E-Learning Mata Pelajaran Informatika melalui Model Problem Based Learning berbasis Moodle

Authors

  • Galang Adi Prasetyo Program Studi Pendidikan Teknik Informatika, Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Jan Wantoro Program Studi Pendidikan Teknik Informatika, Universitas Muhammadiyah Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.29408/edumatic.v8i1.25264

Keywords:

learning media, informatics learning, problem-based learning model

Abstract

The method of delivering learning orally and providing notes in the form of photocopies or notes, is less effective in saving time and less maximally obtained by students. The purpose of this study is to analyze and design adaptive e-learning media that suits the needs of teachers and students at SMKN 6 Surakarta. The method used in this study is the R&D method using the ADDIE model with only the stages of analysis, design and implementation. Observations and questionnaires are used for the data collection process, and the data analysis techniques used are descriptive statistics. Our findings are to produce e-learning to support students in the application of problem-based learning methods in the classroom. The test results show that the entire functionality of the system is working properly. This system makes the learning process with problem-based learning in the classroom more flexible and accessible from anywhere, increases collaboration between students virtually, utilizes technology to present learning materials that are more interactive and engaging..

References

Azmi A, N. (2023). Pengaruh Media Kamus Digital Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas Iv Sd. LITERASI: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia Dan Daerah, 13(1), 143–152. https://doi.org/10.23969/literasi.v13i1.6836

Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Addie Model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35–42. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2124

Defi, A. N., & Faiza, D. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik Elektronika. Voteteknika (Vocational Teknik Elektronika Dan Informatika), 9(2), 112-118. https://doi.org/10.24036/voteteknika.v9i2.112046

Dharmayanti, W., & Nurcahyo, R. W. (2021). Analisis dan Perancangan E-Learning Adaptif di Sekolah Menengah Kejuruan. Edumatic: Jurnal Pendidikan Informatika, 5(1), 1-10. https://doi.org/10.29408/edumatic.v5i1.2544

Fadhila, N. A., Setyaningsih, N. W., Gatta, R. R., & Handziko, R. C. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Menggunakan Model ADDIE pada Materi Struktur dan Fungsi Jaringan Tumbuhan SMA kurikulum 2013. BIOEDUKASI: Jurnal Pendidikan Biologi, 13(1), 1-8. https://doi.org/10.24127/bioedukasi.v13i1.5298

Fadrianto, A. (2019). E-Learning Dalam Kemajuan Iptek Yang Semakin Pesat. Indonesian Journal of Networking and Security (IJNS), 8(4), 1-6.

Fatonah, U., & Mulyono, R. (2021). Manajemen E-Learning Dalam Pembelajaran Jarak Jauh Pada Masa Pandemi Covid-19. Media Manajemen Pendidikan, 4(1), 150–159. https://doi.org/10.30738/mmp.v4i1.9906

Fitriawan, H. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Informatika Melalui E-Learning Untuk Meningkatkan Berfikir Kreatif Siswa. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(3), 330-339.

Fitriyah, I., Wiyokusumo, I., & Leksono, I. P. (2021). Pengembangan media pembelajaran Prezi dengan model ADDIE simulasi dan komunikasi digital. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(1), 84–97. https://doi.org/10.21831/jitp.v8i1.42221

Gormantara, A., Tungadi, A. L., & Carolus, R. Y. (2023). Pengembangan Sistem E-Learning Berbasis Moodle. JURIKOM (Jurnal Riset Komputer), 10(1), 109-116.

Isroqmi, A. (2020). Pentingnya Penguasaan Beberapa Aplikasi Komputer Bagi Dosen di Pembelajaran Daring Berbasis Moodle. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 62–71.

Kosim, A. (2021). Penggunaan Media Visual Dalam Pembelajaran Muthola’ah Untuk Meningkatkan Ketrampilan Berbicara Santri Kelas VIII SMPIT Kharisma Darussalam. Kalamuna: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 2(2), 26–41. https://doi.org/10.52593/klm.02.2.02

Kristini, E. (2020). Pembelajaran Berbasis Literasi Berbantuan Media TIK dengan Metode Pemberian Tugas untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Mimbar Ilmu, 25(3), 495–508.

Nita, S., & Whira Setyo Putri, A. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Pengantar Teknologi Informasi Berbasis Virtual Learning. Jurnal Penelitian Rumpun Ilmu Teknik (JUPRIT), 2(1), 117–125.

Putra, I. G. J. A., Dantes, G. R., & Ernanda, K. Y. (2019). Adaptive Learning : Mengidentifikasi Gaya Belajar Peserta Didik Dalam Rangka Optimalisasi Sistem E-Learning Dengan Menggunakan Bayesian Network 1). Jurnal Ilmu Komputer Indonesia (JIKI), 4(2), 21–30.

Rizal, S., & Walidain, B. (2019). Pembuatan Media Pembelajaran E-Learning Berbasis Moodle Pada Matakuliah Pengantar Aplikasi Komputer Universitas Serambi Mekkah. JURNAL ILMIAH DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 19(2), 178-192. https://doi.org/10.22373/jid.v19i2.5032

Rombe, Y. P., -, M. M., Alberta, F., -, R. Y., & Surbakti, P. S. (2021). Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning) Secara Online Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Kimia Undiksha, 5(2), 67-81. https://doi.org/10.23887/jjpk.v5i2.38402

Rumengan, I. M., Rumenta, A. S. M., & Paturusi, S. D. E. (2019). Pembelajaran Daring Pendidikan dan Pelatihan Aparatur Sipil Negara Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Papua Barat. Jurnal Teknik Informatika, 14(3), 303–312.

Setiawardhani, R. T. (2013). Pembelajaran elektronik (e-learning) dan internet dalam rangka mengoptimalkan kreativitas belajar siswa. Edunomic, 1(2), 82-96.

Widyastuti, R., Suryani, K., Rahmadani, A. F., Mawaddah, D., & Akbar, I. (2023). Jobsheet Elektronik berbasis Project Based Learning Matakuliah Pemograman berorientasi Objek. Edumatic: Jurnal Pendidikan Informatika, 7(2), 346-355. https://doi.org/10.29408/edumatic.v7i2.23040

Yosli, R., & Maksum, H. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Inggris yang Praktis dan Efektif Menggunakan Moodle. Edumatic: Jurnal Pendidikan Informatika, 5(2), 261–270. https://doi.org/10.29408/edumatic.v5i2.4132

Yusuf, B., Insani, F., Affandes, M., Yanto, N., & Darmizal, T. (2023). Analisis Tingkat Kualitas E-learning menggunakan Metode Webqual 4.0 dan Importance Performance Analysis (IPA). Edumatic: Jurnal Pendidikan Informatika, 7(1), 108-114. https://doi.org/10.29408/edumatic.v7i1.14059

Zulbadri, Z., Syahril, S., & Lapisa, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Instrumentasi dan Sinyal Sepeda Motor Berbasis Android. JTEV (Jurnal Teknik Elektro Dan Vokasional), 7(2), 229-238. https://doi.org/10.24036/jtev.v7i2.113198

Downloads

Published

2024-06-20