Eksplorasi Etnofisika pada Tenun Ikat ”Hinggi Kaworu” Masyarakat Kabupaten Sumba Timur

Authors

  • Yulita Adelfin Lede Universitas Katolik Weetebula
  • Geterudis Kerans Universitas Katolik Weetebula
  • Oktavianus Deke Universitas Katolik Weetebula
  • Yohanes Engge Universitas Katolik Weetebula

DOI:

https://doi.org/10.29408/kpj.v9i3.32900

Keywords:

Ethnophysics, ikat weaving, hinggi kaworu, physics learning outcomes

Abstract

This study aims to analyze the concepts of physics found in the process of making hinggi kaworu ikat weaving. Hinggi Kaworu is a type of ikat weaving originating from Sumba Island in East Nusa Tenggara. This study uses a qualitative descriptive research method with an ethnophysical approach conducted in Prailiu Village, East Sumba Regency. Data was obtained from eight (8) weavers through observation, interviews, and documentation. The instruments used in this study were observation sheets, interview sheets, and documentation. Data analysis included data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results of the study show that the ikat weaving process consists of 11 stages, namely: 1) Pahulur; 2) Kabukul; 3) Pamening; 4) Karandi; 5) Hondu; 6) Ngiling; 7) Katahu; 8) Walahu; 9) Pameirang; 10) Pawunang; and 11) Kabakil. The main concepts identified include: 1) The principle of moment of force in the yarn winding process, 2) Tension in yarn unwinding, which affects the strength of the fabric, 3) Jurin's Law in the fabric dyeing process, 4) Pressure and Newton's Law in the cutting process.

References

Agustina, Irnin, Dwi Astuti, and Budi Bhakti. 2023. “Analisis Etnofisika Pada Tari Siloloa Sebagai Sumber Pembelajaran Fisika.” Prosiding Seminar Nasional Sains 4(1): 477–82. https://proceeding.unindra.ac.id/index.php/sinasis/article/view/7118%0Ahttps://proceeding.unindra.ac.id/index.php/sinasis/article/download/7118/2469.

Fitrian, A., & Herliana, F. (2023). Prosiding Seminar Nasional Sains Kajian Etnofisika Alat Musik Tradisional Tehyan pada Materi Gelombang Bunyi. Prosiding Seminar Nasional Sains, 4(1), 92–96.

Hasin, A., Ali, S., & Arafah, K. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Jurnal Sains Dan Pendidikan Fisika, 16(1), 51. https://doi.org/10.35580/jspf.v16i1.13488

Isti’anah, Thoyib Bakhtiar Zaini, and Ai Ilmiati Ilmiati. 2024. “Implementasi Strategi Minds Untuk Meningkatkan Pemahaman Dalam Pembelajaran Fisika Pada Siswa Smp.” urnal Pengabdian Masyarakat Berbasis Pesantren dan Madrasah 3(1): 79–87.

Istikomayanti, Yuswa, Riantina Fitra Aldya, Elga Djarawula, and Adriana Rewa Malo. 2023. “Potensi Tenun Ikat Sebagai Sumber Belajar Berbasis Etnosains.” Jurnal Ilmiah Biosaintropis (Bioscience-Tropic) 8(2): 104–14. doi:10.33474/e-jbst.v8i2.519.

Laxmi Zahara, I. W. S. et al. (2024). Integrasi Pendekatan Konstruktivisme dalam Pembelajaran Fisika Berbasis Filsafat Pendidikan. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia.

Murniasih, A.A. Ayu, and Purwadi Soeriadiredja. 2021. “Lau Pahikung: Simbolisasi Identitas Perempuan Di Sumba Timur.” Sunari Penjor : Journal of Anthropology 4(2): 95. doi:10.24843/sp.2020.v4.i02.p06.

Ningsih, Yosepin sri, and erica rachel Budianto. 2023. “Visual Khas Tenun Sumba Aesthetic Morphology Study of Urban Clothing With Sumba Woven Textile Visual Characteristics.” Arena Tekstil 38(2): 88.

Novika Lestari. 2023. “Konsep Fisika Pada Sumpit Dayak Dari Kalimantan Sebagai Bahan Ajar Berbasis Etnofisika.” Jurnal Pendidikan Mipa 13(2): 551–56. doi:10.37630/jpm.v13i2.1014.

Novitasari, Linda, Puput Astya Agustina, Ria Sukesti, Muhammad Faizal Nazri, and Jeffry Handhika. 2017. “Etnosains Dan Peranannya Dalam Menguatkan Karakter Bangsa.” Jurnal Unipma: 81–88.

Oktaviana, Popy, Rio Aji Pranoto, and Khalimatush Sholihah. 2024. “Upaya Dalam Menerapkan Pembelajaran Etnosains Di Sekolah Dasar: Studi Literatur.” Jurnal Ilmiah PGMI STAI Al-Amin Gersik 3(1): 117–30.

Onbila, Welmince, Halena Muna Bekata, Petrus Mau, and Tellu Dony. 2025. “Analisis Makna Simbolik Dalam Pakaian Adat Dan Asesoris Suku Abuidi.” … Journal of Social … 3(1): 24–38. https://jutepe-joln.net/index.php/CAPITALIS/article/view/26%0Ahttps://jutepe-joln.net/index.php/CAPITALIS/article/download/26/22.

Osi, Zaena Sultona, Bintang Maharani, Rina Martiana, and Dunia Purnama. 2025. “Eksplorasi Materi Gaya Gesek Terhadap Kerajinan Tenun Di Desa Sukarara Lombok Tengah NTB.” 1(2): 53–58.

Pilendia, Dwitri. 2024. “Kajian Filsafat Ilmu : Integrasi Multimedia Interaktif Dan Kearifan Lokal Dalam Pembelajaran Fisika Dwitri Pilendia1 Abstract : The Integration of Technology-Based Learning Media and Local Wisdom in the Context of Physics Learning Not Only Improves the Qu.” JPSS: Jurnal Pendidikan Sang Surya, 10(2): 474–81.

Pratiwi, Ananda Dwi, Elfandari Anindito Kartika Putri, Setyo Admoko, and Misbah Misbah. 2025. “Generasi Fisika Yang Kreatif Dan Peduli Budaya: Eksplorasi Permainan Tradisional Kapal Otok-Otok Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Etnofisika.” Reog: Journal of Ecoethnoscience Education 1(1): 1–8. doi:10.58706/reog.v1n1.p1-8.

Sholihah, L., Bekti Haryo Putri, N., & Dina Handayani, R. (2023). Analisis Konsep Momen Gaya, Momen Inersia, dan Keseimbangan Benda Tegar pada Rumah Adat Osing Banyuwangi. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains Dan Terapan (INTERN ), 2(2), 76–84. https://doi.org/10.58466/intern.v2i2.1192

Susanto, Rachmat Eko. 2024. “J I I M Jurnal Ilmiah Ipa Dan Matematika.” Jurnal Ilmiah Ipa Dan Matematika 3(2): 106–12. https://jurnalcendekia.id/index.php/jiim/.

Tubagus, M., Feby, E., Lubis, R., Manado, I., & Utara, S. (2024). Studi Komparatif Antara Pembelajaran Berbasis Proyek dan Metode Ceramah dalam Memperkuat Konsep Fisika Serta Kemampuan Pemecahan Masalah A Comparative Study Between Project-Based Learning and Lecture Methods in Strengthening Physics Concepts and Problem-S. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 2(3), 120–129.

Downloads

Published

2025-11-29