PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA POSTER TERHADAP MOTIVASI BELAJAR DAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN BIOLOGI KELAS XI MA NW SUKAMULIA
DOI:
https://doi.org/10.29408/cob.v10i1.31203Abstract
This study aims to analyze the effect of learning media in form of posters on students’ motivation and learning outcomes in biology subjects at MA NW Sukamulia. The study was conducted with a quasi-experimental design, involving two classes: experimental class XI A which used poster media and control class XI B which applied conventional methods. Data were collected through questionnaires and learning outcome tests. The results show that students’ learning motivation in the experimental class, with an average questionnaire score of 81.4 and a standard deviation of 3.82, is higher than the control class which obtained and average score of 68 with a standard deviation of 6.47. independent T-test showed T count 7.9970, greater than T table 2.0227, indication a significant increase in students’ learning motivation using poster media. In terms of learning outcomes, the average pre-test score of the experimental class is 35.25 with an increase in the post-test to 46, while the control class shows a pre-test score of 29.52 and a post-test of 32.14. independent T-test for learning outcomes revealed T count 2.3136, higher than T table 2.0210, indicating a significant increase in the learning outcomes of students in the experimental class. Overall, the use of poster media significantly increased students’ motivation and learning outcomes in the experimental class compared to the control class.
References
Badriah, I. N., Saefuddin, A., & Muhamadi, S. I. (2021). Penerapan Media Poster untuk meningkatkan motivasi belajar pada mata pelajaran Akidah Akhlak. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 7(1), 49-58.
Emda, A. (2017). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 2, 93-196
Febriana, A. M. U. PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA POSTER DAN MEDIA AUDIOVISUAL TERHADAP HASIL BELAJAR PADA MATA PELAJARAN AKIDAH AKHLAK SISWA KELAS VII (MTS) MIFTAHUL HUDA Desa Kosgoro, Kabupaten Musi Rawas (Doctoral dissertation, UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu).
Fiteriani, I., Ningsih, N. K., Irwandani,. Santi, K., Romlah,. (2021). Media Poster Dengan Pendekatan Etnosains : Pengembangan Bahan Ajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 9(4) : 540-554.
HABEAHAN, K. N. B. (2023). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA POSTER TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPA KELAS IV DI SDN 067246 MEDAN TUNTUNGAN TP 2022/2023 (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS QUALITY).
Hamid, A., Mustofa, dkk. (2020). Media Pembelajaran. Medan : Yayasan kita menulis
Hamzah, Nina Lamatenggo, Teknologi Komunikasi & Informasi Pembelajaran (Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2011), h. 121.
Harefa, M., Lase, N. K., Zega, N. A. (2022). Deskripsi Minat Dan Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Biologi. Educativo : Jurnal Pendidikan, 1(2) : 381-389.
Haryadi, R., Kansaa, H. N. A. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran E- Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa. Al-Ta’lim : Jurnal Pendidikan, 7(1) : 68-73
Jannah, D. M., Hidayat, M. T., Ibrahim, M. Kasiyun, S. (2021). Pengaruh Kebiasaan Belajar Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5) : 3378-3384.
Kholid, I. (2017). Motivasi Dalam Pembelajaran Bahasa Asing. English Education : Jurnal Tadris Bahasa Inggris 10(1), 61-71
Kompri, M. P. I. (2016). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru Dan Siswa. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Listyaningsih, A., & Zulfiati, H. M. (2021). Peningkatan Motivasi Belajar menggunakan Media Pembelajaran Berbasis Powerpoint dalam Pembelajaran Daring Tematik pada Siswa Kelas 3 SD Negeri 3 Bulukerto Kabupaten Wonogiri. Jurnal Ilmiah Profesi Guru, 2(1), 15-20.
Lukita, D., & Sudibjo, N. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Siswa Di Era Pandemi Covid-19. Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(1) : 2089-4347.
Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2019). Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa. Jurnal Homepage, 2(1c) : 2685.
Nurfadillah, S. (2021) Media Pembelajaran. CV jejak (Jejak Publisher)
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran untukMeningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Misykat, 3(1), 171- 187.
Pebrina, R. & Annisa, R. (2023). Pengembangan Media poster Menggunakan Aplikasi Canva Pada Mata Pelajaran PAI Dan Budi Pekerti Di SMP Negeri 4 Payakumbuh. Tazkiya : Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 64-72.
Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar, Universitas Negeri Gorontalo. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.
Sadiman, A. S. (2012) Media Pendidikan, Jakarta : rajawali pers, 7.
Sari, S. M., Harahap, M. R., Ridwan, A. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Poster Dalam Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fiqih. Jurnal ANSIRU PAI, 7.2
Setyaningsih, S., Rusijono, R., & Wahyudi, A. (2020). Pengaruh penggunaan media pembelajaran interaktif berbasis Articulate Storyline terhadap motivasi belajar dan hasil belajar siswa pada materi Kerajaan Hindu Budha di Indonesia. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 20(2).
Situngkir, W., Sinaga, C. V. R., & Thesalonika, E. (2022). Pengaruh Media Poster Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Tema 2 Subtema2 Kelas IV SD Negeri No. 124386 Jl. Pisang. Pedagogika: Jurnal Pedagogik Dan Dinamika Pendidikan, 10(2), 199-207.
Suharni, (2021). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 6(1) : 2541-6782.
Sulfany, L., Hermuttaqien, B. P. F. & Makkasau, A. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Poster Terhadap Hasil Belajar Ilmu pengetahuan Sosial Kelas V Di Sekolah Dasar. Melior : Jurnal Riset Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia. 3(2). H. 58-68.
Sumartono., Astuti, H. (2018). Penggunaan Poster Sebagai Media Komunikasi Kesehatan. Komunikologi 14(1)
Supriono, (2018). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 43-48.
Suwastika, I. W. K. (2018). Pengaruh e-learning sebagai salah satu media pembelajaran berbasis teknologi informasi terhadap motivasi belajar mahasiswa. Jurnal Sistem dan Informatika (JSI), 13(1), 1-5.
Tafonao, T. (2018). Peran Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103.
Wibawanto, W. (2017). Desain Dan Pemrograman Multimedia Pembelajaran Interaktif ( Ist ed). Jawa Timur : Penerbit Cerdas Ulet Kreatif
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.