Pengembangan LKPD Gerak Harmonik Sederhana Berbasis Hands On dan Minds On Activity untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik
DOI:
https://doi.org/10.29408/kpj.v4i2.2549Keywords:
Gerak harmonik sederhana, hands on dan minds on activity, LKPDAbstract
Student worksheet based on hands on and minds on activity that designed to improve student learning outcomes is not yet available, especially for simple harmonic movement. The aims of this research are to produce simple harmonic movement’s student worksheet based on hands on and minds on activity that are valid and practice. The model that used for this research is the ADDIE model, within simple harmonic movement’s student worksheet based on hands on and minds on activity as the subject of this research. The data of this research is obtained from validity sheets and assessment sheets of student worksheet legibility by students. Data analysis was performed through the validity tests and the average score of student worksheet legibility by students. This research shows that: (1) the validity of simple harmonic movement’s student worksheet based on hands on and minds on activity is 3,23 that categorized as valid; and (2) the practicality of simple harmonic movement’s student worksheet based on hands on and minds on activity is 72,00% that categorized as practice. It can be concluded that simple harmonic movement’s student worksheet based on hands on and minds on activity can be used in the learning process.
References
Aini, K. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri dengan Hands on Minds on Activity untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Pokok Termokimia (Implementation Inquiry Learning Model with Hands on Minds on Activity to Improve Student’s Achievments At Thermochemistry). UNESA Journal of Chemical Education,3(1).
Al Mukarram, A., Hartini, S., & Wati, M. (2014). Pengembangan Lembar Kegiatan Siswa (LKS) dan Media Pembelajaran IPA SMP Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 2(3), 253-264.
Aulia, A. (2016). Validitas Perangkat Pembelajaran Biologi Berorientasi Model Problem Based Learning (PBL) Bermuatan Karakter. BioCONCETTA, 2(1), 128-141.
Ardhiantari, W., Fadiawati, N., & Kadaritna, N. (2015). Pengembangan LKS berbasis keterampilan proses sains pada materi hukum-hukum dasar kimia. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia, 4(1), 312-323.
Asmawati, A., Karmana, I. W., & Hunaepi, H. (2017). Pengaruh Pendekatan Kontekstual Berbasis Hands on Activity terhadap Keterampilan Proses Sains dan Kemampuan Kognitif Siswa. Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram, 5(2), 33-41.
Kahar, M. S. (2018). Pengembangan perangkat pembelajaran fisika dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe STAD. JIPF (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika), 2(2), 42-49.
Kurniawan, W., Ertikanto, C., & Suana, W. (2017). Pengaruh Hands on Minds on Activity Terhadap Hasil Belajar Melalui Inkuiri Terbimbing. Jurnal Pembelajaran Fisika, 5(2).
Pratiwi, Rizka. 2015. Pengembangan Lembar Kegiatan Peserta Didik Materi Energi Panas dan Bunyi Berbasis Model Project Based Learning dengan Teknik Mind Mapping untuk Kelas IV Sekolah Dasar.Skripsi Sarjana. Universitas Muhammadiyah Purwokerto, Purwokerto. Tidak dipublikasikan.
Putra, A., Syarifuddin, H., & Zulfah, Z. (2018). Validitas Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Penemuan Terbimbing dalam Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Kemampuan Penalaran Matematis. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 56-62.
Putri, Agnesi S. 2017. Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Learning Cycle 7e Tema “Bahaya Rokok bagi Pernapasan†untuk Meningkatkan Scientific Literacy Peserta Didik. Thesis Magister. Universitas Negeri Yogyakarta, Yogyakarta. Tidak dipublikasikan.
Suhartini. 2019. Pengembangan LKPD Berbasis PBL pada Pokok Bahasan Sistem Respirasi untuk Melatih Literasi Kuantitatif dan Sikap Ilmiah Peserta Didik SMA Kelas XI IPA. Skripsi Sarjana. Universitas Negeri Yoygyakarta, Yogyakarta. Tidak dipublikasikan.
UU No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Yuliati, D. I., Yulianti, D., & Khanafiyah, S. (2011). Pembelajaran fisika berbasis hands on activities untuk menumbuhkan kemampuan berpikir kritis dan meningkatkan hasil belajar siswa SMP. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 7(1).