Pendampingan optimalisasi penggunaan media pembelajaran Bahasa Inggris sederhana untuk meningkatkan Creativity Quotient

Authors

  • Siti Ayu Surayya Universitas Hamzanwadi
  • Ari Prasetyaningrum Universitas Hamzanwadi
  • Lailawati Lailawati Universitas Hamzanwadi

DOI:

https://doi.org/10.29408/ab.v2i2.4172

Keywords:

Creativity Quotient, English, Learning Media, Madrasah Ibtidaiyah (MI)

Abstract

Madrasah Ibtidaiyah (MI) teachers still do not realize the importance of CQ (Creativity Quotient). It is seen from how the teachers tend to be consumptive and rely only on available media, like a material book. The purpose of this dedication is: 1) to bring over the meaning of CQ in MI level of education, 2) to improve the students’ studying quality, and 3) to maximize the function and university task to build the development of MI education. The method used in this dedication were speech, exhibition, and simulation of creative English language learning media made by the students in Hamzanwadi University and downloaded software media. This training was held in 2021, participated by 25 MI headmasters in the East Lombok district. The product of this training program is the MI headmaster spreading the use of learning media in MI. All MI teachers understand the importance of teaching media used as practical and creative learning tools, and the MI teachers become more creative in providing simple, cheap, and environmentally friendly.

Author Biography

Siti Ayu Surayya, Universitas Hamzanwadi

References

Abdulhak & Ishak. (1986). Strategi Pendidikan Luar Sekolah. Jakarta: Karunika Universitas Terbuka.

Admin. (2021, Oktober 20). Rekapitulasi Data Pokok Pendidikan Islam. Retrieved from http://emispendis.kemenag.go.id/dashboard/index.php?content=data-statistik&action=prov&prov=52

Costaner, L., Guntoro, E. P. & Rini, D. S. (2021). Pelatihan keterampilan membuat informasi berbasis video digital pada ikatan remaja masjid. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. 5(4). 843-849. doi: https://doi.org/10.31849/dinamisia.v5i4.7253

Dewi, L., & Suhardini, A. D., (2014). Peningkatan kompetensi pedagogic guru melalui pelatihan paikem (pelatihan pada guru MI dan MTS di kabupaten Cianjur). Edutech : Jurnal Teknologi Pendidikan. 13(1). 409-419. doi:10.17509/edutech.v13i3.3094

Fitria, R., Ervina, E., Kurniati, K., & Astafi, R. (2021). Pendampingan peningkatan kemampuan bahasa Inggris siswa panti asuhan Dayang Dermah Bengkalis. ABSYARA: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2(1), 56-61.

Gusetyoningsih, R. (2021). Desain Program Pelatihan dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Zahir. Skripsi tidak dipublikasikan, Tulungagung, UIN Sayyid Ali Rahmatullah

Huda, K. (2016). Problematika madrasah dalam meningkatkan mutu pendidikan islam. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Penelitian Sosial Keagamaan, 16(2), 309-336.

Mangkunegara, A. A. P. (2009). Perencanaan dan Pengembangan Sumber Daya Manusia. Bandung: PT Refika Aditama.

Moekijat. (1992). Latihan dan Pengembangan Sumber Daya Manusia. Bandung: CV Mandar Maju.

Notoatmodjo, S. (2003). Pendidikan dan Perilaku Kesehatan. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Nuryanto, N. (2018). Peningkatan mutu Madrasah Ibtidaiyah: School-Based Management dan kompetensi guru madrasah. Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4(1), 21-32.

Rachmawati, Y. (2010). Strategi Pengembangan Kreativitas Pada Anak. Jakarta: Kencana Prenada Media Grup.

Suardiman, S. P., & Budiningsih, C. A. (2020). The Pupil's Creativity is inspired by Experience through Electronic Media: Empirical Study in Yogyakarta. International Journal of Instruction, 13(2).

Sudarwati. (2016). Analisis Kinerja Pendidikan Provinsi Nusa Tenggara Barat. Jakarta: Pusat Data dan Statistik Pendidikan dan Kebudayaan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Suhartini, S., Sudianto, A., Gunawan, I., Permana, B. A. C., Ahmadi, H., Fathurrahman, I., ... & Nurhidayati, N. (2021). Pembinaan kewirausahaan berbasis teknologi untuk mengembangkan jiwa Technopreneurship. ABSYARA: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2(1), 1-7.

Suryanda, A., Azrai, E. P., & Setyorini, D. (2021). Peningkatan Keterampilan Guru IPA dalam Mengembangkan Media Pembelajaran Inovatif Berbasis Potensi Lokal. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(4). 846-832.

Syamsuri, S., & Nindiasari, H. (2021). Penguatan konsep matematis bagi guru matematika melalui pelatihan software Scilab secara daring. ABSYARA: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2(1), 8-14.

Wicaksana, M. F., Suparmin, S., Sudiatmi, T., & Muryati, S. (2021). Pendampingan peningkatan profesionalitas guru Bahasa Indonesia melalui literasi menulis artikel di jurnal ilmiah. ABSYARA: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2(1), 128-136.

Yusuf, M. (2019). Perkembangan Madrasah Formal Di Indonesia. Intizam, Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 135-146.

Published

2021-12-31