Pemanfaatan TIK Sebagai Media Pembelajaran dan Sumber Belajar oleh Guru TIK

Authors

  • Isnania Lestari Program Studi Pendidikan Teknologi Informasi dan Komputer, IKIP PGRI Pontianak http://orcid.org/0000-0003-0356-7646
  • Meko Hendwi Pratama Program Studi Pendidikan Teknologi Informasi dan Komputer, IKIP PGRI Pontianak

DOI:

https://doi.org/10.29408/edumatic.v4i2.2634

Keywords:

ICT, Learning Media, Learning Resources

Abstract

Information and computer technology (ICT) is currently being used in all fields, including education. One of the uses of ICT in the field of education is for learning media and learning resources that can be used by teachers. This study aims to determine the extent to which the competence or ability of teachers, especially in ICT subjects, in utilizing ICT both as a medium of learning and a learning resource. The use of ICT is carried out to make it easier for teachers to implement the learning process. The research method used is descriptive with a survey form. The data collection tools used were questionnaires and interviews. The data analysis technique used is quantitative-descriptive to process questionnaire data and qualitative-descriptive to process interview data. Based on the data obtained, the use of ICT as a Learning Media and Learning Resources by Equivalent High School teachers in East Bunguran District, Natuna Regency is at a percentage above 80% with a high category. This shows that the teacher's ability to use ICT is very good. The learning media is majority often used are presentation processing applications and projectors. Meanwhile, the most widely used learning resource is the Internet.

References

Anshori, S. (2017). Pemanfaatan Tik Sebagai Sumber Dan Media Pembelajaran. Jurnal Ilmu Pendidikan PKn Dan Sosial Budaya, 1(1), 10–20.

Anshori, S. (2018). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Ilmu Pendidikan PKn Dan Sosial Budaya, 2(1), 88–100.

Chaidar, H. (2014). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pembelajaran di SMA Muhammadiyah Tarakan. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 2(2), 184–192.

Cholik, C. A. (2017). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi Untuk meningkatkan Pendidikan Indonesia. Syntax Literate, 6(6), 5–9.

Dewi, S. Z., & Hilman, I. (2019). Penggunaan TIK sebagai Sumber dan Media Pembelajaran Inovatif di Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Primary Education, 2(2), 48–53. https://doi.org/10.17509/ijpe.v2i2.15100

Effendi, H., Muskhir, M., & Rahmat, R. E. (2020). Efektivitas Metode Pembelajaran Berbasis TIK pada Mata Pelajaran Pekerjaan Dasar Elektromekanik. Edumatic : Jurnal Pendidikan Informatika, 4(1), 30–36. https://doi.org/10.29408/edumatic.v4i1.2045

Husaini, M. (2014). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Bidang Pendidikan (E-education). Mikrotik, 2(1), 1–5. https://doi.org/10.31219/osf.io/ycfa2

Kemendiknas. (2007). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 16 Tahun 2007 Tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru. Kemendiknas.

Lestari, S. (2015). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pemanfaatan Tik Oleh Guru. Jurnal Kwangsan, 3(2), 121–134. https://doi.org/10.31800/jurnalkwangsan.v3i2.29

Musfiqon. (2012). Pengembangan Media dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Nurdianti, S., & Nurkin, A. (2016). Peran Cara Belajar Dalam Memediasi Pengaruh Internet Sebagai Sumber Belajar dan Kepercayaan Diri Terhadap Hasil Belajar Ekonomi. Economic Education Analysis Journal, 5(3), 18–23.

Rusman. (2011). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru (Cetakan ke). Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Setiyani, R. (2010). Pemanfaatan Internet Sebagai Sumber Belajar. Dinamika Pendidikan, 5(2), 117–133. https://doi.org/10.15294/dp.v5i2.4921

Sudarwan. (2012). Pengantar Kependidikan. Bandung. Alfabeta.

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103-114 https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Downloads

Published

2020-12-20