Studi Komparatif: Tinjauan Pelaksanaan Kurikulum Merdeka dalam Pembelajaran Sejarah di SMA
DOI:
https://doi.org/10.29408/fhs.v8i2.24456Keywords:
comparative studies; history learning; independent curriculumAbstract
The "Merdeka Curriculum" has influenced the implementation of learning in schools. This research aims to examine the implementation of history education within the Merdeka Curriculum. The research method used is a literature study by analyzing previous research related to the topic. The research findings indicate that there are still many challenges in implementing the Merdeka Curriculum in history education. Teachers, as the primary facilitators of learning, lack a comprehensive understanding of the Merdeka Curriculum concept; they face limitations in developing interactive teaching methods and models; there is a shortage of supporting learning resources; and there is insufficient socialization, training, and mentoring in the implementation of history education within the Merdeka Curriculum.
References
Almarisi, A. (2023). Kelebihan dan Kekurangan Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran Sejarah dalam Perspektif Historis. MUKADIMAH: Jurnal Pendidikan, Sejarah, Dan Ilmu-Ilmu Sosial, 7(1), 111–117. https://doi.org/10.30743/mkd.v7i1.6291.
Ananda, A. P., & Hudaidah, H. (2021). Perkembangan Kurikulum Pendidikan di Indonesia Dari Masa ke Masa. Sindang: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Kajian Sejarah, 3(2), 102–108. https://doi.org/https://doi.org/10.31540/sindang.v3i2.1192.
Arisanti, D. A. K. (2022). Analisis Kurikulum Merdeka Dan Platform Merdeka Belajar Untuk Mewujudkan Pendidikan Yang Berkualitas. Jurnal Penjaminan Mutu, 8(02), 243–250. https://doi.org/10.25078/jpm.v8i02.1386.
Ayundasari, L. (2022). Implementasi Pendekatan Multidimensional Dalam Pembelajaran Sejarah Kurikulum Merdeka. Sejarah Dan Budaya: Jurnal Sejarah, Budaya, Dan Pengajarannya, 16(1), 225–234. https://doi.org/10.17977/um020v16i12022p225-234.
Bunyamin. (2021). Belajar dan Pembelajaran: Konsep Dasar, Inovasi, dan Teori. UHAMKA Press.
Djamaluddin, A. (2019). Belajar dan Pembelajaran. CV. Kaaffah Learning Center.
Fadly, W. (2022). Model-Model Pembelajaran untuk Implementasi Kurikulum Merdeka. Bening Pustaka.
Fajri, S., Ulaini, N., & Susanstri, M. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran Sejarah. Kaganga: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Humaniora, 6(2), 387–397. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/kaganga.v6i2.7164.
Fajri, S., Ulaini, N., & Susantri, M. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran Sejarah. Kaganga: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial Humaniora, 6(2), 387–397.
Firdaus, H., Laensadi, A. M., Matvayodha, G., Siagian, F. N., & Hasanah, I. A. (2022). Analisis evaluasi program kurikulum 2013 dan kurikulum merdeka. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(4), 686–692.
Fitri, D. A., Aziz, M. F. A., & Fajriyah, I. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Pembelajaran Sejarah pada Kelas X di Madrasah Aliyah Negeri Sidoarjo. Jurnal Artefak, 11(1), 65–73. https://doi.org/10.25157/ja.v11i1.13965.
Herman, A. U. H., & Aisiah. (2022). The Analisis Dokumen Kurikulum Pembelajaran Sejarah: Studi Perbandingan Dokumen Kurikulum 2013 Dengan Dokumen Kurikulum Merdeka. Jurnal Kronologi, 4(3), 241–251. https://doi.org/10.24036/jk.v4i3.529.
Hidayat, A., Hadi, S., & Marlin, S. (2021). Strategi Pendidikan Islam Di Era Disrupsi. Misykat Al-Anwar Jurnal Kajian Islam Dan Masyarakat, 4(2), 215–233. https://doi.org/10.24853/ma.4.2.215-234.
Idhartono, A. R., Badi’ah, L. I., Khairunnisa, K. K., & Salsabila, I. B. (2022). Stratefi Praktek Pembelajaran Kurikulum Merdeka. Kanigara: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 437–445. https://doi.org/https://doi.org/10.36456/kanigara.v2i2.5982.
Iramdan, & Manurung, L. (2019). Sejarah Kurikulum di Indonesia. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 5(2), 88–95. https://jurnal.peneliti.net/index.php/JIWP/article/view/98.
Kemendikbudristek. (2022). Buku Saku Tanya Jawab Kurikulum Merdeka. Direktorat PAUD, Dikdas dan Dikmen.
Manalu, J. B., Sitohang, P., & Henrika, N. H. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kurikulum Merdeka Belajar. Prosiding Pendidikan Dasar, 1(1), 80–86. https://doi.org/https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.174.
Mohammad Jailani. (2022). Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Kurikulum Merdeka di Pondok Pesantren. Jurnal Praktik Baik Pembelajaran Sekolah Dan Pesantren, 1(01), 7–14. https://doi.org/10.56741/pbpsp.v1i01.10
Prasetiya, A., Warto, W., & Sudiyanto, S. (2022). Sejarah Lokal Dalam Kurikulum Merdeka: Situs Loyang Mendale Dan Loyang Ujung Karang Sebagai Muatan Sejarah Lokal Dalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 5(2), 238–250. https://doi.org/10.17977/um0330v5i2p238-250.
Priantini, D. A. M. M. O., Suarni, N. K., & Adnyana, I. K. S. (2022). Analisis kurikulum merdeka dan platform merdeka belajar untuk mewujudkan pendidikan yang berkualitas. Jurnal Penjaminan Mutu, 8(02), 238–244.
Prihatini, A. (2022). Citra Kurikulum Baru: Kesiapan Guru dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 58–70.
Raharjo, R. (2020). Analisis Perkembangan Kurikulum PPKn: Dari Rentjana Pelajaran 1947 sampai dengan Merdeka Belajar 2020. PKn Progresif: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Kewarganegaraan, 15(1), 63–82. https://doi.org/10.20961/pknp.v15i1.44901.
Rahmawati, F. D., Sutiyah, S., & Abidin, N. F. (2022). Implementasi Pembelajaran Sejarah dalam Kurikulum Merdeka Kelas X di SMA Penggerak Surakarta. Candi: Jurnal Penelitian Dan Pendidikan Sejarah, 22(1), 80–94. https://jurnal.uns.ac.id/candi/article/view/72327.
Ritonga. (2018). Politik dan Dinamika Kebijakan Perubahan Kurikulum Pendidikan di Indonesia hingga Masa Reformasi. Bina Gogik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2). http://ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/pgsd/article/view/212/199.
Sadieda, L. U., Wahyudi, B., Dwi Kirana, R., Kamaliyyah, S., & Arsyavina, V. (2022). Implementasi Model Blended Learning Pada Pembelajaran Matematika Berbasis Kurikulum Merdeka. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika), 7(1), 55–72. https://doi.org/10.15642/jrpm.2022.7.1.55-72.
Santoso, Y. B. P., Setyonugroho, P., & Irawan, H. (2023). Implementasi Pembelajaran Sejarah Kurikulum Merdeka di Tingkat SMA (Studi Banding di Beberapa SMA di Kota Jakarta). Santhet: Jurnal Sejarah, Pendidikan, Dan Humaniora, 7(2), 794–802. https://doi.org/https://doi.org/10.36526/santhet.v7i2.3220.
Silvie, D., Syaifulloh, M., & Irawani, F. (2023). Pembelajaran Sejarah dalam Kurikulum Merdeka di Kelas X SMA Negeri 1 Anjongan Kabupaten Mempawah. Historica Didaktika: Jurnal Sejarah, Budaya, Dan Sosial, 3(2), 10–21. https://jurnal.fipps.ikippgriptk.ac.id/index.php/SEJARAH/article/viewFile/237/pdf.
Susilowati, E. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Al-Miskawaih: Journal of Science Education, 1(1), 115–132. https://doi.org/10.56436/mijose.v1i1.85.
Wibowo, T. U. S. H. (2022). Peluang Dan Tantangan Implementasi Kebijakan “Merdeka Belajar, Kampus Merdeka” Dalam Pendidikan Dan Pembelajaran Sejarah.
Widiadi, A. N., Aji Saputra, M. R., & Handoyo, I. C. (2022). Merdeka Berpikir Sejarah: Alternatif Strategi Implementasi Keterampilan Berpikir Sejarah Dalam Penerapan Kurikulum Merdeka. Sejarah Dan Budaya: Jurnal Sejarah, Budaya, Dan Pengajarannya, 16(1), 235–247. https://doi.org/10.17977/um020v16i12022p235-247.
Zed, M. (2008). Metodologi Penelitian Kepustakaan. Yayasan Obor.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Agung Bahroni, Zulkarnain Zulkarnain
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish articles in Fajar Historia Journal must comply with the following conditions:
- The author retains the copyright and grants the journal first publication rights. The work is licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) license, which allows others to share the work to acknowledge the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors may make additional separate contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the published journal version of the work (for example, posting it to an institutional repository or publishing it in a book), acknowledging its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (for example, in institutional repositories or on their websites) before and during the submission process, as this can result in a productive exchange and earlier and larger citations of the published work.
Fajar Historia journal provides open access to benefit anyone with valuable information and findings. All articles in this journal are the sole responsibility of the author. Fajar Historia journal can be accessed and downloaded for free, following the creative commons license.
Fajar Historia: Jurnal Ilmu Sejarah dan Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License