DEKONSTRUKSI CITRA PEREMPUAN PADA LIRIK SATU BULAN DAN KATA MEREKA INI BERLEBIHAN KARYA BERNADYA

Authors

  • Mohammad Ricky Ramadhan Rasyid Universitas Halu Oleo

DOI:

https://doi.org/10.29408/sbs.v7i2.27977

Keywords:

feminism, Simone de Beauvoir, lyric

Abstract

This study analyzes the representation of women's images in two Bernadya songs through the perspective of Simone de Beauvoir's existentialist feminism, especially how women are depicted in patriarchal love relationships. The method used is critical discourse analysis with a hermeneutic approach, examining the hidden meanings behind the language and narrative in the lyrics. Data was obtained from the lyrics of both songs, sourced from credible music platforms, and analyzed based on de Beauvoir's concept of 'the Other.' The findings indicate that women are positioned in a subordinate role, trapped in the effort to achieve perfection in the eyes of their partners, yet never quite sufficient to gain equal recognition. This study contributes to the understanding of gender inequality in popular music media, with implications that music can serve as a tool to explore gendered power imbalances within patriarchal culture.

References

Asriningsih, N., & Turahmat. (2019). Perjuangan Tokoh Perempuan Dalam Cerita Pendek “Air” Karya Djenar Maesa Ayu. SeBaSa Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2), 152-158. https://doi.org/10.29408/sbs.v2i2.1432

Astari, M. D. (2023). Objektifikasi Perempuan dalam Lagu-lagu Campursari Analisis Wacana M.A.K Halliday. Jurnal Media Dan Komunikasi, 2(2), 85–98. https://doi.org/10.20473/medkom.v2i2.33113

Beauvoir, S. d. (2019). The Second Sex. New York: Random House Audio.

Cixous, H. (2024). Le rire de la Méduse: Manifeste de 1975. Paris: Gallimard.

Dewi, S., & Primasti, D. (2022). Perempuan, Daster dan Liyan: Domestifikasi Perempuan dalam Lagu “Mendung Tanpo Udan”. Jurnal Komunikasi Nusantara, 4(1), 45-53. https://doi.org/10.33366/jkn.v4i1.105

Ferlitasari, R. (2021). Representasi Stereotip Perempuan dalam Musik Dangdut: Hegemoni Kuasa dan Strategi untuk Bertahan. YINYANG: Jurnal Studi Islam, Gender, dan Anak, 16(2), 269-287. https://doi.org/10.24090/yinyang.v16i2.4821

Gill, R. (2015). Gender and the Media. Cambrdige: Polity.

Hidayat, D. D., & Susanto, D. (2024). Cermin Sosial terhadap Kebebasan Perempuan pada Masyarakat Reformasi dalam Novel Saman Karya Ayu Utami. SeBaSa Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(1), 23-37. https://doi.org/10.29408/sbs.v7i1.23941

Hooks, B. (2020). The Will to Change: Men, Masculinity, and Love. New York: Simon & Schuster Audio.

Kurniasari, N. D. (2009). Potret Perempuan dalam Lirik Lagu (Analisis Wacana Kritis tentang Relasi Gender dalam Lirik Lagu 'Gaya' Kelompok Musik Jamrud). Jurnal Komunikasi, 3(1), 25-33. https://doi.org/10.21107/ilkom.v3i1

McClary, S. (2002). Feminine Endings: Music, Gender, and Sexuality. Minneapolis: University Of Minnesota Press.

Natha, G. (2017). Representasi Stereotipe Perempuan dan Budaya Patriarki dalam Video Klip Meghan Trainor “All About That Bass”. Jurnal e-Komunikasi, 5(2), 1-9.

Nugraha, R. B. (2023). Consumer Migration From Physical Formats to Digital Music in Indonesia. Journal La Sociale, 4(6), 409-414. https://doi.org/10.37899/journal-la-sociale.v4i6.932

Nugraha, R. P. (2016). Konstruksi Nilai-nilai Nasionalisme dalam Lirik Lagu (Analisis Semiotika Ferdinand De Saussure pada Lirik Lagu “Bendera”). Jurnal Ilmu Ekonomi dan Sosial, 5(3), 290-303.

Sulistiono, A., & Dewi, S. I. (2019). Representasi Perempuan dalam Film Warkop DKI Reborn Jangkrik Boss Part 1 dalam Perspektif Gender. JISIP: Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 8(4), 385-397. https://doi.org/10.33366/jisip.v8i4.2019

Whiteley, S. (2000). Women and Popular Music: Sexuality, Identity and Subjectivity. Oxford: Routledge.

Widjanarko, K. I. (2023). Representasi Perempuan dalam Lirik Lagu Album T.R.I.A.D Karya Ahmad Dhani (Kajian: Analisis Wacana Kritis Sara Mills). Bahtera Indonesia: Jurnal Penelitian Bahasa dan Sastra Indonesia, 8(1), 131-140. https://doi.org/10.31943/bi.v8i1.357

Wulan, R. R. (2014). Sensualitas Perempuan Dalam Industri Musik Populer. Jurnal Ilmu Komunikasi UPN Yogyakarta, 12(3), 267-276. https://doi.org/10.31315/jik.v12i3.1445

Yanti, D., & Nursalim, M. P. (2018). Perendahan Martabat Perempuan pada Lirik Lagu Karya Ahmad Dhani. Deiksis, 10(1), 20-25. http://dx.doi.org/10.30998/deiksis.v10i01.2061

Zahrani, H., & Rubini. (2023). Pendekatan Hermeneutika dalam Pengkajian Islam. Saliha: Jurnal Pendidikan dan Agama Islam, 6(2), 193-210. https://doi.org/10.54396/saliha.v6i2.662

Zam, M. A., Utami, P. I., & Fitriani, Y. (2023). Representasi Perempuan dalam Lirik Lagu Nadin Amizah "Rayuan Perempuan Gila". PEMBAHSI (Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia), 13(2), 210-216. https://doi.org/10.31851/pembahsi.v13i2.12894

Downloads

Published

2024-11-30

How to Cite

Ramadhan Rasyid, M. R. (2024). DEKONSTRUKSI CITRA PEREMPUAN PADA LIRIK SATU BULAN DAN KATA MEREKA INI BERLEBIHAN KARYA BERNADYA. SeBaSa: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(2), 151–167. https://doi.org/10.29408/sbs.v7i2.27977