Implementasi Pembelajaran Diferensiasi pada Mata Pelajaran Sejarah: Studi Kasus di SMAN 23 Kabupaten Tangerang

Authors

  • Dede Novita Jumiarti Universitas Negeri Jakarta
  • M. Fakhruddin Universitas Negeri Jakarta
  • Nur Aeni Marta Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.29408/fhs.v8i1.25021

Keywords:

differentiated learning; history learning; history

Abstract

This article describes the implementation of differentiated learning in history subjects at SMAN 23 Tangerang Regency. This research method uses qualitative methods, with a single case study strategy. The research method in this study is a qualitative method. The validity of the data used in this research uses triangulation of data sources and methods. The data was obtained through in-depth interviews, observation and document study. Research results: First, the history teacher's learning planning has prepared and implemented a history module that uses a differentiated learning approach. Second, implementation of learning, history teachers apply learning in the form of differentiation of content, processes and products for material on ancestral origins, four theories of ancestral origins, and their relationship to current Indonesian society. Third, learning evaluation, teachers use assessments based on cognitive, affective and psychomotor aspects. Fourth, the impact of differentiated learning in history subjects is improving critical and creative thinking skills in history learning. Fifth, the obstacles experienced are inadequate facilities and infrastructure, and also insufficient learning time.

References

Bendriyanti, R. P., Dewi, C., & Nurhasanah, I. (2021). Manajemen pembelajaran berdiferensiasi dalam meningkatkan kualitas belajar siswa kelas ix smpit khairunnas. JP (Jurnal Pendidikan): Teori dan Praktik, 6(2), 70-74. https://doi.org/10.26740/jp.v6n2.p70-74.

Elviya, D. D., & Sukartiningsih, W. (2023). Penerapan pembelajaran berdiferensiasi dalam kurikulum merdeka pada pembelajaran Bahasa Indonesia kelas IV sekolah dasar di SDN Lakarsantri I/472 Surabaya. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(8), 1780-1793. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/54127.

Rahmawati, D., Sutiyah., Abidin, N. F. (2022). Implementasi Pembelajaran Sejarah dalam Kurikulum Merdeka Kelas X di SMA Penggerak Surakarta. Candi: Jurnal Pendidikan dan Penelitian Serarah, 22(1), 80–94. https://jurnal.uns.ac.id/candi/article/view/72327.

Suyanti, S. (2019). Peran guru sejarah dalam pendidikan karakter di Era Revolusi Industri 4.0. FOUNDASIA, 10(2), 33-44. https://doi.org/10.21831/foundasia.v10i2.27924.

Tomlinson, C. A. (2000). Differentiation of Instruction in the Elementary Grades. ERIC Digest.

Widiastuti Y., Rani, A., Wahyuni. S. (2023). Implementasi dan Asesmen Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Materi Anekdot Untuk Siswa SMA. Semantik, 12(1), 61–74. https://doi.org/10.22460/semantik.v12i1.p61-74.

Yin, R. K. (2003). Case Study Research: Design and Methods (Third Edit). California: SAGE Publication Inc.

Faiz, A., Pratama, A., & Kurniawaty, I. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Program Guru Penggerak pada Modul 2.1. Jurnal Basicedu, 6(2), 2846–2853. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2504.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2016). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 22 Tahun 2016. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kepala Badan Standar Kurikulum dan Asesmen Pendidikan. (2022). Pembelajaran dan Asesmen (Pertama). Bandan Standar Kurikulum dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia.

Kusuma, O. D., & Luthfah, S. (2020). Memenuhi Kebutuhan Belajar Murid Melalui Pembelajaran Berdifeerensiasi. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan.

Mahdiannur, M. A., Erman, E., Martini, M., Nurita, T., & Rosdiana, L. (2022). Eksplorasi Pengetahuan Guru IPA SMP Tentang Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka: Pengukuran Berdasarkan Complex Multiple-Choice Survey. Jurnal Tarbiyah, 29(2), 295-310. https://doi.org/10.30829/tar.v29i2.1812.

Marta, N. A., Djunaidi, & Martini, S. (2023). Mengembangkan Kompetensi Profesional Guru Untuk Pembelajaran Inovatif Kurikulum Merdeka di SMP Pattimura. Sarwahita, 20(02), 204–213. https://doi.org/10.21009/sarwahita.202.9

Mastuti, A. G., Abdillah, A., & Rumodar, M. (2022). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Guru Melalui Workshop dan Pendampingan Pembelajaran Berdiferensiasi. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 6(5), 1–9. https://doi.org/10.31764/jmm.v6i5.9682.

Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2022). Pedoman Pelaksanaan Kurikulum Pada Satuan Pendidikan dalam Kondisi Khusus. Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook (Third edit). Arizona State University: SAGE.

Mirzachaerulsyah, E. (2023). Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Mata Pelajaran Sejarah (Studi pada SMA Negeri di Pontianak). Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(2), 1-6. https://doi.org/10.5281/zenodo.7560689.

Nugorho, A. S. (2024). SMAN 23 Jadi Satu-Satunya SMA Negeri Terbaik di Kabupaten Tangerang, Apa lagi SMA Terbaik di Tangerang? https://jateng.pikiran-rakyat.com/pendidikan/pr-3737900195/sman-23-jadi-satu-satunya-sma-negeri-terbaik-di-kabupaten-tangerang-apa-lagi-sma-terbaik-di-tangerang?page=all.

Purba, M., Purnamasari, N., Soetantyo, S., Suwarna, I. R., & Susanti, E. I. (2021). Prinsip Pengembangan Pembelajaran Berdiferensiasi. Pusat Kurikulum dan Pembelajaran, Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan.

Safarati, N., & Zuhra, F. (2023). Literature review: pembelajaran berdiferensiasi di sekolah menengah. Jurnal Genta Mulia, 14(1).

Susanto, M. A., Sandi, E. A., & Shofiani, A. K. A. (2022). Pembelajaran berdiferensiasi dan kreativitas menulis cerpen peserta didik program sekolah penggerak angkatan pertama jenjang SMP Kota Probolinggo. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 181-190. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi.7584.

Downloads

Published

2024-04-30

How to Cite

Jumiarti, D. N., Fakhruddin, M., & Marta, N. A. (2024). Implementasi Pembelajaran Diferensiasi pada Mata Pelajaran Sejarah: Studi Kasus di SMAN 23 Kabupaten Tangerang. Fajar Historia: Jurnal Ilmu Sejarah Dan Pendidikan, 8(1), 64–77. https://doi.org/10.29408/fhs.v8i1.25021