Upaya Indo-Europheesch Verbond dalam Memperjuangkan Kemandirian dan Status Sosial di Indonesia

Authors

  • Aulia Mutiara Putri Universitas Negeri Yogyakarta
  • Rhoma Aria Dwi Yuliantri Universitas Negeri Yogyakarta
  • Kuswono Kuswono Universitas Muhammadiyah Metro
  • Kian Amboro Universitas Muhammadiyah Metro
  • Nurul Ismi Lestari Universitas Negeri yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.29408/fhs.v9i3.30473

Keywords:

Giesting colonization, Indo-European, independence, IEV; social status

Abstract

This study aims to examine the struggle of the Indo Europeesch Verbond (IEV) in fighting for the existence, independence, and social recognition of Indo-Europeans in the Dutch East Indies. Indo-Europeans, as a group of European and indigenous descendants, were in an ambiguous social position—rejected by the Dutch and not fully accepted by the indigenous community. In the context of strong colonial discrimination, IEV emerged as an organization that voiced the interests of Indos through political and socio-economic channels. This study uses a qualitative method with a historical approach, through literature study, archival analysis, and interviews with descendants of IEV colonists in Giesting, Lampung. The results show that IEV played an important role in the Volksraad as an effort to fight for political rights and civil equality. In addition, the IEV colonization program in Giesting from 1926–1942 was a concrete step in establishing an independent and economically productive Indo community. However, the Japanese occupation in 1942 abruptly halted this project. This research concludes that IEV serves not only as an advocacy organization but also as a symbol of resistance against the marginalization of identity. This historical legacy demonstrates the importance of recognizing minority groups in the formation of an inclusive and multicultural nation.

References

Aji, G. F. S., & Press, S. (2021). Poskolonialitas “Dunia Baru”: Paradigma dan Identitas. Sanata Dharma University Press.

Arifin, F. (2023). Metode Sejarah: Merencanakan dan Menulis Penelitian Sejarah. Deepublish.

Batavia, 13 Juli 1919. Vervlog van het ersteblad Indo-EuropeeschVerbond.

Het Nieuws van den dag vor Nederlandsch-Indie, (1937). Verschillen mei de Giesting.

Breman, J. (2024). Kolonialisme, Kapitalisme, dan Rasisme: Kronik Pascakolonial. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Carlier, Rein. (2021). Wawancara mengenai sejarah keluarga Kloer dan komunitas Indo-Eropa di Giesting. Wawancara oleh Arman A.Z., Bandar Lampung, 17 Desember 2021.

Dahlan, M. H. (2014). Perpindahan penduduk dalam tiga masa: Kolonisasi, kokuminggakari, dan transmigrasi di Provinsi Lampung (1905-1979). Patanjala: Journal of Historical and Cultural Research, 6(3), 335–348.

Dewi, A. K., Imron, A., & Susanto, H. (2017). Masyarakat Kolonis Jawa di Pringsewu Tahun 1925-1945. PESAGI (Jurnal Pendidikan dan Penelitian Sejarah), 5(9), 1-12.

De Lokomotief. (1921). Indisch Bond. Gemengd Nieuws, 12 Mei 1921.

De Nieuwe Vorstenlanden. (1919). Een Indo Europeesch Verbond. Nederlanders in Indië, 20 November 1919.

De Nieuwe Vorstenlanden. (1927). De harde leerschool voor den Indo-Europeaan, 5 April 1927.

De Nieuwe Vorstenlanden. (1927). Het I.E.V.-Kongres, 22 September 1927.

Fahmi, R. F. M., Nurpadilah, S. L., Sudrajat, S. R., & Syamsi, R. N. (2025). Propaganda Intelektual Indische Partij: Strategi Media dan Pendidikan Dalam Membangkitkan Kesadaran Nasional (1912–1925). Kronik: Journal of History Education and Historiography, 9(1), 1–18. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jhi/article/view/40492/13681.

Fanon, F. O. (1952). Black Skin, White Masks. Éditions du Seuil.

Harjono, J. (1982). Transmigrasi: Dari Kolonisasi sampai Swakarsa. PT. Gramedia.

Hartatik, S. E. (2018). Metode Penelitian Sejarah: Dari Riset hingga Penulisan. Magnum Pustaka Umum.

Het nieuws van den dag voorNederlandsch-Indie. (1919). Indo-Europeesch Verbond. Nederlanders Indie.

Het nieuws van den dag voorNederlandsch-Indie, (1919). 152. Nederlandersch-Indie.

Herlina, N. (2020). Metode sejarah. Satya Historika.

Kian, A. (2021). Jejak Kolonisasi Sukadana Tahun 1935-1942. Aura Publishing.

Kurniawan, D. (2014). Peranan Volksraad Dalam Perkembangan Pendidikan Politik Masyarakat Pribumi di Hindia Belanda Tahun 1916-1942. Skripsi. Universitas Sebelas Maret.

Muhammad, A. (2020). Wonomulyo: Dari Kolonisasi ke Transmigrasi 1937-1952. Pangadereng: Jurnal Hasil Penelitian Ilmu Sosial Dan Humaniora, 6(1), 13-30. https://doi.org/10.36869/pjhpish.v6i1.138.

Niwandhono, P. (2011). Yang ter (di) Lupakan, Kaum Indo dan benih Nasionalisme. Djaman Baroe.

Rooyackers, M. (2025). Dari Minoritas ke Mayoritas: Asimilasi dan Integrasi Orang Indo-Eropa di Indonesia, 1950-1959. Jurnal Sejarah Citra Lekha, 9(1), 44–59. https://doi.org/10.14710/jscl.v9i1.54248.

Said, E. W. (1978). Orientalism. Pantheon Books.

Samingan, S. (2017). Nasionalisme Kulit Putih: Ernest Douwes Dekker Malaikat Pemberani. Ekspektasi: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 2(2), 78–90. https://doi.org/10.37478/jpe.v2i2.132.

Sarwoto, P. (2025). Caliban dan Baron Sekeber dalam Tegangan Poskolonialitas. Sanata Dharma University Press.

Sulistiarini, F. E., & Sinurat, J. Y. (2023). Kebudayaan Indis Sebagai Hasil Pengaruh Kebudayaan Barat di Indonesia. Krinok: Jurnal Pendidikan Sejarah dan Sejarah, 2(1), 11–20. https://mail.online-journal.unja.ac.id/krinok/article/view/23562.

Sunarti, S. (2014). Pribumi, Tionghoa, Indo, dan Totok: Representasi Multikulturalisme Dan Penokohan Dalam Katrologi Pramoedya Ananta Toer. Salingka, 11(1), 1–15. https://salingka.ppjbsip.com/index.php/SALINGKA/article/view/1.

Trahkusumo, G. (2024). Kaum Indo-Eropa di Jakarta Raya Pada Masa Bersiap (1945-1947). Skripsi. Universitas Negeri Jakarta.

Wiharyanto, A. K. (2016). Sejarah Pergerakan Nasional Dari Lahirnya Nasionalisme Sampai Masa Pendudukan Jepang. Sanata Dharma University Press.

Downloads

Published

2025-11-13

How to Cite

Putri, A. M., Yuliantri, R. A. D., Kuswono, K., Amboro, K., & Lestari, N. I. (2025). Upaya Indo-Europheesch Verbond dalam Memperjuangkan Kemandirian dan Status Sosial di Indonesia. Fajar Historia: Jurnal Ilmu Sejarah Dan Pendidikan, 9(3), 441–457. https://doi.org/10.29408/fhs.v9i3.30473

Issue

Section

Artikel