Desain Informasi Cara Bayar Penerimaan Negara menggunakan Pemodelan Finite State Automata
DOI:
https://doi.org/10.29408/edumatic.v6i1.5053Keywords:
finite state automata, payment, state revenues, information systemAbstract
The government modernizes the state revenue system by launching the State Revenue Module (MPN), which connects the billing code generation system with the payment system at the collecting agent. This study aims to develop an information system on how to pay state revenues to assist the public in depositing state revenues through payment channels at the collecting agent by applying the Finite State Automata (FSA) modeling concept. The system development uses the waterfall model while collecting the agent's data. The FSA design and testing phase uses the JFLAP application, while the application design stage uses the Laravel framework. System testing uses the black box testing method to determine how far the functioning of the components or menus on the system has come. In addition to making it easier for the public to deposit state revenues, this study also shows that automata theory can help design a payment information application system. This application design offers a website display of information on how to pay state revenues that can run well. Every menu on the system, when used, has no errors so that this system can be utilized by users and developed in applications based on Android and iOS.
References
Andri, & Suyanto. (2020). Pengembangan Aplikasi Lelang Karet Berbasis Mobile Sebagai Pendukung Akses Informasi Lelang. Edumatic: Jurnal Pendidikan Informatika, 4(2), 85–94. https://doi.org/10.29408/edumatic.v4i2.2631
Ardiansyah, Hardi, N., & Gata, W. (2020). Identifikasi dan Recovery File JPEG dengan Metode Signature-Based Carving dalam Model Automata. Komputika : Jurnal Sistem Komputer, 9(1), 75–83. https://doi.org/10.34010/KOMPUTIKA.V9I1.2733
Arfin, R. D. L. (2019). Hambatan Penerapan Sistem E-Billing pada Penerimaan Negara DJBC dalam Perspektif Pengguna Jasa. Jurnal BPPK : Badan Pendidikan Dan Pelatihan Keuangan, 12(2), 20–43. https://doi.org/10.48108/jurnalbppk.v12i2.357
Basuki, A. P. (2016). Konsep dan Implementasi Pemrograman Laravel 5. Yogyakarta: Lokomedia.
Efendy, Z., & Idris, M. N. (2021). Aplikasi E-Kafe Green Market Padang Berbasis Web. Edumatic: Jurnal Pendidikan Informatika, 5(2), 214–222. https://doi.org/10.29408/edumatic.v5i2.3988
Efendy, Z., Putra, I. E., & Saputra, R. (2019). Sistem Informasi Sewa Aset dan Fasilitas Berbasis Web pada Universitas Andalas. Jurnal Terapan Teknologi Informasi, 2(2), 135–146. https://doi.org/10.21460/JUTEI.2018.22.103
Fadhlurrahman, M., & Capah, D. (2020). Aplikasi Penyewaan Lapangan Futsal Berbasis Web. Edumatic: Jurnal Pendidikan Informatika, 4(2), 30–39. https://doi.org/10.29408/edumatic.v4i2.2412
Handayani, K., Ismunandar, D., Putri, S. A., & Gata, W. (2020). Penerapan Finite State Automata Pada Vending Machine Susu Kambing Etawa. MATICS, 12(2), 87–92. https://doi.org/10.18860/MAT.V12I2.9270
Iskandar. (2021). Cashless Dalam Transaksi Penerimaan Negara: Ragam Channel, Perkembangan, dan Upaya Peningkatan. Tangerang Selatan: Politeknik Keuangan Negara STAN.
Kementerian Keuangan. (2020). Peraturan Menteri Keuangan Nomor 225/PMK.05/2020 tentang Sistem Penerimaan Negara Secara Elektronik. Jakarta.
KPPN Khusus Penerimaan. (2020). Laporan Layanan Pengguna dan Helpdesk KPPN Khusus Penerimaan. Jakarta.
Lelah, & Zaelani, M. Y. F. (2018). Implementasi Finite State Automata pada Aplikasi Pembelajaran Aksara Sunda. Santika : Jurnal Ilmiah Sains Dan Teknologi, 8(2), 777–785. https://doi.org/10.37150/JSA.V8I2.395
Nursanti, Mas’ud, M., & Alam, N. (2019). Efektivitas dan Pengelolaan Penerimaan Negara Bukan Pajak. PARADOKS : Jurnal Ilmu Ekonomi, 2(4), 97–109. https://jurnal.fe.umi.ac.id/index.php/PARADOKS/article/view/299
Panjaitan, R. P. (2021). APBN 101 – Mengenal APBN untuk Pemula. Tangerang Selatan: Politeknik Keuangan Negara STAN.
Priyambodo, A. (2017). Efektivitas Penerimaan Negara dengan Penerapan Modul Penerimaan Negara Generasi Kedua Wilayah Kerja. Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi Publik, 7(2), 109–114. https://doi.org/10.26858/JIAP.V7I2.3213
Rodger, S. H. (2018). JFLAP (7.1). Retrieved January 31, 2022 from https://www.jflap.org/
Rusdi, D. R. (2021). Peranan Penerimaan Negara Bukan Pajak dalam Pendapatan dan Belanja Negara. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 5(1), 77–85. https://doi.org/10.36312/JISIP.V5I1.1645
Sari, D. P., & Wijanarko, R. (2020). Implementasi Framework Laravel pada Sistem Informasi Penyewaan Kamera (Studi Kasus di Rumah Kamera Semarang). Jurnal Informatika Dan Rekayasa Perangkat Lunak, 2(1), 32–36. https://doi.org/10.36499/JINRPL.V2I1.3190
Susanto, R., & Andriana, A. D. (2016). Perbandingan Model Waterfall Dan Prototyping Untuk Pengembangan Sistem Informasi. Majalah Ilmiah Unikom, 14(1), 41–46. https://ojs.unikom.ac.id/index.php/jurnal-unikom/article/view/174
Widharma, I. G. S. (2017). Perancangan Simulasi Sistem Pendaftaran Kursus Berbasis Web Dengan Metode SDLC. Matrix : Jurnal Manajemen Teknologi Dan Informatika, 7(2), 38–41. https://doi.org/10.31940/MATRIX.V7I2.527
Windrati, N. K., Nurhayati, R., & Sutartono. (2012). FAQ: Solusi Mencapai Efisiensi Penyelenggaraan Forum Komunitas UT Online. Jurnal Pendidikan Terbuka Dan Jarak Jauh, 13(2), 67–79. http://jurnal.ut.ac.id/index.php/jptjj/article/view/412
Wirasbawa, N. D., Benedict, L., Santoso, B. G., Farhan, M. F., & Kusnadi, A. (2019). Penerapan Konsep Non-Deterministic Finite Automata untuk Pembuatan Sereal Menggunakan Mesin Jual Otomatis dengan Dua Sistem Pembayaran. Simposium Nasional Ilmiah & Call for Paper Unindra (Simponi), 440–448. https://doi.org/10.30998/SIMPONI.V0I0.375
Yanto, Ismunandar, D., Erni, & S.Ihsan, M. I. R. S. (2021). Desain Game Edukasi Ilmu Tajwid Bagi Anak Usia Dini menggunakan Pemodelan Finite State Automata. Edumatic: Jurnal Pendidikan Informatika, 5(1), 80–88. https://doi.org/10.29408/edumatic.v5i1.3317
Downloads
Published
Issue
Section
License
Semua tulisan pada jurnal ini adalah tanggung jawab penuh penulis. Edumatic: Jurnal Pendidikan Informatika bisa diakses secara free (gratis) tanpa ada pungutan biaya, sesuai dengan lisensi creative commons yang digunakan.
This work is licensed under a Lisensi a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.