Pemanfaatan Argumen dalam Teks Diskusi pada BSE Bahasa Indonesia Kelas IX SMP: Media Pengembangan Kreativitas

Authors

  • Dwi Anggraini Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka
  • Imam Syafi'i Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka

DOI:

https://doi.org/10.29408/sbs.v4i2.3813

Abstract

This study aims to determine the use of the arguments contained in the discussion text in the BSE Indonesian Language textbook for class IX SMP, both in supporting and challenging arguments. This study uses a qualitative descriptive approach with content analysis method. Sources of data in this study are a number of discussion texts contained in the discussion text material in the BSE Indonesian Language textbook for class XI SMP. The results of this study indicate that the supporting and challenging arguments in the discussion text 1 under the title "Recycling for a Green Lifestyle" have a good rating category in the completeness of the content and pouring out the problems/issues discussed. Meanwhile, in supporting and challenging arguments, discussion text 2 under the title “Awareness of Paying Taxes” has a very good assessment in the completeness of the content and discussion of the problems/issues discussed. So that this discussion text book is able to become a learning material that can increase the creativity of students in utilizing the arguments described in the discussion text.

Keywords: Discussion Text, Supporting Arguments, Challenging Arguments

References

Ahmad, J. (2018). Desain Penelitian Analisis Isi (Content Analysis). ResearchGate, June, 1–20. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.12201.08804

Efnawarty, E. (2019). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Diskusi Menggunakan Model Kooperatif Learning Tipe Debat Pada Siswa Kelas VIII H SMP Negeri 1 Rejang Lebong. Seulas Pinang: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 1(1), 23–36. https://doi.org/10.30599/spbs.v1i1.522

Herry, A., Permasih, & Dewi, L. (2021). Pengembangan Bahan Ajar. 1–129. https://books.google.co.id/books?id=orQPEAAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=BAHAN+AJAR&hl=jv&sa=X&ved=2ahUKEwie783e8azwAhWWaCsKHZ51AikQ6AEwAXoECAAQAg#v=onepage&q=BAHAN AJAR&f=false

Kenedi. (2017). Pengembangan Kreativitas Siswa dalam Proses Pembelajaran di Kelas II SMP Negeri 3 Rokan IV Koto. 3(2), 329–348.

Leni, S., Sulissusiawan, A., & Ramdani, D. (2015). Pemahaman Teks Diskusi oleh Siswa SMP Negeri 2 Pontianak Tahun Pelajaran 2014/2015. 1–9.

Pendidikan, K., Kebudayaan, D. A. N., & Indonesia, R. (2017). Bahasa Indonesia.

Reykhani, Putri Siti, dkk. (2019). Teks Diskusi Sebagai Bahan Ajar Bahasa Indonesia Di Smp Negeri 3 Majalengka. METABAHASA Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra IndonesiaJurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2, 47–70.

Rijal, S., & Bachtiar, S. (2015). Hubungan antara Sikap, Kemandirian Belajar, dan Gaya Belajar dengan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Bioedukatika, 3(2), 15. https://doi.org/10.26555/bioedukatika.v3i2.4149

Roshadi, W., & Koestiani, S. (2014). Meningkatkan Aktivitas dan Kreativitas Siswa Melalui Collaborative Learning. Pendidikan, 1–19.

Sadjati, I. M. (2017). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar dan Mengajar. Pendidikan, 3(1), 1–62. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Siyoto, D. S., & M. Ali Sodik, M. . (2016). Dasar Metodologi Penelitian.

Downloads

Published

2021-11-28

How to Cite

Anggraini, D., & Syafi’i, I. (2021). Pemanfaatan Argumen dalam Teks Diskusi pada BSE Bahasa Indonesia Kelas IX SMP: Media Pengembangan Kreativitas. SeBaSa: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2), 32–42. https://doi.org/10.29408/sbs.v4i2.3813