., Ricky, Z., & Estuhono, E. (2021). Pengembangan Modul IPA Berbasis Model Research Based Learning pada Keterampilan 4C Siswa Sekolah Dasar. EDUKATIF : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4470–4482. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1470.

Nurjaman, A. I., & Hamdu, G. (2018). Pengembangan Multimedia Interaktif Pelaksanaan Pembelajaran Outdoor Permainan Tradisional Berbasis STEM di SD. PEDADIDAKTIKA, 5(3), 85–99. https://doi.org/https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v5i3.12728.

Nyoman Ari Nurjaya, I., Gede Ratnaya, nd I., & Putu Suka Arsa, rd I. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN RANGKAIAN RLC Seri Dan Paralel Pada Praktikum Rangkaian Listrik. 12(1), 2599–1493. https://doi.org/https://doi.org/10.23887.

Pertiwi, A. B., Budiman, B., Farid, R., Benyamin, M. F., & Rinaldi, M. (2023). Poster Infografis sebagai Media Penyajian Data yang Menarik Tentang Desa Karyawangi Kecamatan Parongpong Bandung Barat. Jurnal Kreativitas Pengabdian Kepada Masyarakat (PKM), 6(10), 4099–4111. https://doi.org/10.33024/jkpm.v6i10.11730.

Puntambekar, S. (2018). Design-Based Research (DBR). In International Handbook of the Learning Sciences (pp. 383–392). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315617572-37.

Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar ".

Rahmayani, R., Azima, F., & Anggraini, T. (2023). Novelty of Sacha Inchi (Plukenetia Volubilis L.) Seed Research and Its Applications: A Bibliometric and Study Analysis. International Journal of Research and Scientific Innovation, X(VIII), 143–152. https://doi.org/10.51244/IJRSI.2023.10811.

Ramadhani, D., Mahardika, I. M. S., & Indahwati, N. (2020). Evaluasi Pembelajaran PJOK Berbasis Daring Terhadap Tingkat Pemahaman Dan Motivasi Belajar Siswa Kelas IV -VI SD Negeri Betro, Sedati -Sidoarjo. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(1). https://doi.org/10.58258/jime.v7i1.1817.

Rasyiah, R. (2021). Peningkatan Kemampuan Mengenal Peninggalan Sejarah Masa Hindu, Budha dan Islam dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make And Match Pada Siswa Kelas V/A Semester Ganjil MIN 20 Aceh Timur. EL-Muhbib: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Dasar, 4(2), 113–132. https://doi.org/10.52266/el-muhbib.v4i2.539.

Razilu, Z., & Pangestu, S. (2022). Pelatihan Desain Infografis sebagai upaya Peningkatan Kreativitas Desain pada Mahasiswa Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Amaliah: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 6(1), 54–62. https://doi.org/10.51454/amaliah.v6i1.438.

Resnatika, A., Sukaesih, S., & Kurniasih, N. (2018). Peran Infografis sebagai Media Promosi dalam Pemanfaatan Perpustakaan. Jurnal Kajian Informasi Dan Perpustakaan, 6(2), 183–196. https://doi.org/10.24198/jkip.v6i2.15440.

Saidillah, A. (2018). Kesulitan Peserta Didik dalam Proses Pembelajaran Sejarah. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 1(2), 214.

Saptodewo, F. (2014). Desain Infografis Sebagai Penyajian Data Menarik. Jurnal Desain, 01(03).

Sari, A., Octaria, D., Siska Utari, R., Hiltrimartin, C., & Hartono, Y. (2023). Infographic Development through Instagram to Reduce Mathematics Anxiety and Increase Student Learning Outcomes. JTAM (Jurnal Teori Dan Aplikasi Matematika), 7(2), 349–360. https://doi.org/https://doi.org/10.31764/jtam.v7i2.12512.

Setiawan, J., Ajat Sudrajat, A., Aman, A., & Kumalasari, D. (2021). Development of higher order thinking skill assessment instruments in learning Indonesian history. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE), 10(2), 545. https://doi.org/10.11591/ijere.v10i2.20796.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kualitatif, Untuk Penelitian Yang Bersifat: Eksploratif, Enterpretif, Interaktif dan Konstruktif. Alfabeta.

Sukardi. (2020). Peran Pendidikan Sejarah dalam Membentuk Karakter Bangsa. Kalpataru: Jurnal Sejarah Dan Pembelajaran Sejarah, 6(2), 83. https://doi.org/10.31851/kalpataru.v6i2.5259.

Sukardi, S., & Sepriady, J. (2020). Peran Pendidikan Sejarah dalam Membentuk Karakter Bangsa. Kalpataru: Jurnal Sejarah Dan Pembelajaran Sejarah, 6(2), 114–117. https://doi.org/10.31851/kalpataru.v6i2.5256.

Susilo, A., & Sarkowi, S. (2018). Peran Guru Sejarah Abad 21 dalam Menghadapi Tantangan Arus Globalisasi. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 2(1), 43. https://doi.org/10.17509/historia.v2i1.11206.

Susindra, Y., & Permatasari, R. A. W. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Infografis Berbasis Aplikasi Android Terhadap Tingkat Pengetahuan Mengenai Obesitas Pada Remaja Putri. ARTERI: Jurnal Ilmu Kesehatan, 4(2), 81–86. https://doi.org/10.37148/arteri.v4i2.269.

Tumewu, W. A., Wowor, E. C., & Mokalu, Y. B. (2023). Minat Belajar Mahasiswa dalam Penggunaan Infografis Sebagai Media Pembelajaran IPA Pada Pembelajaran Daring. SCIENING: Science Learning Journal, 4(1), 38–45. https://doi.org/10.53682/slj.v4i1.6641.

Valentino, D. E. (2019). Penyajian Informasi dan Data dalam Bentuk Infografis. TEMATIK: Jurnal Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 6(1), 1–19.

Wahyudi, H. A., Wardhana, M. I., & Sutrisno, A. (2021). Perancangan Buku Infografis sebagai Media Informasi tentang Penyakit-Penyakit Kronis bagi Remaja. JoLLA: Journal of Language, Literature, and Arts, 1(6), 794–807. https://doi.org/10.17977/um064v1i62021p794-807.

Widiadi, A. N. (2022). Belajar Dari Masa Lalu, Bersiap Untuk Masa Depan: Integrasi Pendidikan Kebencanaan dalam Pembelajaran Sejarah Indonesia. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 5(1), 1-12. https://doi.org/10.17977/um0330v5i1p1-12.

Zafrullah, Z., Zulfa Safina Ibrahim, Rezi Ariawan, Sa’adatul Ulwiyah, & Rizki Tika Ayuni. (2024). Research on Madrasas in International Publications: Bibliometric Analysis with Vosviewer. COMPETITIVE: Journal of Education, 3(2), 116–127. https://doi.org/10.58355/competitive.v3i2.93.

Zuleni, E., & Marfilinda, R. (2022). Pengaruh Motivasi Terhadap Pemahaman Konsep Ilmu Pengetahuan Alam Siswa. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 244–250. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.34.

Downloads

Published

2025-03-27

How to Cite

Sudibyo, S., Kurniawati, K., & Abrar, A. (2025). Pengembangan Pembelajaran Sejarah Berbasis Infografis dalam Meningkatkan Pemahaman dan Motivasi Belajar Siswa . Jurnal Humanitas: Katalisator Perubahan Dan Inovator Pendidikan, 11(1), 19–38. https://doi.org/10.29408/jhm.v11i1.28207

Issue

Section

Articles