POSTKOLONIALISME DALAM ANTOLOGI CERPEN SEMUA UNTUK HINDIA KARYA IKSAKA BANU: KAJIAN TEORI HOMI K. BHABHA

Authors

  • Andaru Ratnasari STKIP PGRI Bangkalan
  • Wilda Mardiah Wahab STKIP PGRI Bangkalan
  • Muhri Muhri STKIP PGRI Bangkalan

DOI:

https://doi.org/10.29408/sbs.v7i1.27260

Keywords:

mimicry, hybridity, ambivalence

Abstract

The study aims to describe and explain the form of postcolonialism in the short story anthology Semua untuk Hindia by Iksaka Banu using Homi K. Bhabha's thoughts, namely: (1) mimicry and humans, (2) signs taken for miracles, and (3) ancient articulation. This study uses a qualitative descriptive method. The data source in this study comes from the short story anthology by Iksaka Banu Semua untuk Hindia. The results of the postcolonialism research of the anthology are based on the dominant order related to the conditions of postcoloniality, namely the strong issue of ambivalence, then followed by mimicry, and finally hybridity. Postcolonialism as a condition and impact of colonialism is strongly attached to the short story anthology Semua untuk Hindia feels dominant because it contains an ambivalent narrative starting from the story of the pre-arrival period of the Dutch East Indies to Indonesian independence.

 

References

Anggraini, Ade Eka. 2018. Postmodernisme dan Postkolonialisme dalam Karya Sastra. Jurnal Bahasa dan Sastra, 4(1), 56-65.

Arikunto, S. 2013. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Ashcroft, Bill, dkk. 2003. Menelanjangi Kuasa Bahasa: Teori dan Praktik Sastra Poskolonial. Yogyakarta: Qalam.

Bahardur, I. 2017. Pribumi Subaltern dalam Novel-novel Indonesia Pascakolonial. Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra, 3(1), 89-100.

Banu, Iksaka. 2018. Semua untuk Hindia. Jakarta: KPG (Kepustakaan Populer Gramedia).

Bhabha, Homi K. 1994. The Location of Culture. London dan New York: Routledge Taylor & Francis e-Library.

Epafras, Leonard Chrysostomos. 2012. “Signifikansi Pemikiran Homi K.Bhabha: Sebuah Pengantar Teori Homi K. Bhabha”, diakses pada 20 Desember https://ruangberbagiku.wordpress.com

/2012/11/22/signifikansipemikiran-homi-bhabha-sebuah-pengantar-teori-poskolonial/.

Eriyanto. 2013. Analisis Naratif: Dasar-dasar dan Penerapannya dalam Analisis Teks Berita Media. Jakarta: Kencana.

Faruk. 1999. “Mimikri dalam Sastra Indonesia”. Jurnal Kalam edisi 14.

Faruk. 2007. Belenggu Pasca-Kolonial Hegemoni dan Resistensi Dalam Sastra Indonesia. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Faruk. 2012. Metode Penelitian Sastra Sebuah Penjelajah Awal. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Gandhi, Leela. 1998. Teori Postkolonial: Upaya Meruntuhkan Hegemoni Barat. Yogyakarta: Qalam

Huddart, David. 2006. Homi K. Bhabha: Routledge Critical Thinkers. London-New York: Routledge Taylor & Francis e-Library

Loomba, Ania. 2003. Kolonialisme/Pascakolonialisme. Yogyakarta: Bentang.

Lupi Saepul Nudin, Sasongko S. Putro, & Dedi Yusar. 2021. Analisis Poskolonial pada Novel Tak Ada Esok Karya Mochtar Lubis. Jurnal Media, Sastra, dan Budaya Wahana, 27(1),538-546. https://journal.unpak.ac.id/index.php/wahana/article/download/4128/2596

Meitasari, Indah. 2012. “Homi K. Bhaba dan Kolonialisme”. Dalam https://www.kompasiana.com /amp/meitasari/hommi-k-bhabha-dan-kolonialisme. Diakses pada 2 Januari 2022.

Pasaribu. 2021. Homi K. Bhabha Tentang Mimikri. Yogyakarta: Circa.

Downloads

Published

2024-05-30

How to Cite

Ratnasari, A., Mardiah Wahab, W., & Muhri, M. (2024). POSTKOLONIALISME DALAM ANTOLOGI CERPEN SEMUA UNTUK HINDIA KARYA IKSAKA BANU: KAJIAN TEORI HOMI K. BHABHA . SeBaSa: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(1), 181–197. https://doi.org/10.29408/sbs.v7i1.27260