PENERAPAN ARTIFICIAL INTELLIGENCE DALAM PENDIDIKAN DI ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0
DOI:
https://doi.org/10.29408/edc.v19i1.24772Keywords:
Artificial Intelligence, Industrial Revolution 4.0, EducationAbstract
Abstract
Artificial Intelligence (AI) is a contemporary term stemming from the Fourth Industrial Revolution, representing human-created intelligence. Its implementation spans various sectors, including education, as the evolving digital era necessitates such technology to enhance the educational process. The aim is to explore the application of AI in relation to education. The research methodology employed is a literature review. The integration of AI in the realm of education significantly influences learning, particularly in terms of instructional methods. This greatly facilitates both teachers and students in adapting to the teaching and learning activities. Teachers find ease in administrative tasks and student assessments. In the era of the Fourth Industrial Revolution, students are expected to be technologically literate. AI employs systems that assist and enable activities to align with individual abilities and learning styles. However, it's important to note that AI's usage sometimes comes with negative impacts. As a generation in the Fourth Industrial Revolution, it is crucial for us to utilize AI wisely and positively, considering its potential drawbacks.
Keywords: Artificial Intelligence, Industrial Revolution 4.0, Education
Abstrak
Artificial Intelligence (AI) merupakan istilah baru dari Revolusi Industri 4.0 sebagai kecerdasan buatan manusia. Penerapan AI tentunya banyak digunakan di beberapa sektor, termasuk di bidang pendidikan. Pendidikan yang berkembang ke era digital memerlukan teknologi semacam ini untuk membantu meningkatkan pendidikan. Tujuannya untuk mengetahui penerapan AI dalam kaitannya dengan pendidikan. Sedangkan metode penelitian yang digunakan menggunakan metode studi kepustakaan. Penerapan AI dalam dunia pendidikan sangat berpengaruh khususnya dalam hal pembelajaran. Hal ini tentunya sangat memudahkan guru dan siswa dalam menyesuaikan diri dengan kegiatan belajar mengajar. Manfaat yang diperoleh guru adalah mempermudah dalam hal administrasi dan penilaian siswa. Dengan adanya revolusi industri 4.0, pelajar dituntut untuk mampu melek teknologi. AI tersebut menggunakan sistem yang membantu dan memungkinkan dilakukannya kegiatan sesuai dengan kemampuan dan gaya belajarnya. Namun terkadang AI juga mempunyai tantangan dalam penggunaannya, sehingga kita sebagai generasi revolusi industri 4.0 perlu memanfaatkannya secara bijak dan positif dengan memaksimalkan kekuatan yang kita miliki.
Kata kunci: Kecerdasan Buatan, Revolusi Industri 4.0, Pendidikan
References
Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1). https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3394
Afrita, J. (2023). Peran Artificial Intelligence dalam Meningkatkan Efisiensi dan Efektifitas Sistem Pendidikan. COMSERVA : Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 2(12). https://doi.org/10.59141/comserva.v2i12.731
Agustian, N., & Salsabila, U. H. (2021). Peran Teknologi Pendidikan dalam Pembelajaran. ISLAMIKA, 3(1). https://doi.org/10.36088/islamika.v3i1.1047
Astuti, Waluya, S. B., & Asikin, M. (2019). Strategi Pembelajan Dalam Menghadapi Tantangan Era Revolusi 4.0. Seminar Nasional Pascasarjana 2019, 2(1).
Batubara, M. H. (2020). Kampus Merdeka: Menilik Kesiapan Teknologi dalam Sistem Kampus in Cendana, & Fitriasari, Penerapan Teknologi Artificial Intellegence dalam Proses Belajar Mengajar di Era Industri 4.0 dan sociaty 5.0. Banda Aceh: Syiah Kuala University Press.
Deloitte. (2019) . Global Development Of AL Based Education. China
Dwork, C., McSherry, F., Nissim, K., & Smith, A. (2006). Calibrating noise to sensitivity in private data analysis. Lecture Notes in Computer Science (Including Subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), 3876 LNCS. https://doi.org/10.1007/11681878_14
Farwati, M., Salsabila, I. T., Navira, K. R., & Sutabri, T. (2023). Analisa Pengaruh Teknologi Artificial Intelligence (Ai) Dalam Kehidupan Sehari-Hari. JURSIMA: Jurnal Sistem Informasi & Manajemen, 11(1).
Hermansyah. (2021). Manajemen Lembaga Pendidikan Sekolah Berbasis Digitalisasi Di Era Covid 19. Fitrah : Jurnal Studi Pendidikan, 12(1).
Hikmawati, N., Sufiyanto, M. I., & Jamilah. (2023). Konsep dan Implementasi Kecerdasan Buatan (Artificial Intelligence) dalam Manajemen Kurikulum SD/MI. ABUYA: Jurnal Pendidikan Dasar, 1.
Holmes W., Bialik M., & Fadel, C. (2019). Artificial Intellegence in Education.Boston: Center For Curriculum Redesign.
Kennedy, P. S. J. (2023). Digitalisasi Pendidikan : Artificial Iintelligence Di Pendidikan Tinggi. Prosiding Nasional 2023.
Mambu, J. G. Z., Pitra, D. H., Rizki, A., Ilmi, M., Nugroho, W., Leuwol, N. V, Muh, A., & Saputra, A. (2023). Pemanfaatan Teknologi Artificial Intelligence (AI) Dalam Menghadapi Tantangan Mengajar Guru di Era Digital. Journal on Education, 06(01).
Monita, E., & Faizah, F. K. (2020). Peran Guru dalam Pendidikan pada Era 4.0. JAMPI: Jurnal Asosiasi Manajemen ….
Mulianingsih, F., Anwar, K., Shintasiwi, F. A., & Rahma, A. J. (2020). Artificial Intellegence dengan Pembentukan Nilai dan Karakter Di Bidang Pendidikan. IJTIMAIYA: Journal of Social Science Teaching, 4(2). https://doi.org/10.21043/ji.v4i2.8625
Mutaqin, F. M., Jubaedah, I., Koestianto, H., & Setiabudi, D. I. (2023). Efektif Artificial Intelligence (AI) dalam Belajar dan Mengajar. Jurnal Pendidikan : Seroja, 2(1).
Nishant, R., Kennedy, M., & Corbett, J. (2020). Artificial intelligence for sustainability: Challenges, opportunities, and a research agenda. International Journal of Information Management, 53. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102104
Nurmasari, I., Supriadi, H., Mawarny, E., Amalya, N. T., & Anjani, S. R. (2020). Manajemen Profesional Guru dalam Kualitas Mendidik sebagai Upaya Peningkatan Mutu Sumber Daya Manusia. Jurnal Lokabmas Kreatif : Loyalitas Kreatifitas Abdi Masyarakat Kreatif, 1(2). https://doi.org/10.32493/jlkklkk.v1i2.p52-55.6374
Rusmiyanto, R., Huriati, N., Fitriani, N., Tyas, N. K., Rofi’i, A., & Sari, M. N. (2023). The Role Of Artificial Intelligence (AI) In Developing English Language Learner’s Communication Skills. Journal on Education, 6(1). https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.2990
Serdianus, S., & Saputra, T. (2023). Peran Artificial Intelligence Chatgpt dalam Perencanaan Pembelajaran di Era Revolusi Industri 4.0. Masokan: Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 3(1). https://doi.org/10.34307/misp.v3i1.100
Tjahyanti, L. P. A. S., & Dkk. (2022). Peran Artificial Intelligence (Ai) untuk Mendukung Pembelajaran di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Komputerdan Teknologi Sains(KOMTEKS), 1(1).
Zahara, S. L., Azkia, Z. U., & Chusni, M. M. (2023). Implementasi Teknologi Artificial Intelligence (AI) dalam Bidang Pendidikan. Jurnal Penelitian Sains Dan Pendidikan (JPSP), 3(1). https://doi.org/10.23971/jpsp.v3i1.4022
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Putri Sofiatul Maola
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.