Meningkatkan hasil belajar pembagian dengan menggunakan kartu kelipatan berwarna

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29408/edc.v17i1.5780

Keywords:

teaching aid, Color Multiples Card, Substraction

Abstract

The use of teaching methods as well as the selection and use of teaching aids in learning mathematics can create a quality learning process and optimal results for students. This study aims to examine the use of “Colored multiples card (Ketupat Warna)” in increasing students' understanding of mathematical division operations in elementary school students. This type of research is classroom action research (CAR) with data collection using test and observation instruments. Based on the results of data analysis that has been carried out, it can be concluded that 97.5% of students experienced an increase in learning evaluation results. This can be proven through evaluation with student scores in the first cycle only 24 students or (58.5%) getting a score of 60, and increasing in the second cycle to 40 students or (97.5%) getting a score of 60 Thus the use of the props "Colored multiples card (Ketupat Warna)" can increase students' understanding of the concept of division operations in elementary school students' mathematics learning.

References

Agung, I. (2021). Panduan penelitian tindakan kelas bagi guru.

Agustin, V. N. (2013). Peningkatan aktivitas dan hasil belajar siswa melalui model problem based learning (PBL). Journal of Elementary Education, 2(1).

Aledya, V. (2019). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Pada Siswa. May, 0–7.

Anisah, N. (2021). Peran Kelompok Kerja Guru (KKG) dan Pengawas Sekolah dalam Meningkatkan Kesiapan Guru PAI Menerapkan Kurikulum 2013 Di Kecamatan Serang. UIN SMH BANTEN.

Anom, G. A. (2020). Supervisi Edukatif Untuk Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Pembelajaran di SD. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(2), 221–228.

Arikunto, S. (2021). Penelitian tindakan kelas: Edisi revisi. Bumi Aksara.

Asshofi, M. P. D., & Damayani, A. T. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi Faktor Persekutuan Besar dan Kelipatan Persekutuan Kecil melalui Model NHT Berbantu Media Papan Puzzle Berbintang. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4), 511–518.

Faenalia, N. (2019). Upaya meningkatkan hasil belajar siswa pada pelajaran matematika dengan model pembelajaran pakem di kelas vi sd negeri 040450 kabanjahe tahun pelajaran 2018/2019. Universitas quality.

Fitri, A. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Sponges Dakon Pada Materi FPB dan KPK Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(2), 171-178.

Haluti, A., Uno, H. B., Abbas, N., Djakaria, I., Badu, S. Q., Arwildayanto, A., & Djapri, N. (2022). Survey Media Pembelajaran Matematiak Di Sekolah Dasar. JURNAL PENDIDIKAN GLASSER, 6(1), 70–74.

Hamdayama, J. (2022). Metodologi pengajaran. Bumi Aksara.

Hamzah, Y. K. (2021). Upaya Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Pada Pembelajaran Matematika Melalui Model Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) Pada Siswa SMA Negeri 2 Gorontalo. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(3), 1171–1178.

Ishtiaq, M. (2019). Book Review Creswell, JW (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches . Thousand Oaks, CA: Sage. English Language Teaching, 12(5), 40.

Jamilah, E. (2021). Meningkatkan pemahaman siswa menggunakan media audio visual pada kelas xi smkn 2 simpang empat. Prosiding Pendidikan Profesi Guru Agama Islam (PPGAI), 1(1), 2393–2401.

Maftuhin, M. (2021). Teams Games Tournament (TGT) Sebagai Metode dalam Peningkatan Motivasi dan Prestasi Belajar Matematika Siswa. Educatio, 16(1), 24-36. https://doi.org/10.29408/edc.v16i1.2831

Mayadi, S. (2021). Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Matematika Dengan Implementasi Media Geogebra Pada Siswa SMA. Educatio, 16(1), 1-8. https://doi.org/10.29408/edc.v16i1.2691

Mulyati, S., & Evendi, H. (2020). Pembelajaran matematika melalui media game quizizz untuk meningkatkan hasil belajar matematika SMP. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 64–73.

Nurva, M. S., & Fikriani, T. (2021). Pelatihan pembuatan alat peraga matematika untuk sekolah dasar memanfaatkan bahan bekas di sd negeri 01 padang air dingin. Jubaedah: Jurnal Pengabdian dan Edukasi Sekolah (Indonesian Journal of Community Services and School Education), 1(1), 102-108.

Pelen, L. (2019). Meningkatkan Kemampuan Memahami Perkalian Murid Kelas III SDN 236 INP Songgo Kabupaten Tana Toraja melalui Metode Penanaman Konsep Perkalian sebagai Penjumlahan Berulang. JURNAL PEMIKIRAN DAN PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN, 1(3), 95–104.

Pratiwi, S. R., & Harta, I. (2021). Peningkatan Literasi Matematika Pada Mata Pelajaran Limit Fungsi Dengan Model Pembelajaran Discovery Learning Siswa Kelas XI MIPA4 Semester 2 SMA Negeri 1 Subah Tahun Pelajaran 2019/2020. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Rosida, A. C. (2019). Pengaruh penggunaan model discovery learning terhadap pemahaman konsep operasi hitung (Penelitian Quasi Eksperimen Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar SDN Neglasari Kecamatan Kotawaringin Kabupaten Bandung 2019/2020). FKIP UNPAS.

Sadiman, A. S. (2006). Media Pendidikan pengertian, pengembangan dan pemanfaatannya.

Susilo, H., Chotimah, H., & Sari, Y. D. (2022). Penelitian Tindakan Kelas. Media Nusa Creative (MNC Publishing).

Utami, R. W., Endaryono, B. T., & Djuhartono, T. (2018). Kemampuan peserta didik dalam menyelesaikan soal cerita matematika. Faktor: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 5(3), 187–192. https://doi.org/10.29408/edc.v16i1.2770

Uyun, S. N., & Ali, M. (2021). Pengaruh Model Active Learning dan Kecerdasan Majemuk Logis-Matematis Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran Abad 21. Educatio, 16(1), 9-23. https://doi.org/10.29408/edc.v16i1.2770

Wibawa, W., & Mukti, F. (2001). Media Pengajaran (Bandung: CV Maulana).

Published

2022-07-31

How to Cite

Naswan, N. (2022). Meningkatkan hasil belajar pembagian dengan menggunakan kartu kelipatan berwarna. Educatio, 17(1), 77–83. https://doi.org/10.29408/edc.v17i1.5780