Efektivitas Model Pembelajaran Flipped Classroom terhadap Peningkatan Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Sejarah di SMAN 2 Bandung

Authors

  • Muhammad Juraisy Haq Universitas Pendidikan Indonesia
  • Deni Kurniawan Universitas Pendidikan Indonesia
  • Dadi Mulyadi Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29408/fhs.v9i2.32076

Keywords:

flipped classroom, history learning, learning motivation

Abstract

Background of this research is low student motivation in history lesson. This is caused by monotonous learning, which makes students bored.This study aims to determine how effective the flipped classroom model is in enhancing learning motivation, particularly in history lessons. A quantitative approach was employed using a quasi-experimental method with a non-equivalent control group design. The sample consisted of class XI-K as the experimental group and class XI-J as the control group. Data were analyzed using the Wilcoxon Sign Rank Test and the Mann-Whitney U Test. The results revealed an increase in learning motivation within the experimental class. These findings highlight that the flipped classroom model is effective and can be applied to improve students’ learning motivation, especially in the context of history education.

References

Albab, U. (2019). Motivasi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Sebagai Bahasa Asing. TAMADDUN: Jurnal Kebudayaan Dan Sastra Islam, 19(1), 32–48. https://doi.org/10.19109/tamaddun.v19i1.3398.

Alfina, N. S., Harahap, M. S., & Elidra, R. (2021). Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Flipped Classroom Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Di SMA Negeri 1 Angkola Barat. Jurnal MathEdu, 4(1), 97–106. https://doi.org/10.37081/mathedu.v4i1.1777.

Andjarwati, T. (2023). Motivasi dari Sudut Pandang Teori Hirarki Kebutuhan Maslow, Teori Dua Faktor Herzberg, Teori X Y Mc Gregor, dan Teori Motivasi Prestasi Mc Clelland. Encyclopedia of Human Resource Management, Second Edition, 1(1), 167–168. https://doi.org/10.4337/9781800378841.h.4.

Apnilelawati, N. (2022). Motivasi Dalam Pendidikan Al-Qur’an Dan Hadits. In Prosiding Seminar Nasional dan Internasional Universitas Dharmawangsa, 35–44. https://doi.org/10.46576/prosundhar.v2i0.81.

Arifin, M., & Abduh, M. (2021). Peningkatan Motivasi Belajar Model Pembelajaran Blended Learning. Jurnal Basicedu, 5(4), 2339–2347. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1201

Darobi, M., Kristiani, K., & Harini, H. (2023, December). Exploring the impact of flipped classroom model on enhancing learning outcomes in economics: a review of scholarly perspectives. In Seminar Nasional Pendidikan dan Pembelajaran. https://conference.um.ac.id/index.php/snpp/article/view/8733/2999.

Dewi, S., & Harahap, M. S. (2019). Efektivitas Model Pembelajaran Flipped Classroom Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa. Jurnal MathEdu (Mathematic Education Journal), 2(3), 96–102. https://journal.ipts.ac.id/index.php/MathEdu/article/view/1053/599.

Aulia, D., Nukman, & Akhmad Syahid. (2023). Efektifitas Model Pembelajaran Flipped Classroom Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam SMAN 06 Bombana. Journal of Gurutta Education, 2(2), 18–29. https://doi.org/10.33096/jge.v2i2.1350.

Efendi, A., Maskar, S., & Indonesia, U. T. (2022). Studi Pendahuluan : Pengaruh Model Pembelajaran Flipped Classroom Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR) Vol., 3(1), 50–53. https://doi.org/10.33365/ji-mr.v3i1.1825.

Ekaputra, F., & Sanova, A. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Flipped Classroom-Pjbl Dalam Mengurangi Potensi Learning Loss Dan Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa. Judika (Jurnal Pendidikan Unsika), 11(1), 33–43. https://doi.org/10.35706/judika.v11i1.8312.

Fauzi, Y. N., Riana Irawati, & Ani Nur Aeni. (2022). Model Pembelajaran Flipped Classroom Dengan Media Video Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1537–1549. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i4.2749.

Fernando Y., Andriani P., & Syam H. (2024). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(3), 61–68. https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i3.843.

Hakim, F. R. (2021). Urgensi Model Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Prestasi dan Motivasi Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Tsamratul Fikri | Jurnal Studi Islam, 15(1), 1. https://doi.org/10.36667/tf.v15i1.698.

Imawati, S., Meliyana, D., Yusuf, N., & Santoso, G. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Flipped Classroom Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Edukasi: Jurnal Penelitian Dan Artikel Pendidikan, 14(2), 111–120. https://doi.org/10.31603/edukasi.v14i2.8060.

Jainiyah, J., Fahrudin, F., Ismiasih, I., & Ulfah, M. (2023). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2(6), 1304–1309. https://doi.org/10.58344/jmi.v2i6.284.

Khairani, L., Ardhian, F., Junnanda, Rambe, D. N. S., & Romadhon, F. A. (2022). Motivasi Belajar Siswa Man Binjai Pada Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid-19. Algebra : Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Sains, 2(3), 146–149. https://doi.org/10.58432/algebra.v2i3.570.

Krisnanto, H., Taufiqulloh, T., & Prihatin, Y. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Flipped Classroom terhadap Pelajaran Bahasa Inggris di SMP Negeri 1 Pangkah. Journal of Education Research, 4(3), 1495–1502. https://doi.org/10.37985/jer.v4i3.384.

Lailan, A. (2024). Peran Teknologi Pendidikan Dalam Pembelajaran. SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah, 3(7), 3257–3262. https://doi.org/10.55681/sentri.v3i7.3115.

Masripah, Wiganda, I., & Fatonah, N. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Flipped Classroom Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PAI. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 13(01), 236–248. https://doi.org/10.52434/jp.v13i1.1381.

Maolidah, I. S., Ruhimat, T., & Dewi, L. (2017). Efektivitas penerapan model pembelajaran flipped classroom pada peningkatan kemampuan berpikir kritis siswa. Educational Technologia, 1(2), 1-13. https://ejournal.upi.edu/index.php/edutechnologia/article/view/9147/5684.

Muawanah, E. I., & Muhid, A. (2021). Strategi Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Selama Pandemi Covid – 19 : Literature Review. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha, 12(1), 90–98. https://doi.org/10.23887/jjbk.v12i1.31311.

Nurrawi, A. E. P., Zahra, A. T., Aulia, D., Greis, G., & Mubarok, S. (2023). Motivasi Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Matematika. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 29–38. https://doi.org/10.31980/plusminus.v3i1.1220.

Pambudi, M. R. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Group Investigation (GI) Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas XI IPS 3 SMA Negeri 1 Kademangan. Aksiologi : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(1), 15–23. https://doi.org/10.47134/aksiologi.v3i1.119.

Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar . In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar “Merdeka Belajar Dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0” (November). Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo.

Rifa’I, M., & Samsi, A. (2025). Pengaruh Metode Pembelajaran Flipped Classroom terhadap Motivasi Belajar Siswa di Madrasah Diniyah. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(3), 2888–2894. https://doi.org/10.54371/jiip.v8i3.7502.

Safaringga, V., Lestari, W. D., & Aeni, A. N. (2022). Implementasi Program Kampus Mengajar untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3514–3525. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2667.

Saputra, D. N., & Herdiati, D. (2020). Penerapan Flipped Classroom Pada Pembelajaran Teori Musik. Pedagogia, 18(3), 282-294. https://doi.org/10.17509/pdgia.v18i3.29537.

Sarumaha, Y. A., Zarvianti, E., Bahar, C., Rukhmana, T., Pertiwi, W. A., & Purhanudin, M. V. (2023). Penggunaan Model Pembelajaran Flipped Classroom Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Kurikulum Merdeka. Journal on Education, 6(1), 328–338. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.2946.

Susanto, N. H., & Lestari, C. (2018). Problematika Pendidikan Islam di Indonesia: Eksplorasi Teori Motivasi Abraham Maslow dan David McClelland. Edukasia Islamika, 3(2), 184. https://doi.org/10.28918/jei.v3i2.1687.

Syajili, A., & Maman Abadi, A. (2021). Efektivitas Model Pembelajaran Flipped Classroom dalam Meningkatkan Kemampuan Matematis Peserta Didik pada Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(10), 1639–1650. https://doi.org/10.59141/japendi.v2i10.304.

Walidah, Z., Wijayanti, R., & Affaf, M. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Flipped Classroom ( FC ) terhadap Hasil Belajar The Effect of Learning Model Flipped Classroom ( FC ) on Learning Outcomes. Edumatica |Jurnal Pendidikan Matematika, 10(September).

Waryana, W. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Flipped Classroom Berbantuan Google Sites Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Ips. EDUTECH : Jurnal Inovasi Pendidikan Berbantuan Teknologi, 1(3), 259–267. https://doi.org/10.51878/edutech.v1i3.712.

Yuliawati, N. A. A. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Tgt (Teams Games Tournament) Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Indonesian Journal of Educational Development, 2(2), 356–364. https://doi.org/10.5281/zenodo.5256868.

Downloads

Published

2025-08-31

How to Cite

Haq, M. J., Kurniawan, D., & Mulyadi, D. (2025). Efektivitas Model Pembelajaran Flipped Classroom terhadap Peningkatan Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Sejarah di SMAN 2 Bandung. Fajar Historia: Jurnal Ilmu Sejarah Dan Pendidikan, 9(2), 365–379. https://doi.org/10.29408/fhs.v9i2.32076

Issue

Section

Artikel