Pengembangan E-Karem (E-Katalog Jalur Rempah) Berbasis Carrd Materi Jejak Jalur Rempah di Saparua Maluku untuk Kelas XI SMA Negeri 1 Batu
DOI:
https://doi.org/10.29408/fhs.v8i3.24893Keywords:
e-karem; Saparua; spice trade routeAbstract
Media has become a strategic element in the learning process. The utilization of instructional media must be varied and keep up with technological advancements. The digitization of media in the Society 5.0 era is not merely a trend but a tactical effort to enhance participation in reading and accessing information. Considering the importance of media, this study aims to develop E-Karem, a Carrd-based learning media, and to evaluate its effectiveness and feasibility in education. The content focuses on the spice trade route in Saparua, Maluku. The development of this media follows the Research and Development (R&D) method by Sugiyono. The product validation was conducted by media and subject matter experts, followed by product trials and usage testing. The subjects of this study were 33 students of class XI-10 at SMA Negeri 1 Batu. The results of the study showed that the E-Karem media provided an enjoyable learning experience and was effective in improving students' understanding of the spice trade route in Saparua as a history learning resource.
References
Afi, M. W., Sayono, J., & Sulistyo, W. D. (2021). Desain Media Katalog Digital Museum Airlangga untuk Siswa Kelas X SMAN 1 Plosoklaten Kediri Airlangga Museum Digital Catalog Media Design for Class X Students of SMAN 1 Plosoklaten Kediri. 4(1), 229–238. https://doi.org/10.34007/jehss.v4i1.635
Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. PT Remaja Rosdakarya.
Almarisi, A. (2023). Kelebihan dan Kekurangan Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran Sejarah dalam Perspektif Historis. MUKADIMAH: Jurnal Pendidikan, Sejarah, Dan Ilmu-Ilmu Sosial, 7(1), 111–117. https://doi.org/10.30743/mkd.v7i1.6291
Arsyad, A. (2016). Media Pembelajaran. PT. RajaGrafindo Persada.
Asmara, Y. (2019). Pembelajaran Sejarah Menjadi Bermakna dengan Pendekatan Kontektual. Kaganga:Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial-Humaniora, 2(2), 105–120. https://doi.org/10.31539/kaganga.v2i2.940
Asmarnis, Yuhelman, N., & Murwindra, R. (2016). Media Dan Efektivitas Belajar Siswa Untuk Mewujudkan Pendidikan Yang Berdaya Saing Tinggi. Jurnal Zarah, 4(1), 34–46. https://doi.org/10.31629/zarah.v4i1.171
Fitriani, A., Dari, R. W., Siregar, I., & Purnomo, B. (2023). Jejak Historis Dan Peran Indonesia Dalam Jalur Rempah Sebagai Warisan Budaya Bahari. Jurnal Pendidikan Sejarah & Sejarah FKIP Universitas Jambi, 2(2), 2829–5137. https://doi.org/10.22437/krinok.v2i2.18495
Hafni, R. (2021). Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Pendidikan Online. Seminar Nasional Teknologi Edukasi Sosial Dan Humaniora, 1(1), 601–611. https://jurnal.ceredindonesia.or.id/index.php/sintesa/article/view/368
Hamsar, R. O. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Website Menggunakan Carrd.Co Dan Padlet Pada Materi Asam Basa Di SMAN 3 Kota Jambi. Universitas Jambi.
Hendriani, M., & Gusteti, M. U. (2021). Validitas LKPD Elektronik Berbasis Masalah Terintegrasi Nilai Karakter Percaya Diri untuk Keterampilan Pemecahan Masalah Matematika SD Di Era Digital. Jurnal Basicedu, 5(4), 2430–2439. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1243
Herman, A. U. H., & Aisiah. (2022). The Analisis Dokumen Kurikulum Pembelajaran Sejarah: Studi Perbandingan Dokumen Kurikulum 2013 Dengan Dokumen Kurikulum Merdeka. Jurnal Kronologi, 4(3), 241–251. https://doi.org/10.24036/jk.v4i3.529
Indriyani, L. (2019, May). Pemanfaatan media pembelajaran dalam proses belajar untuk meningkatkan kemampuan berpikir kognitif siswa. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP (Vol. 2, No. 1, pp. 17-26). https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/psnp/article/view/5682
Kemendikbudristekdikti. (2022). Keputusan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 56/M/2022 tentang Pedoman Penerapan Kurikulum dalam Rangka Pemulihan Pembelajaran. https://jdih.kemdikbud.go.id/sjdih/siperpu/dokumen/salinan/salinan_20220711_121315_Fix Salinan JDIH_Kepmen Perubahan 56 Pemulihan Pembelajaran.pdf
Khakim, N. L. (2016). Telaah Penulisan Karya Sastra Sejarah Sejarah Sebagai Refleksi Sumber Pembelajaran Sejarah. Sejarah Budaya: Jurnal Sejarah, Budaya, dan Pengajarannya, 10(1), 89–94. http://dx.doi.org/10.17977/um020v10i12016p089
Mansyur, S. (2011). Jejak Tata Niaga Rempah-Rempah dalam Jaringan Perdagangan Masa Kolonial di Maluku. Kapata Arkeologi, 7(November), 20–39. https://doi.org/10.24832/kapata.v7i13.167
Mulyadi, Y. (2016). Kemaritiman, Jalur Rempah, dan Warisan Budaya Bahari Nusantara. ResearchGate, November, 1–11. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.22616.08966
Napitupulu, E. E., Suryadi, D., & Kusumah, Y. S. (2016). Cultivating Upper Secondary Students’ Mathematical Reasoning-Ability and Attitude towards Mathematics Through Problem-Based Learning. Journal on Mathematics Education, 7(2), 117–128. https://doi.org/10.22342/jme.7.2.3542.117-128.
Noorbella, M. . (2018). Pengembangan Media Katalog Bahan Utama untuk Mata Pelajaran Tekstil di SMK Negeri Pringkuku Pacitan. Jurnal Fesyen: Pendidikan dan Teknologi, 7(5), 1-9. https://journal.student.uny.ac.id/index.php/busana/article/download/11785.
Nurrita. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Misykat, 3(1), 171–187.
Parwati, N. P., & Pramartha, I. N. B. (2021). Strategi guru sejarah dalam menghadapi tantangan pendidikan indonesia di era society 5.0. Widyadari: Jurnal Pendidikan, 22(1), 143–158. https://doi.org/10.5281/zenodo.4661256
Portanata, L., Lisa, Y., & Awang, I. S. (2022). Analisis Pemanfaatan Media Pembelajaran IPA di SD. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 3(1), 337–348. https://doi.org/10.17977/um065v2i112022p1110-1120.
Prasetyo, A. H., & Alrianingrum, S. (2019). Pengembangan Katalog Digital Untuk Pembelajaran Sejarah Di Museum Sepuluh November. Avatara, 2(1), 10-20. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/avatara/article/view/42852.
Rahayu, K. N. S. (2021). Sinergi pendidikan menyongsong masa depan indonesia di era society 5.0. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 87–100. https://stahnmpukuturan.ac.id/jurnal/index.php/edukasi/article/view/1395
Rahayu, R. S., Muttaqijn, M. I., & Magdalena, I. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Kartu Bergambar Seri terhadap Kemampuan Bercerita pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV di SDN Cijulangadeg. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 19. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/4795.
Rahman, F. (2019). “Negeri Rempah-Rempah” Dari Masa Bersemi Hingga Gugurnya Kejayaan Rempah-Rempah. Patanjala: Jurnal Penelitian Sejarah Dan Budaya, 11(3), 347. https://doi.org/10.30959/patanjala.v11i3.527
Ramadhan, F. N., Sunardi, S., & Musadad, A. A. (2021). Media Katalog Digital Untuk Pembelajaran Sejarah Di Masa Pandemi Covid-19. Diakronika, 21(2), 83–100. https://doi.org/10.24036/diakronika/vol21-iss2/220
Rastati, R. (2018). Media Literasi Bagi Digital Natives: Perspektif Generasi Z Di Jakarta. Jurnal Kwangsan, 6(1), 60-73. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v6n1.p60--73
Ririmasse, M. N. (2017). Sebelum Jalur Rempah: Awal Interaksi Niaga Lintas Batas di Maluku dalam Perspektif Arkeologi. Kapata Arkeologi, 13(1), 47. https://doi.org/10.24832/kapata.v13i1.388
Sa’dun Akbar. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Remaja Rosdakarya
Sanjaya, W. (2016). Media Komunikasi Pembelajaran. Kencana.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian dan Pengembangan. Alfabeta.
Sulaiman, S. (2012). Pendekatan Konsep Dalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal Sejarah Lontar, 9(1), 9–21. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/lontar/article/view/2373
Sulistyo, W. D., Khakim, M. N. L., Jauhari, N., & Anggraeni, R. D. (2021). Fun Learning History: Explore the History of Water Sites Based on Android. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 16(7), 105–118. https://doi.org/10.3991/ijet.v16i07.21215
Sulistyo, W. D., Nafiah, U., Jauhari, N., Khakhim, M. N. L., & Wahyuda, S. N. K. (2022). Exploring the History of Spices: Utilization of Durstede Fort in Saparua as a Source for Critical History Learning. Atlantis Press SARL. https://doi.org/10.2991/978-2-494069-63-3_29
Yaumi, M. (2017). Media Pembelajaran: Pengertian, Fungsi, dan Urgensinya bagi Anak Milenial. Pemanfaatan Media Bagi Anak Milenial, Juni.
Yuliana. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Software Adobe Flash Cs5 Pada Materi Ikatan Kimia Untuk Siswa Kelas X SMA. Jurnal Mahasiswa Pada Program Studi Pendidikan Kimia Universitas Jambi. https://e-campus.fkip.unja.ac.id/eskripsi/data/pdf/jurnal_mhs/artikel/RRA1C109021.pdf
Yusufhin, F. (2017). Katalogisasi di Era Digital. Pustabiblia: Journal of Library and Information Science, 1(1), 49. https://doi.org/10.18326/pustabiblia.v1i1.49-60
Zahro, M., Sumardi, & Marjono. (2017). The Implementation Of The Character Education In History Teaching. Jurnal Historica, 1(2252), 1–11. https://jurnal.unej.ac.id/index.php/JHIS/article/view/5095/3760
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sya'fa Nabila Kurnia Wahyuda, Wahyu Djoko Sulistyo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish articles in Fajar Historia Journal must comply with the following conditions:
- The author retains the copyright and grants the journal first publication rights. The work is licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) license, which allows others to share the work to acknowledge the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors may make additional separate contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the published journal version of the work (for example, posting it to an institutional repository or publishing it in a book), acknowledging its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (for example, in institutional repositories or on their websites) before and during the submission process, as this can result in a productive exchange and earlier and larger citations of the published work.
Fajar Historia journal provides open access to benefit anyone with valuable information and findings. All articles in this journal are the sole responsibility of the author. Fajar Historia journal can be accessed and downloaded for free, following the creative commons license.
Fajar Historia: Jurnal Ilmu Sejarah dan Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License