Pendidikan Islam: Konsep, Masalah, dan Solusi

Authors

  • Muhammad Jaohar Tsani Universitas Pendidikan Indonesia
  • Sofyan Sauri Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29408/edc.v19i1.26032

Keywords:

Islamic Education, Tarbiyah, Ta'lim, Ta'dib

Abstract

Islamic education is a process of guiding and developing students to achieve maturity by Islamic principles. The goal is to instill holiness, morals, and truth to shape individuals with personality and noble character. The concept of Islamic education includes tarbiyah, ta'lim, and ta'dib. Tarbiyah involves the development of children's potential; ta'lim focuses on the transfer of knowledge, while ta'dib emphasizes the formation of character and morals. The objectives of Islamic education include obedience to Allah, the formation of good character, and the development of skills. The Qur'an provides a relevant teaching foundation for education, such as the story of Luqman and his five education principles. Problems in education often involve a lack of understanding of the role and purpose of Islamic education. The solutions include introducing faith from an early age, improving parental upbringing patterns, and introducing character education at an early age. This aims to strengthen the emotional intelligence of children and shape positive character

References

Achruh, A. (2016). TRI PUSAT PENDIDIKAN SEBAGAI LEMBAGA PENGEMBANGAN WAWASAN KEILMUAN. Inspiratif Pendidikan, 5(1), 16–27.

Agustang, A., Mutiara, I. A., & Asrifan, A. (2021). Masalah Pendidikan di Indonesia. 1–19.

Al-Asfahāni, A.-R. (1992). Mufradāt Alfāzh al-Qur’ān al-Karīm. Dār al-Qalam.

Andriansyah, A., & Permadi, A. S. (2022). Analisis Konsep Pendidikan Islam Parenting Dalam Surah Luqman Ayat 12-19 Menurut Tafsir Ibnu Katsir. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 17(1), 64–76.

Arif, M. (2018). KONSEP PENDIDIKAN ISLAM BERDASARKAN AL-QURAN AL-KARIM. ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 2(1), 20–35.

Arifin, M. (2003). Ilmu Pendidikan Islam;Tinjauan Teoritis dan Praktis Berdasarkan Pendekatan Interdisipliner. Bumi Aksara.

Aris, A. (2022). Ilmu Pendidikan Islam. Penerbit Yayasan Wiyata Bestari Samasta.

Arizki, M. (2020). Pendidikan Agama Islam Era Revolusi 4.0. Ansiru PAI, 4(2), 52–71.

Ayun, Q. (2017). POLA ASUH ORANG TUA DAN METODE PENGASUHAN DALAM MEMBENTUK KEPRIBADIAN ANAK. Thufula: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 5(1), 102–122.

Bariyah, S. K. (2019). Peran Tripusat Pendidikan dalam Membentuk Kepribadian Anak. Jurnal Kependidikan, 7(2), 228–239.

Casika, A., Lidia, A., & Asbari, M. (2023). Pendidikan Karakter dan Dekadensi Moral Kaum Milenial. Literaksi: Jurnal Manajemen Pendidikan , 1(1), 13–19.

DetikJabar. (2023, August 4). Miris! Banyak Siswa SMP di Pangandaran Tak Bisa Menulis-Membaca . https://www.detik.com/jabar/berita/d-6858206/miris-banyak-siswa-smp-di-pangandaran-tak-bisa-menulis-membaca

Dianita, G., & Abdussalam, A. (2020). Spiritual Pedagogic Foundation: Analysis of Western and Islamic Sociological Theory. Islamic Research, 3(2), 33–39.

Drajat, Z. (2000). Ilmu Pendidikan Islam. PT. Bumi Aksara.

Driyarkara, D. (1980). Tentang Pendidikan. Jakarta.

Hadi, S., & Hanim, Z. A. (2019). Konsep Model “Empowerment Learning” Pada Pendidikan Tinggi Keislaman Dalam Perspektif “Pedagogik Kritis” . TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 14(2), 215–226.

Hidayat, O. S. (2020). Pendidikan Karakter Anak Sesuai Pembelajaran Abad ke-21. Jakarta.

Hidayat, R., & Abdillah, A. (2016). Ilmu Pendidikan Islam. Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).

Idris, Z. (1987). Dasar-dasar Kependidikan. Angkasa Raya.

Jamaluddin, D. (2022). Ilmu Pendidikan Islam. Rajawali.

Jannati, R. P., Isnaini, M., & Afgani, M. W. (2017). PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA SISWA PADA MATERI LIMAS MENGGUNAKAN PENDEKATAN PENDIDIKAN MATEMATIKA REALISTIK INDONESIA (PMRI). Metodik Didaktik: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 12(2), 1–11.

Jaya, F. (2020). KONSEP DASAR DAN TUJUAN PENDIDIKAN DALAM ISLAM: TA’LIM, TARBIYAH DAN TA’DIB. Jurnal Tazkiya, 9(1), 63–79.

Khaerudin, K. (2014). PENANAMAN PENDIDIKAN AQIDAH PADA ANAK USIA DINI. Madaniyah, 4(1), 45–57.

Khaironi, M., & Ramdhani, S. (2017). Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age Universitas Hamzanwadi, 1(2), 82–89.

Kosim, M. (2020). Ilmu Pendidikan Perspektif Islam. PT Rajagrafindo Persada.

Kurniasih, I. (2007). Pendidikan Karakter Internalisasi dan Metode Pembelajaran di Sekolah. Kata Pena.

Mahmudi, M. (2019). PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DAN PENDIDIKAN ISLAM TINJAUAN EPISTEMOLOGI, ISI, DAN MATERI . TA’DIBUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 89–105.

Mappasiara. (2018). PENDIDIKAN ISLAM (Pengertian, Ruang Lingkup dan Epistemologinya). Inspiratif Pendidikan, 7(1), 147–160.

Maulana, A. (2024, March 20). Polisi amankan oknum guru diduga cabuli murid di Bukittinggi. ANTARA. https://www.antaranews.com/berita/4019115/polisi-amankan-oknum-guru-diduga-cabuli-murid-di-bukittinggi

Ma’zumi, M., Syihabudin, S., & Najmudin, N. (2019). PENDIDIKAN DALAM PERSPEKTIF AL-QUR’AN DAN AL-SUNNAH : Kajian Atas Istilah Tarbiyah, Taklim, Tadris, Ta’dib dan Tazkiyah. TARBAWY: Indonesian Journal of Islamic Education, 6(2), 194–209.

Muhammad, A. (2022). PROBELMATIKA DAN KRISIS PENDIDIKAN ISLAM MASA KINI DAN MASA YANG AKAN DATANG. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 66–75.

Muhammad, M. (2021). RUANG LINGKUP ILMU PENDIDIKAN ISLAM. AT-TA’LIM Jurnal Kajian Pendidikan Agama Islam, 3(1), 55–65.

Mujib, A., & Mudzakar, J. (2006). Ilmu Pendidikan Islam. Kencana Prenada Media.

Muliati, I., & Rahman, R. (2019). Teori Pedagogik Pendidikan Mahmud Yunus. Islam Transformatif: Journal of Islamic Studies, 3(2), 169–179.

Nabila, N. (2021). Tujuan Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(5), 867–875.

Nasution, N. A. D., Yumarni, V., & Marwah, S. (2021). TUMBUH KEMBANG ANAK DAN POLA PENGASUHAN ORANG TUA PADA MASA GOLDEN AGE. Smart Kids: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1), 53–63.

Nuraeni, N. (2016). Pendidikan Karakter pada Anak Usia Dini. Jurnal Paedagogy, 3(1), 65–73.

Nurhuda, H. (2022). Masalah-masalah pendidikan nasional; faktor-faktor dan solusi yang ditawarkan. Dirasah: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Dasar Islam, 5(2), 127–137.

Pramita, A. W., Lubis, C. N., Aulia, N., & Sopha, G. Z. (2023). Hakikat Pendidikan Islam: Tarbiyah, Ta’lim Dan Ta’dib. Journal of Educational Research and Humaniora (JERH), 1(2), 83–89.

Pulungan, A. (2021). KONSEP TA’DIB MENURUT SYED MUHAMMAD NAQUIB AL-ATTAS DAN RELEVANSINYA DENGAN PENDIDIKAN KARAKTER [Skripsi]. UNIVERSITAS ISLAM NEGERI RADEN INTAN LAMPUNG.

Ramadan, F., Awalia, H., Wulandari, M., Nofriyadi, A. R., Sukatin, S., & Amrizal, A. (2022). MANAJEMEN TRI PUSAT PENDIDIKAN SEBAGAI SARANA PEMBENTUKAN KARAKTER ANAK. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 70–82.

Ramadhan, H., Matondang, S., & Khadijah, R. (2023). Kewajiban Menuntut Ilmu dan Hakikat Pendidikan Perspektif Hadis. Kitabah: Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 1(2), 92–110.

Ramayulis, R. (1994). Ilmu Pendidikan Islam. Kalam Mulia.

Rijkiyani, R. P., Syarifuddin, S., & Mauizdati, N. (2022). Peran Orang Tua dalam Mengembangkan Potensi Anak pada Masa Golden Age. Jurnal Basicedu, 6(3), 4905–4912.

Rosyad, A., & Wasehudin, W. (2022). TERMINOLOGI TA’DIB DALAM PERSPEKTIF SYED MOHAMMAD NAQUIB AL-ATTAS. Journal of Innovation Research and Knowledge, 1(10), 1177–1186.

Rustini, T. (2012). PENDIDIKAN KARAKTER ANAK USIA DINI. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1).

Saleh, R. F. (2020). Reinterpretasi Tri Pusat Pendidikan. COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 3(2), 58–63.

Sauri, S. (2017). Kesantunan Berbahasa. Royyan Press.

Suherni, N. (2023, October 9). Wali Murid Laporkan Guru Agama ke Polisi, Tak Terima Anaknya Dihukum Tak Mau Sholat Berjamaah. INews Lombok.

Sujarwo, S. (2013). PENDIDIKAN DI INDONESIA MEMPRIHATINKAN. Jurnal Ilmiah WUNY, 15(1), 1–6.

Suncaka, E. (2023). MENINJAU PERMASALAHAN RENDAHNYA KUALITAS PENDIDIKAN DI INDONESIA . UNISAN JURNAL, 2(3), 36–49.

Susiba, S. (2019). PENDIDIKAN AKIDAH BAGI ANAK USIA DINI. Potensia: Jurnal Kependidikan Islam, 4(2), 155–168.

Syah, A. (2008). TERM TARBIYAH, TA’LIM DAN TA’DIB DALAM PENDIDIKAN SLAM: Tinjauan dari Aspek Semantik. Al-Fikra: Jurnal Ilmiah Keislaman, 7(1), 138–150.

Syukur, T. A. (2020). Ilmu Pendidikan Islam. Rajawali Pers.

Tafsir, A. (2000). Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam. Remaja Rosdakarya.

Umar, B. (2010). Ilmu Pendidikan Islam. Amzah.

Wahidi, R. (2014). Konsep-Konsep Dasar Pendidikan Islam Terpadu. AL-AFKAR: Jurnal Keislaman Dan Peradaban, 2(1), 68–91.

Wahyuni, A. (2021). Pendidikan Karakter. Umsida Press.

Wastuti, W. (2009). KONSEP TA’DIB DALAM PENDIDIKAN ISLAM (Studi atas Pemikiran Syed Muhammad Naquib al-Attas) [Disertasi]. UIN Sunan Kalijaga.

Wicaksonowati, U. P. (2022). Pentingnya Menanamkan Pendidikan Aqidah Sejak Dini. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 2(4), 379–384.

Zaim, M. (2019). Tujuan Pendidikan Perspektif Al-Quran Dan Hadits (Isu Dan Strategi Pengembangan Pendidikan Islam). Jurnal Muslim Heritage, 4(2), 239–260.

Zulkifli, Z. (2019). KONSEP PENDIDIKAN DALAM ISLAM. Rausyan Fikr, 15, 65–71.

Downloads

Published

2024-06-23

How to Cite

Jaohar Tsani, M., & Sauri, S. (2024). Pendidikan Islam: Konsep, Masalah, dan Solusi. Educatio, 19(1), 184–199. https://doi.org/10.29408/edc.v19i1.26032