Implementasi Deep Learning dalam Pembelajaran Tari Topeng Getak Berbasis TikTok di SMP Negeri 3 Pamekasan

Authors

  • Roro Jamila Universitas Negeri Surabaya
  • Setyo Yanuartuti Universitas Negeri Surabaya
  • Anik Juwairiyah Universitas Negeri Surabaya
  • Indar Sabri Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.29408/jhm.v11i4.30109

Keywords:

art learning, deep learning, TikTok, topeng getak dance, young generation

Abstract

This study aims to examine the application of the concept of deep learning based on mindful, meaningful, and joyful learning in learning Topeng Getak Dance at the Junior High School (SMP) level by utilizing the TikTok application as an interactive learning medium. Facing the challenge of attracting the interest of the younger generation to traditional arts, this approach offers a conscious, meaningful, and enjoyable learning experience. Through the use of TikTok as a creative medium, students are invited to actively explore dance movements in the form of videos, reflect on the meaning in each type of movement, and enjoy the learning process interactively. This study uses a descriptive qualitative method with observations, interviews, and documentation of junior high school students. The results of the study indicate that the application of the mindful-meaningful-joyful learning strategy based on TikTok can increase student engagement, understanding of cultural values, and strengthen the preservation of Topeng Getak Dance among the younger generation. These findings emphasize the importance of technology-based innovation in developing art learning models that are relevant to the digital era.

References

Ambarwati, D. D., & Utina, U. T. (2022). Pengaruh dance challenge pada media sosial Tiktok terhadap minat menari remaja Kabupaten Blora di era pandemi Covid-19. Jurnal Seni Tari, 11(1), 22-35. https://journal.unnes.ac.id/sju/jst/article/view/51408.

Arif, M. N., Parawansyah, M. I., Huda, F. H., & Zulfahmi, M. N. (2025). Strategi menumbuhkan minat belajar siswa melalui pendekatan deep learning. Jurnal Muassis Pendidikan Dasar, 4(1), 8-16. https://doi.org/10.55732/jmpd.v4i1.989.

Asri, G. K. P., Suwarjiya, & Aulia, N. (2023). TikTok media pengembangan karakter melalui kreativitas tari kreasi Dayak. Imaji: Jurnal Seni dan Budaya, 21(1), 10-21. https://doi.org/10.21831/imaji.v21i1.47882.

Balqis, L. A., Haryono, S., & Haryanto, E. (2024). Kolaborasi Seni Tradisional dan Teknologi: Kreativitas dalam Pembelajaran Tari Beriuk Tinjal Melalui Aplikasi TikTok. Jurnal Sitakara, 9(2), 261-268. https://doi.org/10.31851/sitakara.v9i2.15432.

Dewi, Y. A. I. (2023). Pemanfaatan aplikasi TikTok pada pembelajaran tari Jepin Tembung Pendek untuk meningkatkan kreativitas siswa SMP. (Tesis). Universitas Pendidikan Indonesia. https://repository.upi.edu/97054/.

Djaali, (2000). Pengukuran Dalam Bidang Pendidikan. Program Pascasarjana Universitas Negeri Jakarta.

Ependi, R. P. (2021). Aplikasi TikTok sebagai media pembelajaran tari guna meningkatkan kreativitas gerak siswa di SMP Negeri 4 Bandung. (Skripsi). Universitas Pendidikan Indonesia. https://repository.upi.edu/66772/1/S_STR_1702278_Tittle.pdf.

Harefa, A., Dalimunthe, R. A., Lubis, A. N., Bancin, E., & Dalimunthe, S. F. (2024). Pemanfaatan Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Seni Tari Tradisi Nusantara di Sekolah. Jurnal Intelek Insan Cendikia, 1(4), 527-534. https://jicnusantara.com/index.php/jiic/article/view/463.

Hidayatulmaulidiyanti, M., Mariati, P., & Djazilan, S. (2023). Media pembelajaran video TikTok seni tari kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 11(2), 124–135. https://doi.org/10.31764/pendekar.v6i1.13398.

Irwandani, I., & Juariyah, S. (2016). Pengembangan media pembelajaran berupa komik fisika berbantuan sosial media instagram sebagai alternatif pembelajaran. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 33-42. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v5i1.103.

Judijanto, L., Patalatu, J. S., Haryono, P., Warikar, A., Sauri, M. S., Septikasari, D., Sudirman, A., & Kalip (2025). Pendidikan Dasar: Metode Pengajaran Kreatif. PT. Green Pustaka Indonesia.

Kusumamatuti, A., & Khoiro, A. M. (2019). Metode Penelitian Kualitatif. Lembaga Pendidikan Sukarno Presindo.

Munfiatik, S. (2023). Collaborative Learning Sebagai Model Inovasi Pendidikan dalam Pembelajaran. Journal Ilmu Pendidikan dan Sosial, 1(2), 83-94. https://doi.org/10.71382/sinova.v1i2.37.

Nadeak, H. (2024). Transformasi Dunia Pendidikan Pada Era Industri 5.0 Di Indonesia. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(2), 1188-1195. https://doi.org/10.31004/innovative.v4i2.9411.

Nurdiyana, T., & Indriyani, P. D. (2021). Media pembelajaran berbasis aplikasi Android dalam seni kolaborasi. Jejak Pustaka.

Oktariani, D. (2023). Pemanfaatan aplikasi TikTok sebagai media pembelajaran seni tari tradisi nusantara pada remaja. Jurnal Pendidikan Sosiologi Dan Humaniora, 13(2), 907-915. https://doi.org/10.26418/j-psh.v13i2.64172.

Piaget, J. (1999). Konstruksi realitas pada anak (Terjemahan M. Djakasaputra). Jakarta: Gramedia.

Purwandar, D. (2024). Peningkatan motivasi dan hasil belajar siswa pada materi tari kreasi melalui project-based learning berbantuan aplikasi TikTok. Jurnal Pendidikan Seni dan Industri Kreatif, 2(2), 66–76. https://doi.org/10.70571/psik.v2i2.114.

Putri, A. (2024). Penggunaan Media Sosial TikTok Sebagai Sarana Pembelajaran dalam Meningkatkan Kreativitas Siswa Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(3), 2835-2846. https://jurnaldidaktika.org/contents/article/view/694.

Ramdani, N. S. (2021). Potensi pemanfaatan media sosial TikTok sebagai media pembelajaran dalam pembelajaran daring. Jurnal Pendidikan Digital dan Teknologi Pembelajaran, 3(2), 45–53. https://doi.org/10.34005/akademika.v10i02.1406.

Renaldi, M. (2024) Potensi Aplikasi Tiktok Sebagai Media Pembelajaran IPS Pada Siswa Kelas VIII Smp Negeri 2 Kota Parepare. (Skripsi). IAIN Parepare.

Supriadi., & Priyanti, N. A. (2024). Mengajar di Era TikTok: Strategi Jitu Media Pembelajaran Untuk Generasi Z. Surabaya: Cipta Media Nusantara (CMN).

Suwandi., & Putri, R. (2024). Inovasi pendidikan dengan menggunakan model deep learning di Indonesia. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Dan Politik, 2(2), 69-77. https://doi.org/10.61476/186hvh28.

Syukur, S. W. (2024). Perspektif Belajar dengan Seni Tradisional di Sekolah Menengah Pertama. Journal of Information System and Education Development, 2(1), 20-26. https://doi.org/10.62386/jised.v2i1.57.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

Wibowo, H. (2015). Pengantar teori-teori belajar dan model-model pembelajaran. Pustaka Educa.

Downloads

Published

2025-10-15

How to Cite

Jamila, R., Yanuartuti, S., Juwairiyah, A., & Sabri, I. (2025). Implementasi Deep Learning dalam Pembelajaran Tari Topeng Getak Berbasis TikTok di SMP Negeri 3 Pamekasan. Jurnal Humanitas: Katalisator Perubahan Dan Inovator Pendidikan, 11(4), 701–715. https://doi.org/10.29408/jhm.v11i4.30109

Issue

Section

Articles