Representasi Peran Wanita pada Buku Teks Pembelajaran Sejarah Indonesia Kelas XI SMA

Authors

  • Wina Puspita Sari Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka
  • Andi Andi Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka

DOI:

https://doi.org/10.29408/fhs.v8i2.26228

Keywords:

history learning; teaching books; women's role representation

Abstract

This abstract describes the representation of the role of women in the historical learning textbooks of the eleventh grade edition of Erlangga, Kemendikbud, and Quadra. The study aims to enable students to understand and learn about the role of women heroes who have fought for their people in textbooks. As well as improving gender equality and tolerance of diversity within the pupils. The research uses qualitative methods with content analysis approaches and verifies the validity of data through triangulation of sources and methods. Data obtained from interviews, document studies, learning observations, and analysis of class XI history textbooks issued by Erlangga, Kemendikbud, and Quadra. The textbooks Erlangga, Kemendikbud, and Quadra do not fully cover the role of female heroes, thus raising the stereotype that only men play an important role in the fight against the invaders. This lack of representation ignores the contribution of women to history and strengthens gender bias among pupils.

References

Abrar. (2015). Pembelajaran Sejarah dan Teacherpreneur. Jurnal Pendidikan Sejarah, 4(2), 1–12. https://doi.org/10.21009/jps.042.09.

Afwan, B., Suryani, N., & Ardianto, D. T. (2020). Analisis Kebutuhan Pembelajaran Sejarah Di Era Digital. In Proceding Literasi Dalam Pendidikan di Era Digital Untuk Generasi Milenial, 1(1), 97-108.

Amri, S. (2015). Pembelajaran Sejarah: Masalah dan Solusinya. Jurnal Edukasi Musi Rawas, 150-171.

AS., Mudzakir. (2010). Penulisan Buku Teks yang Berkualitas. Jurnal Bahasa Dan Sastra, 9(1), 1–21.

Bachri, B. S. (2010). Meyakinkan Validitas Data Melalui Triangulasi Pada Penelitian Kualitatif. Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(1), 46–62. https://garuda.kemdikbud.go.id/documents/detail/139619.

Chamberlin, S. A. (2010). Mathematical Problems That Optimize Learning for Academically Advanced Students in Grades K-6. Journal of Advanced Academics, 22(1), 52–76. https://doi.org/10.1177/1932202X1002200103.

Diana, I. (2022). Representasi Gender pada Buku Teks Sejarah Indonesia Kelas XI Kurikulum 2013. Universitas Pendidikan Indonesia.

Heychael, M. (2012). Identitas Nasional Dalam Buku Sejarah Untuk Sekolah Menengah Pertama (SMP). Tesis. Universitas Indonesia.

Irfan, E., Melisa, P., & Susanto, H. (2021). Implementasi Penilaian Pembelajaran pada Kurikulum 2013 Mata Pelajaran Sejarah. Prabayaksa: Journal of History Education, 1(1), 21–25. https://doi.org/10.20527/prb.v1i1.3081.

Mim, S. A. (2019). Women Missing in STEM Careers: A Critical Review through the Gender Lens. Journal of Research in Science, Mathematics and Technology Education, 2(2), 59–70. https://doi.org/10.31756/jrsmte.221.

Nurhayati, E., Jayusman, & Ahmad, A. T. (2018). Implementasi Penilaian Autentik dalam Pembelajaran Sejarah di SMA Negeri 1 Semarang. Indonesian Journal of History Education, 6(1), 20–28. https://doi.org/10.15294/ijhe.v6i1.27334.

Pradadimara, D. (2019). Perempuan dan Perspektif Gender dalam Penulisan Sejarah Indonesia. Lensa Budaya: Jurnal Ilmiah Ilmu-Ilmu Budaya, 14(1), 70–85. https://doi.org/10.1515/9783110604863-009.

Samsinar, S. (2011). Pembelajaran Berperspektif Gender (Internalisasi Nilai-Nilai Gender dalam Pembelajaran). An-Nisa’, Jurnal Studi Gender Dan Islam, IV(1), 51–62.

Sapriya. (2011). Pendidikan IPS: Konsep dan Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Sardiman, S. (2015). Menakar Posisi Sejarah Indonesia pada kurikulum 2013. ISTORIA: Jurnal Pendidikan Dan Sejarah, 11(2), 1-13. http://dx.doi.org/10.21831/istoria.v11i2.7555.

Subandi, T. (2006). Metode Penelitian Kualitatif. Muhammadiyah University Press.

Suhada, D. N. (2021). Feminisme dalam Dinamika Perjuangan Gender di Indonesia. Indonesian Journal of Sociology, Education, and Development, 3(1), 15–27. https://doi.org/10.52483/ijsed.v3i1.42.

Susanti, B. (2000). Penelitian Tentang Perempuan dari Pandangan Androsentris ke Perspektif Gender. In EKSPRESI dari Bias lelakimenuju Kesetaraan Gender Jurnal ISI Yogyakarta. Yogyakarta.

Syafe’i, I., Mashvufah, H., Jaenullah, & Susanti, A. (2020). Konsep Gender Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 243–257. https://doi.org/10.35706/hw.v2i1.5290.

Ulfah, D., Garim, I., & Sultan, S. (2019). Bias Gender Dalam Buku Teks Pelajaran Bahasa Indonesia Sekolah Menengah Atas. RETORIKA: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 12(2), 188–196. https://doi.org/10.26858/retorika.v12i2.8935.

Yulia, D. (2016). Perspektif Gender Dalam Historiografi Indonesia. Jurnal Dimensi, 5(2), 1–6. https://doi.org/10.33373/dms.v5i2.12.

Downloads

Published

2024-08-31

How to Cite

Wina Puspita Sari, & Andi, A. (2024). Representasi Peran Wanita pada Buku Teks Pembelajaran Sejarah Indonesia Kelas XI SMA. Fajar Historia: Jurnal Ilmu Sejarah Dan Pendidikan, 8(2), 301–313. https://doi.org/10.29408/fhs.v8i2.26228