Kolaborasi Majalah dan Teka-Teki Silang Sebagai Media Pembelajaran Inovatif Sejarah (Manis)
DOI:
https://doi.org/10.29408/jhm.v6i2.3324Keywords:
Majalah, Pembelajaran Sejarah, Teka-Teki SilangAbstract
Permasalahan yang sering dihadapi guru sejarah dari dulu hingga sekarang ialah minat belajar peserta didik yang kurang dan cepat merasa bosan. Siswa cenderung lebih pasif karena merasa cara pembelajaran yang dilakukan kurang begitu menarik. Beberapa metode pembelajaran telah dilakukan untuk mengantisipasi permasalahan tersebut namun sering kali peserta didik masih kurang bersemangat. Artikel ini bertujuan membahas lebih dalam mengenai pemanfaatan majalah dan teka teki silang yang diharapkan dapat menumbuhkan semangat belajar peserta didik khususnya pembelajaran sejarah. Artikel ini menggunakan metode penelitian kajian pustaka dan pengumpulan data menggunakan angket. Dalam artikel ini peneliti menawarkan solusi menghadapi permasalahan tersebut dengan menggunakan media pembelajaran pemanfaatan majalah serta evaluasi menggunakan teka teki silang online.
References
Andrian D. Hagijanto. (1999). White Space Dalam Iklan Di Media Cetak. Nirmana, 1(2), 60–70. http://puslit2.petra.ac.id/ejournal/index.php/dkv/article/view/16042
Hasian, I. (n.d.). Analisis Perkembangan Elemen Desain Cover Majalah Gogirl !
Imron, A. I. (2019). Game Online Teka-Teki Silang dengan Software Hot Potatoes 6 untuk Mendukung Pembelajaran Ilmu Hadis. Jurnal Living Hadis, 4(1), 159. https://doi.org/10.14421/livinghadis.2019.1777
M.Pd, S. M., & Kurniawan, D. T. (2017). Implementsi Pemanfaatan Media Teka Teki Silang (TTS) Online Dalam Matakuliah Neurosains Untuk Mahasiswa Calon Guru Raudhatul Athfal (RA). AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak, 3(2), 124. https://doi.org/10.24235/awlady.v3i2.1487
Memenuhi, U., Persyaratan, S., & Derajat, M. (2012). Perpustakaan.Uns.Ac.Id Digilib.Uns.Ac.Id.
Nazir, M. (1988). Metode Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Setyosari, H. P. (2016). Metode penelitian pendidikan & pengembangan. Prenada Media.
Somad, P., & Andipurnama, G. (2012). Pembelajaran Program Aplikasi Corel Draw X4 dalam Meningkatkan Keterampilan Desain Gratis Poster Siswa Tunarungu. Jassi Anakku, 11(1), 48–57.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All writings in this journal are the full responsibility of the author. Jurnal Humanitas provides open access to benefit anyone with valuable information and findings. Jurnal Humanitas can be accessed free of charge at no cost, following the creative commons license. Authors who publish articles in the Jurnal Humanitas must comply with the following conditions:
The author retains the copyright and grants the right of first publication with the work licensed simultaneously under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) license, allowing others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors may make additional separate contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the published journal version of the work (for example, posting it to an institution or publishing it in a book), acknowledging its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (for example, on institutional repositories or websites) before and during the submission process, resulting in a productive exchange and earlier and more extensive citations of the published work.
All articles in this journal are the sole responsibility of the author. Jurnal Humanitas provides open access to benefit anyone with valuable information and findings. Jurnal Humanitas can be accessed and downloaded for free, following the creative commons license.
Jurnal Humanitas: Katalisator Perubahan dan Inovator Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License