Pengembangan Media Kincir Angin Model Vertikal Axis Pada Pembelajaran Arus Listrik Bolak-Balik
DOI:
https://doi.org/10.29408/kpj.v8i3.28058Keywords:
Windmill Media, Vertical Axis Model, Alternating CurrentAbstract
This research was motivated by students' low understanding of alternating current concepts, with 68% of students experiencing difficulties and an average daily test score of only 65, below the minimum completion criteria of 75. The study aimed to develop and test the validity of a vertical axis windmill learning media in enhancing students' understanding of alternating current concepts at MA Darul Ulum Palangka Raya. The Research and Development (R&D) method with a 4D model (Define, Design, Develop, Disseminate) was used in media development, with validation conducted by media experts using assessment instruments for appearance and attractiveness aspects. Data analysis employed percentage techniques to determine media feasibility levels. Results showed satisfactory validity levels, with appearance aspects reaching 87.5% (highly valid) and attractiveness aspects at 75.0% (valid). This learning media proved suitable for physics education, featuring the ability to demonstrate alternating current generation principles practically and interactively through a vertical axis windmill system equipped with mini generators and digital oscilloscopes.
References
Abdul Wahid. (2018). Pentingnya media pembelajaran dalam meningkatkan prestasi belajar. Istiqra, 5(1).
Aghni, R. I. (2018). Fungsi dan jenis media pembelajaran dalam pembelajaran akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 16(1). https://doi.org/10.21831/jpai.v16i1.20173
Arrosyad, M. I., Antika, D., Dzulqa, E. T., Balqis, M., Muhammadiyah, U., & Belitung, B. (2023). Analisis penggunaan Wordwall sebagai media pembelajaran terpadu untuk meningkatkan daya tarik belajar siswa di sekolah dasar. Indonesian Journal of Multidisciplinary, 1(1).
https://journal.csspublishing/index.php/ijm
Basack, S., Dutta, S., & Saha, D. (2022). Installation and performance study of a vertical-axis wind turbine prototype model. Sustainability, 14(23), 16084.
Boztaş, A., Demirbaş, O., & Şahin, M. E. (2021). Investigation of vertical-axis wind turbines and the design of their components. Turkish Journal of Electromechanics and Energy, 6(2).
https://www.scienceliterature.com
Fauziyah, N., & Suparji. (2014). Penggunaan media miniatur dalam model pembelajaran berbasis masalah pada materi gaya dan momen di kelas X TGB 3 SMK Negeri 3 Surabaya. Prodi Pendidikan Teknik Bangunan, Fakultas Teknik, Universitas Negeri Surabaya, 1–10. https://core.ac.uk/display/230734678?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1
Hudaya Salsabila, A., Iriani, T., & Sri Handoyo, S. (2023). Penerapan model 4D dalam pengembangan video pembelajaran pada keterampilan mengelola kelas. Jurnal Pendidikan West Science, 1(8).
Lin, J., & Li, J. (2016). An effective user-centered approach: Using web design framework to support user experience design of interactive multi-functional product. Proceedings of the 2016 CHI Conference Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems, 3129–3135.
Mahmuddin, F., Klara, S., Pawara, M. U., Anshar, D., & Akhir, Y. (2020). Studi performa vertical-axis wind turbine (VAWT) sebagai pembangkit energi listrik pada floating platform. SENSISTEK, 2(1).
Meng, H., Wang, M., Aneke, M., Luo, X., Olumayegun, O., & Liu, X. (2018). Technical performance analysis and economic evaluation of a compressed air energy storage system integrated with an organic Rankine cycle. Fuel, 211, 318–330.
Muhammad Masyruhan, U. P. Y. A. H. (2020). Spektra: Jurnal Kajian Pendidikan Sains, 6(2). https://doi.org/10.32699/spektra.v6vi2i.145
Nurrita. (2018). Media pembelajaran dan hasil belajar siswa. Misykat, 3, 171–187.
Rahmawan, A. B. (2015). Pengembangan media pembelajaran kincir angin pada mata pelajaran prakarya dan kewirausahaan. Universitas Negeri Yogyakarta.
Rasagama, I. G. (2019). Pengembangan modul praktikum osiloskop untuk meningkatkan pemahaman konsep arus bolak-balik mahasiswa Politeknik Negeri Bandung. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 5(1), 134–143. https://doi.org/10.29303/jpft.v5i1.1159
Samanta, I. S., Panda, S., Rout, P. K., Bajaj, M., Piecha, M., Blazek, V., & Prokop, L. (2023). A comprehensive review of deep-learning applications to power quality analysis. Energies, 16(11). https://doi.org/10.3390/en16114406
Setyowati, A., & Subali, B. (2011). Implementasi pendekatan konflik kognitif dalam pembelajaran fisika untuk menumbuhkan kemampuan berpikir kritis siswa SMP kelas VIII. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 7(2), 89–96.
Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113
Yulianti, D., Yulianto, A., Fisika, J., Matematika, F., Ilmu, D., & Alam, P. (2010). Penerapan pembelajaran kontekstual untuk meningkatkan minat dan hasil belajar fisika siswa SMP melalui jigsaw puzzle competition. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 6, 84–89. http://journal.unnes.ac.id
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Kappa Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Semua tulisan pada jurnal ini menjadi tanggungjawab penuh penulis. Jurnal Kappa memberikan akses terbuka terhadap siapapun agar informasi dan temuan pada artikel tersebut bermanfaat bagi semua orang. Jurnal Kappa dapat diakses dan diunduh secara gratis, tanpa dipungut biaya, sesuai dengan lisensi creative commons yang digunakan