PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL DAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA PUISI SISWA KELAS X SMA
DOI:
https://doi.org/10.29408/sbs.v5i1.5246Abstract
This study aims to determine whether there is an effect of using audio-visual media on the ability of students to read poetry in class X SMA. Sampling in this study used a purpose sampling technique. This research design is pretest posttest control group only design. The research design uses a 2x2 factor. This research method is quasiexperimental or quasi-experimental. Sources of data in this study were the results of students' motivation and poetry reading ability tests. The results of this study prove that there is a significant effect of using audio visual media on students' poetry reading skills with the results of hypothesis testing the value of t count = 3.156 > t table = 1.710 so that the null hypothesis (Ho) is rejected and the Alternative Hypothesis (Ha) is accepted. Hypothesis 2 test shows that the use of audio-visual media on highly motivated students has a significant effect, this is indicated by the value of tcount = 3.676 > ttable = 1.782. Hypothesis test 3 shows a significant effect of using audiovisual media on low-motivated students as indicated by the value of tcount = 2,572 > ttable 1,782. Hypothesis test 4 shows that there is a significant effect of learning motivation on the ability to read poetry with the value of t count = 2,399 > t table 1,710. This study proves that the use of audio-visual media has a better influence on students' poetry reading skills so that it can be used as an alternative learning that can be applied in the classroom.
Keywords: Audio Visual Media, Learning Motivation, Poetry Reading Ability
References
Agnes Jatu Resani Seno, S. (2020). Pengaruh Motivasi Belajar dan Kemampuan Menyimak terhadap Keterampilan Menulis Teks Pidato ( Survei pada SMA Negeri di Kota Cilegon ) Universitas Indraprasta PGRI Diskursus : Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesi. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 3(1), 9–17.
Ainun Nusroh, Nas Haryati S, D. L. N. (2014). Peningkatan Apresiasi Unsur Pembacaan Puisi Dengan Video Critic Melalui Media Audio Visual Siswa Kelas Vii. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(1), 1–7. https://doi.org/10.15294/jpbsi.v2i2.2407
Aliska Wulandari, Hary Soedarto Harjono, H. B. (2010). Pengaruh Media Digital Storytelling terhadap Hasil Belajar Mahasiswa S-1 PBSI Universitas Jambi Aliska. Dikbastra, 2(2), 15–29.
Arikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian : Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Arikunto, S. (2013). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Bakri, M., & Yusni, Y. (2021). Pemanfaatan Youtube sebagai Media Pembelajaran Menulis Puisi. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, dan Asing, 4(1), 39–46. https://doi.org/10.31540/silamparibisa.v4i1.1183
Daryanto. (2013). Media pembelajaran: Peranannya sangat penting dalam mencapai tujuan pembelajaran. Penerbit Gava Media.
Emeralda, R. T., Suryanto, E., & Rakhmawati, A. (2019). Peningkatan Motivasi Belajar dan Kemampuan Menulis Puisi dengan Media Audio Visual pada Siswa SMK. Transformatika: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 3(1), 74–86. https://doi.org/10.31002/transformatika.v3i1.880
Fitrianingrum, E., Wibowo, D. C., & Rufina. (2020). Peningkatan Kemampuan Membaca Puisi Menggunakan Media Audio Visual Pada Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas V Sekolah Dasar Negeri 12 Penemur Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Kansasi, 5(2), 268–274.
Halimatussakdiah, Laras Dwi Lestari. (2019). Peningkatan Kemampuan Membaca Puisi Dengan Metode Tutor Sebaya BErbantu Media Audio Visual di Kelas VI SD. Jurnal Guru Kita, 3(2), 219–226.
Harjono, H. S. (2018). Prospek dan Implikasinya dalam Pembelajaran Bahasa. Pena, 8(1), 1–7.
Jaliusril, Rayandra Asyhar, H. S. H. (2012). Pengembangan Media Audio-Visual Pembelajaran Lari Jarak Pendek Untuk Siswa Smp. Tekno-Pedagogi, 2(1), 1–21.
Jaronah. (2019). Diskursus : Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia Pengaruh Media Pembelajaran dan Motivasi Berprestasi terhadap Keterampilan Membaca Puisi Bahasa Indonesia Diskursus : Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standa. Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 2(3), 225–234.
Julaeha, S. (2018). Penerapan Metode Pembelajaran FIEID TRIP Untuk Mengingkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Materi Menulis Puisi. Jurnal Penelitian Guru Fkip Universitas Subang, 1(2), 310–323.
Kasmadi, Sunariah, N. S. (2016). Panduan Modern Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.
Rahma, D.U, D. (2020). The Practicality Of Interactive CD-Based Audiovisual Media To Improve Listening Skill. Journal Of Teaching And Learning, 5(2), 103–117. https://doi.org/10.22216/jcc.2020.v5i2.5358
Rozana, R., Syahrul, R., & Basri, I. (2018). Kontribusi Motivasi Belajar Dan Penguasaan Kosakata Terhadap Keterampilan Menulis Teks Eksposisi Siswa Sma. Lingua, 14(1), 41–48. https://doi.org/10.31227/osf.io/8y5gn
Rustam. (2017). Implementasi Pendekatan Saintifik Pada Materi Menulis Teks Prosedur Siswa Kelas VII CI Di SMP Negeri 1 Kota Jambi. pena, 7(2), 1–17.
Slamet. (2010). Belajar & faktor – faktor yang mempengaruhi. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Sudjana. (2005). Metoda statistika. Bandung: Tarsito.
Sugiyono, A. S. (2015). Cara Mudah Belajar SPSS & Lisrel. CV. Alfabeta: Bandung.
Yanti, M., Nasrah, S., & Ardesi Pratiwi, R. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Keterampilan Membaca Puisi Siswa Kelas Viii Smps Raudhatul Fuqara’. KANDE Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(1), 119. https://doi.org/10.29103/jk.v2i1.4678
Yudi Kurniawan. (2020). Pengaruh Penerapan Model Inkuiri dan Motivasi Belajar Terhadap Kemampuan Menulis Surat Siswa SMP Negeri 5 Muaro Jambi. Primary Education Journal (PEJ), 4(2), 1–14. https://idr.uin-antasari.ac.id/15425/1/Pendekatan Etnopedagogi dalam Pembelajaran IPA SD.pdf
Yulianti, U. H., & Puspito, D. W. (2018). Pengembangan Perangkat Uji Kemahiran Berbahasa Indonesia Berbasis Aplikasi Android Sebagai Media Penguatan Pembelajaran Bahasa Indonesia. SeBaSa, 1(2), 63–79. https://doi.org/10.29408/sbs.v1i2.1035