Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Mata Kuliah Sistem Operasi di Universitas Hamzanwadi
DOI:
https://doi.org/10.29408/edumatic.v2i1.816Keywords:
Android, Learning Media, Operating SystemAbstract
The purpose of this study is to find out: (1) Results of Development of Android-Based Learning Media At the Course of Operation System Semester II Informatics Education Study Program Hamzanwadi University, (2) the level of feasibility of learning media developed. This research is a Research and Development research with ADDIE development model, which are: Analisys, Design, Development, Implementation and Evaluation. Instrument used in this research is lift (quisioner) by using likert scale. Sources of research data are 2 media experts, 2 material experts, and 30 students of study program of informatics education. The results of this study are the Development of Android-Based Learning Media with the display of a list of menu pages, Profile, Material, Submenu Matter, Video, submenu Video, RPS, Instructions. Feasibility test results of Media Expert reviewed from 2 aspects included into the category Very Eligible (90%). And the test results from the Master of Materials into the category of Very Eligible (86%). Based on the response of media usage by 30 Students of Second Semester of Informatics Education Study Program is categorized as feasible (78References
Aditya Hafid Firgiawan. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Mobile Application Menggunakan Adobe Air For Android Pada Mata Pelajaran Teknik Elektronika Dan Jaringan Untuk Siswa Kelas X Jurusan Rekayasa Perangkat Lunak SMK YPKK 1 Sleman. Skripsi. Universitas Negeri Yogyakarta.
Arsyad, A. (2010). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Enterprise, J. (2015). Mengenal Dasar-Dasar Pemrograman Android. Jakarta: Alex Media Komputindo.
Fatimah. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Software Adobe Flash Professional Cs6 Pada Materi Gula Dan Hasil Olahnya Untuk Siswa Kelas X Jasa Boga Smk Negeri 1 Sewon.Skripsi.Universitas Negeri Yogyakarata.
http://hamzanwadi.ac.id/sejarah-universitas-hamzanwadi/di akses pada tanggal 20 maret 2018 jam 20.00 Wita
http://informatika.hamzanwadi.ac.id/statis-2-visidanmisi.html dikutip pada tanggal 10 April 2018. Jam 14.00 Wita
Irsyad, H. (2015). Aplikasi Android dalam 5 Menit . Jakarta : Media Komputindo.
Komputer, W. (2014). Mudah Membuat Game Android Berbasis Adobe Air. Semarang: Andi Offset.
Multiyaningsih, Endang. (2013). Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. Bandung : Alfabeta.
Munif, A. (2013). Sistem Operasi Teknologi Informasi dan Komunikasi. Malang: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Rosyid Supriadi.(2012) Media Pembelajaran Interaktif Perangkat Lunak Pengolah Angka Untuk Kelas XI SMA Negeri 2 Wates. Skripsi. Universitas Negeri Yogyakarta.
Rusman. (2012). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer. Bandung: Alfabeta.
Salbino, S. (2014). Buku Pintar Gadget Android. Jakarta, Kunci Komunikasi: Kunci Komunikasi.
Sanjaya, W. (2008). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Siyamta.(2013) Sistem Operasi. Malang: PPPPTK Boe Malang.
Sugiyono. (2012). Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta CV.
Sugiyono. (2014). Metodologi Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta CV.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta CV.
Suharsimi Arikunto. (2012) Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Wahana Komputer. (2012).Shortcourse Series Adobe Flash CS6. Yogyakarta: Andi Offset.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Semua tulisan pada jurnal ini adalah tanggung jawab penuh penulis. Edumatic: Jurnal Pendidikan Informatika bisa diakses secara free (gratis) tanpa ada pungutan biaya, sesuai dengan lisensi creative commons yang digunakan.
This work is licensed under a Lisensi a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.