Pengembangan Bahan Ajar (LKPD) Berbasis Problem Solving pada Materi Usaha dan Energi

Authors

  • Fartina Fartina Prodi Pendidikan Fisika, FMIPA, Universitas Hamzanwadi
  • Badrul Wajdi Prodi Pendidikan Fisika, FMIPA, Universitas Hamzanwadi

DOI:

https://doi.org/10.29408/kpj.v4i2.2680

Keywords:

Development, Problem Solving Based Worksheet, Business and Energy

Abstract

This study aims to develop problem-solving based teaching materials (LKPD) with to business and energy materials. This type of research is development research / research and development. The development model used in this research is the 4D model, namely define, design, develop, and disseminate. Testing of problem solving-based student worksheet development products with a scientific approach is carried out through validation from material experts, media experts, subject matter teachers, and student questionnaire responses. The data technique used non-test (questionnaire and expert validation sheet). The technique of analyzing data from the distribution of questionnaires was carried out by tabulating the data from each validator, calculating the average score, and comparing the total score with a scale of five. Based on the results of 3 material experts, it shows that the quality of the LKPD is in the feasible category with a percentage value of 80%. Meanwhile, the results of 3 media experts show that the quality of LKPD is in the decent category with the proportion of the value of 77.15%. And based on the results of 2 subject teachers, it shows that the quality of the LKPD is in the decent category with a proportion of 82.5%. Meanwhile, the cost of student responses is in the very good category with an actual score of 78.4.

 

DOI: 10.29408/kpj.v4i2.2680

Author Biography

Fartina Fartina, Prodi Pendidikan Fisika, FMIPA, Universitas Hamzanwadi

References

Amri, Sofan, dan lif Khoiru Ahmadi. (2010). Konstruksi Pengembanggan Pembelajaran (Pengaruh Terhadap Mekanisme dan Praktik Kurikulum). Jakarta: Prestasi Pustakaraya.

Budiningsih, C Asri. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Daryanto. (2010). Belajar Mengajar. Bandung: CV. Yrama Widya.

Depdiknas. (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Direktorat Jendral Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah Direktorat Pebina Sekolah Menengah Atas.

Eko Putro Widoyoko. 2011. Evaluasi Program Pembelajaran. Yogyakarta.Pustaka Belajar.

Eko, Yuli Siswono. (2018). Pembelajaran Matematika Berbasih Pengajuan Dan Pemecahan Masalah. Bandung: PT REMAJA ROSDAKARYA.

Giancoli. (2001). FISIKA Edisi Kelima Jilid 1. Jakarta: ERLANGGA.

Hamzah, Amir. (2019). Metode Penelitian & Pengembangan (research & development). CV. Literasi Nusantara

Handayani, Sri. (2009). FISIKA Untuk SMA dan MA Kelas XI. Jakarta: Pusat Pembukuan, Departemen Pendidikan Nasional.

Hidayat, Adityawarman.( 2007). Pengembangan LKPD Berbasis RME Dengan Pendekatan Problem Solving Untuk Mempfasilitasi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika. Volume1, Nomor 2, hal 51-63. https://j-cup.org/index.php/cendekia/article/view/20. Diakses 6 Februari 2020.

Husamah, dkk. (2016). Belajar dan Pembelajaran. Malang: Universitas Muhammadiyah Malang.

Irham, Muhammad dan Wiyani, Novan Ardy. (2013). Psikologi Pendidikan. Jogjakarta: Ar- Ruzzmedia

Kanginan, Martin. (2013). Fisika Untuk SMA/MA Kekas X. Jakarta: Erlangga.

Kemendikbud RI. (2014). Buku Guru Ilmu Pengetahuan Alam. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Mendikbud. (2013). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republic Indonesia No.65 Tahun 2013 Tentang Implementasi Kurikulum.

Musfiqah dan Nurdyansyah. (2015). Pendekatan Pembelajaran Saintifik. Sidoarjo: Nizamia Learning Center Sidoarjo.

Prastowo. A. 2013. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Jogjakarta: DIVA press.

Rahman. M, dkk. (2013). Strategi dan Desaian Pengembangan System Pembelajaran Prestasi. Pustaka: Jakarta.

Raman Muhammad, Amri Sofan. (2013). Strategi dan Desain Pengembangan Sistem Pemvelajaran. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Rohani, Ahmad. (2010). Pengelolaan Pengajaran (Sebuah Pengantar Menuju Guru Professional). Jakarta. Rineka Cipta.

Rosdiani, Dini.(2014). Perencanaan Pembelajaran Dalam Pendidikan Jasmani Dan Kesehatan.

Sanjaya, Wina. (2011). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Shobirin. (2016). Konsep dan Implementasi Kurikulum 2013 Di Sekolah Dasar. Yogyakarta: CV BUDI UTAMA.

Shoimin, Aris. (2017). 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA.

Sulastri. (2015). Implementasi Pendekatan Saintifik dalam pembelajaran PAI di SMP Negeri 2 dan SPM Negeri 5 kota bandung tahun 2015. TARBAWY. Volume 2, Nomor1, hal.68-81.Diakses 6 Februari 2020.

Suyanto, dan Asep Jihad.(2013). Menjadi Guru Professional (Strategi Meningkatkaan Dan Kualitas Guru Di Era Global). Jakarta: ERLANGGA.

Suyono dan Hariyanto. (2012). Belajar dan Pembelajaran (Teori dan Konsep Dasar). Bandung: Remaja Rosdakarya.

Trianto. (2010). Mengembangkan Model Pembelajaran Tematik. Jakarta: Prestasi Pustakaraya.

Trianto. (2012). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.

Ubaidillah, Mujib. (2016). Pengembangan LKPD Fisika Berbasis Problem Solving Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Dan Keterampilan Berfikir Tingkat Tinggi Pada Materi Listrik Dinamis. Jurnal Pendidikan Fisika. Volume 1, Nomor 2. https://online-journal.unja.ac.id/index.php/EDP/article/view/3425. Diakses 8 Februari 2020.

Zahro, Ulfa Larasita. (2017). Pengembangan Lembar Kegiatan Siswa (LKPD) Fisika Dengan Menggunakan Strategi Relating, Experiencing, Applying, Cooperating, Transferring (React) Berbasis Karakter Pada Pokok Bahasan Hokum Newton. Jurnal Wahana Pendidikan Fisika. Volume 2, Nomor 1, hal 63-68. Diakses 7 Februari 2020.

Zainul & Yuliana. (2017). Belajar dan Pembelajaran (Teori dan Aflikasinya dalam Pembelajaran). Selong: Universitas Hamzanwadi.

Downloads

Published

2020-12-30

Issue

Section

Articles