Pendidikan Masa Pendudukan Jepang: Studi pada Pendidikan Militer Pasukan Pembela Tanah Air

Authors

  • Rahmat Adnan Lira Institut Agama Islam Negeri Bone
  • Ridhwan Institut Agama Islam Negeri Bone
  • Fatimah Institut Agama Islam Negeri Bone

DOI:

https://doi.org/10.29408/fhs.v8i3.27247

Keywords:

education; Defenders of the Homeland Army; proclamation

Abstract

This study aims to analyze the impact of the military education policy implemented by Japan. Although intended to support their war efforts, this policy successfully ignited a spirit of nationalism and became a crucial factor in Indonesia’s struggle for independence. This research employs the historical research method. The data analysis process involves several steps: heuristics, historical criticism, interpretation, and historiography. The results indicate that the military education applied in Indonesia aimed to support Japan’s war efforts. However, this policy inadvertently sparked a sense of nationalism among Indonesian youth, leading to a strengthened movement for Indonesian independence. The formation of the Pasukan Pembela Tanah Air (PETA) was one significant policy that provided military training to Indonesian youth, who eventually became the backbone of the independence struggle. The strict educational practices of the Japanese successfully forged strong character and a spirit of resistance among the youth.

References

Alinur, A. (2021). Impact of the Japanese Educational System on the Rise of Proclamation August 17, 1945. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 8(2), 27-33. http://dx.doi.org/10.18415/ijmmu.v8i2.2287.

Ahmadi, A. (1987). Pendidikan dari Masa ke Masa. Armico.

Alfanani, R. J. (2019). Hegemoni Budaya Dalam Novel Merpati Kembar di Lombok Karya Nuriadi: Kajian Hegemoni Antonio Gramsci. Genta Bahtera: Jurnal Ilmiah Kebahasaan Dan Kesastraan, 5(1), 56–66. https://doi.org/10.47269/gb.v5i1.81.

Ali, Z. Z. (2017). Pemikiran Hegemoni Antonio Gramsci (1891-1937) di Italia. Jurnal Yaqzhan: Analisis Filsafat, Agama Dan Kemanusiaan, 3(2), 63–81. https://doi.org/10.24235/jy.v3i2.5482.

AM., Sardiman., Lestariningsih, D. L. (2017). Sejarah Indonesia. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Awaliyah, F., Aisiyah, A., Putra, F. E., & Santoso, G. (2022). Peradaban Patriotisme dan Nasionalisme; Generasi Muda sebagai Landasan Pembangunan Karakter Bangsa. Jurnal Pendidikan Transformatif, 1(3), 62–72. https://doi.org/10.9000/jpt.v1i3.306.

Azmi, M., Rama, B., & Razaq, A. R. (2023). Pendidikan Islam di Indonesia Pada Zaman Penjajahan Belanda dan Jepang. IQRA: Jurnal Magister Pendidikan Islam, 3(01), 56–75. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/iqra/article/view/11452.

D., S. M. (1985). Perlawanan Rakyat Indonesia Terhadap Fasisme Jepang. Inti Idayu Press.

Desiyana, L., Syah, I., & Basri, M. (2013). Upaya pemerintah militer Jepang membentuk karakter militansi pejuang bangsa Indonesia tahun 1942-1945. Jurnal Pendidikan Dan Penelitian Sejarah, 2.

Fadli, M. R., & Kumalasari, D. (2019). Sistem ketatanegaraan Indonesia pada masa pendudukan Jepang. Sejarah dan Budaya: Jurnal Sejarah, Budaya, dan Pengajarannya, 13(2), 189–205. http://dx.doi.org/10.17977/um020v13i22019p189-205.

Gunadi, G. I., Septyanto, B. B., & Yudhotomo, U. S. (2022). Peran Penting Tentara Sukarela Pembela Tanah Air (PETA) Dalam Perjuangan Meraih Kemerdekaan Indonesia. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 1362–1370.

Hasanah, N., & As’ad, M. Y. T. (2023). Perkembangan Peradaban Islam Indonesia Pada Masa Penjajahan Jepang. KAMALIYAH: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 87–97. https://doi.org/10.69698/jpai.v1i2.432.

Hudaidah, H., & Karwana, M. A. P. (2022). Pendidikan Di Indonesia Masa Pendudukan Jepang. Danadyaksa Historica, 1(2), 97–104. https://doi.org/10.32502/jdh.v1i2.4243.

Idris, A. M., Thamrin, S., Yoegiantoro, D., & Triprasetyo, R. A. (2022). Kontribusi Pembela Tanah Air (PETA) dalam Pembentukan TNI dengan Pendekatan Historis dan Ilmu Pertahanan. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 5(1), 584–593. https://doi.org/10.34007/jehss.v5i1.1256.

Indonesia, K. P. R. (2015). Lintasan Sejarah Tanggal 5 Oktober Sebagai Hari Lahirnya Tentara Nasional Indonesia (TNI). WIRA: Media Informasi Kementerian Pertahanan, 56(40).

Isnaeni, H.A., Afid. (2008). Romusa Sejarah yang Terlupakan. Ombak.

Lailatul Munawaroh, Ira Miyarni Sustianingsih, S. (2022). Pengaruh Pendudukan Jepang terhadap Perkembangan Militer Sumatera Selatan Tahun 1942-1947. Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial Humaniora (KAGANGA), 5(2), 222–241. https://doi.org/10.31539/kaganga.v5i2.4319 222.

Lebra, J. C. (1998). Tentara Gemblengan Jepang. Pustaka Sinar Harapan.

Notosusanto, N. (1964). Instansi jang melaksanakan pembentukan Tentara Peta. Majalah Ilmu-Ilmu Sastra Indonesia, 2.

Nugrahanto, W. (2018). BKR (BADAN KEAMANAN RAKYAT): Cikal Bakal Tentara Indonesia? Metahumaniora, 8(3), 389–398. https://doi.org/10.24198/metahumaniora.v8i3.20718.

Oktorino, N. (2019). Keris dan Katana: Ikhtisar Sejarah Barisan PETA dan Giguyun pada Masa Pendudukan Jepang. PT Elex Media Komputindo.

Padmodiwirio, S. (1995). Memoar Hario Kecik: Autobiografi Seorang Mahasiswa Prajurit. Yayasan Obor Indonesia.

Prabowo, M. R. (2019). Peristiwa Mandor 28 Juni 1944 di Kalimantan Barat: Suatu Pembunuhan Massal di Masa Penduduk Jepang. Bihari: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Ilmu Sejarah, 2(1), 26-37. https://jurnal.unsil.ac.id/index.php/bihari/article/view/868.

Pradjoerit. (1945). No. 7, 1 Januari.

Pranoto, S. W. (2007). Kaigun, Angkatan Laut Jepang, Penentu Krisis Proklamasi. Penerbit Kanisius.

Rahardjo, P. (1993). Tentara PETA (Pembela Tanah Air) Mengawal Proklamasi 17 Agustus 1945 Mulai dari Rengasdengklok. PETA PRESS.

Ramadhani, S. (2021). Sejarah Perkembangan Pendidikan Indonesia pada Masa Penjajahan Jepang. Jurnal Humanitas: Katalisator Perubahan Dan Inovator Pendidikan, 8(1). https://doi.org/10.29408/jhm.v8i1.3410

Ramayulis. (2012). Sejarah Pendidikan Islam. Kalam Mulia.

RI, D. P. dan K. (1997). Sejarah Revolusi Fisik Daerah DKI Jakarta. CV Eva Dharma.

Ricklefs, M. C. (2001). A History of Modern Indonesia Since 1200. third Edition. Palgrave.

Rifa’i, M. (2011). Sejarah Pendidikan Nasional. Ar-Ruzz Media.

Rizal, A. N. S. (2014). Pergerakan Islam Indonesia Masa Jepang (1942-1945). Indo-Islamika, 4(2), 179–189. http://dx.doi.org/10.15408/idi.v4i2.17394.

M. D., Sagimun (1985). Perlawanan rakyat Indonesia terhadap fasisme Jepang. Inti Idayu Press.

Sarjito, A., & Nurdiansyah, H. (2022). Nilai Dan Semangat Tentara Pembela Tanah Air (Peta) Untuk Membangun Budaya Strategis Bangsa Indonesia Dalam Memperkuat Bela Negara. Universitas Pertahanan RI, 12(1). https://doi.org/10.33172/jpbh.v12i1.1649.

Sudibyo, S., & Humar Sidik, D. R. Y. (2021). Seri Buku Infografis: Pendudukan Jepang di Indonesia. GUEPEDIA.

Sudibyo, S. (2020). Peran Pendidikan di Masa Kependudukan Jepang (1942-1945) Terhadap Perubahan Budaya di Jawa Barat. Jurnal Artefak, 7(2), 75-80. http://dx.doi.org/10.25157/ja.v7i2.3269.

Supardan, D. (2008). Menyingkap perkembangan pendidikan sejak masa kolonial hingga sekarang: Perspektif Pendidikan Kritis. Generasi Kampus, 1(2), 96–106. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/gk/article/view/6941.

Yasmis, Y. (2007). Jepang dan perjuangan kemerdekaan Indonesia. Jurnal Sejarah Lontar, 4(2), 24–32.

Zufaidah, M. Z. (2023). Budidaya tanaman jarak pada masa pendudukan jepang di karesidenan bojonegoro tahun 1942-1945/Mila Zufaidah. Universitas Negeri Malang.

Zuriatin, Z. (2022). Perkembangan Pendidikan dan Pengajaran Masa Pendudukan Jepang Tahun 1942-1945. Pendikdas: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(01), 24–30. https://doi.org/10.56842/pendikdas.v3i01.114.

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

Lira, R. A., Ridhwan, & Fatimah. (2024). Pendidikan Masa Pendudukan Jepang: Studi pada Pendidikan Militer Pasukan Pembela Tanah Air. Fajar Historia: Jurnal Ilmu Sejarah Dan Pendidikan, 8(3), 422–441. https://doi.org/10.29408/fhs.v8i3.27247