Argument Structure in Essays Written by Class VIII Students of SMP Muhammadiyah 1 Kartasura

Authors

  • Markhamah Markhamah Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Linda Septi Wulandari Universitas Muhammadiyah Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.29408/sbs.v4i1.2734

Abstract

The purpose of this study was to analyze the argument structure of the exposition text in the essays written by students. This research is a type of qualitative research with a qualitative descriptive research. The data in this study is the structure of the argument in the exposition text written by students of SMP. The data analysis method is the  structural analysis  and  content analysis method. The results of this study indicate that there is no exposition text written by students with a complete structure. Argument structure contained in the student's exposition includes the qualifier structure (qualification) in 3 texts, backing (support) is found in 3 texts, claims (claims) are in 1 text, data (data) is in 3 texts.

Kata kunci: Argument structure, short story, exposition text

References

Adrian 2015.Pengembangan Lembar Kegiatan Siswa (LKS) Menulis Teks Eksposisi dengan Pendekatan Kontekstual untuk Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Bukit Tinggi. Skripsi Thesis, Universitas Negerei Padang. http://repository.unp.ac.id/18156/

Annisa. 2018. Hubungan Penguasaan Gaya Bahasa Perbandingan Terhadap Kemampuan Menulis Puisi Siswa Kelas VII SMP Dwi Tunggal Tanjung Morawa Tahun Pembelajaran 2016/2017. SeBaSa: Jurnal Pendidikan bahasa dan Sastra Indonesiasa, Vol 1, No 1 (2018), 9-18. DOI : 10.29408/sbs.v1i1.790

Asdar, M. 2016. Efektifitas Model Pembelajaran Berbasis Proyek Dalam Pembelajaran Menulis Teks Eksposisi Peserta Didik Kelas X SMA N 2 Sungguminasa. Tesis. Program Pascasarjana Universitas Negeri Makasar.

http://103.55.216.56/index.php/lentera.pendidikan/article/viewFile/3968/3845

Clark, D., Stegmann, K., Weinberger, A., Menekse, M., & Erkens, G. 2007. Technology-enhanced learning environments to upport students' argumentation. In S. Erduran & M.P. Jimenez Aleixandre (Eds). Argumentation in Science Education: Perspectives from Classroom-Based Research. Netherlands: Springer. pp. 217-243

Dahar, Ratna Wilis. 1996. Teori-teori Belajar. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Depdikbud. 2003. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta : Balai Pustaka

Depdiknas.2008. Kompetensi Evaluasi Pendidikan: Kriteria dan Indikator Keberhasilan Pembelajaran.

Dwinuryani, 2017. Analisis Kohesi Gramatikal dan Leksikal pada Teks Eksposisi Siswa Kelas X SMA. Tesis. Magister Pendidikan Bahasa Indonesia, FKIP, Universitas Sebals Maret, Surakarta. https://doi.org/10.24246/j.js.2018.v8.il.p61-69

Faris, 2019. Pengembangan LKPD Menulis Teks Ekpsosisi Berbasis Model Discovery Learning Untuk Siswa Kelas VIII SMP/MTS. Thesis, Universitas Lampung. https://digilib.unila.ac.id/57429/

Ferdian, 2017. Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Keterampilan Menulis Teks Eksposisi Berbasis Model Contextual Teaching And Learning (CTL) Untuk Kelas VIII SMP N 12 Padang.

https://repo.stkip-pgri-sumber.ac.id/id/eprint/4709/

Grinting, Herson.2019. Devepoment of Exposition Text Writing Teaching Materials With Genre Approach to Student of Gradw X Vocation High School Brigjen Katamso Medanâ€. International Journal Of English Linguistic;Vol.2, No. 3; Agustus 2019 e-ISSN:2655-1470. Doi: https://doi.org/10.33358/birle.v2i3.377

Hidayatulloh, F. 2019. Pengembangan LKPD Menulis Teks Eksposisi Berbasis Model Discovery Learning untuk Siswa Kelas VIII SMP/MTS. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung 2019. https://digilib.unila.ac.id/id/eprint/57429

Islahuddin. 2019. Meningkatkan Kemampuan Menulis Iklan Baris dan Sikap Kemandirian Menggunakan Media Iklan Kodek (Koran Lombok Post) pada Pembelajaran Berbasis Teks Kelas Viii SMPN 1 Selong Tahun 2018/2019. SeBaSa: Jurnal Pendidikan bahasa dan Sastra Indonesiasa Vol 2, No 1 (2019),31-40. DOI : 10.29408/sbs.v2i1.1350

Karim, A. 2018. Error Analysis in EFL Writing Classroom International. Journal of English Linguistics; Vol.8, No.4; 2018 ISSN 1923-86X E-ISSN 1923-8703

Doi: https://10.5539/ijel.y8n4p122

Monitha. 2018. The Effectiveness of Four Corners Strategy in Teaching Writing Hortatory Exposition Text. International Journal of Multi Displine Science (IJ-MDS) e-ISSN: 2615-1707. Doi: https://dx.doi.org/id/eprint/14810

Nurfitriana, Velayti Ansas. 2014. “Struktur Argumentasi Tulisan Siswa SMA Yang Diterbitkan Dan Penerapan Pembelajarannya Dengan Metode Curahan Gagasan Berorientasi Pendekatan Genre (Penelitian Kombinasi Terhadap Hasil Tulisan Siswa SMA Yang Sudah Diterbitkan)â€. Skripsi. Universitas Pendidikan Indonesia. https://respository.upi.edu/id/eprint/14810

Putri. 2015. Melakukan Penelitian Dengan Judul “Analisis Argumentasi Peserta Didik Kelas X Sma Muhammdiyah 1 Palembang Dengan Menggunakan Model Argumentasi Toulminâ€. https://core.ac.uk/download/pdf/267823056.pdf

Rosdiana, Dewi. 2018. Pengembangan Menganalisis Teks Eksposisis Berorientasi Pada Kalimat Tesis Menggunakan Model Problem Based Learning Pada Siswa Kelas X SMA Negerei 27 Bandung Tahun Ajaran 2018/2019. Skripsi:FKIP.UNPA. Diakses 26 Januari 2019. https://respository.inpas.ac.id/id/eprint/37319

Talat. 2014. The Effect Of Using The Process Approach To Writing On Developing University Studentâ€, Essay Writing Skills In EFL. International Journal Of Linguistics And Communication, June 2014, Vol.2, No.2, Pp 147-163

https://rah-net.com/jounals/rah/vol3no2june2014/11.pdf

Umah. 2016. Struktur Argumentasi Penalaran Koyariasional Siswa Kelas VIII B MTS N 1 Kediri. https://doi.org/10.26594/jmpm.vlil.498

Wahyudi. 2017. Kemampuan Menulis Teks Eksposisi Siswa Kelas VII A SMP N 11 Muaro Jambi Tahunajaran 2016/2017. https://respository.unja.ac.id/2297/1/artikel.pdf

Widoyoko, Ghani. 2015. Pelaksanaan Pembelajaran Teks Eksposisi Berdasarkan Kurikulum 2013 Pada Siswa Kelas VII SMP Negerei 3 Tempuran Magelang. Skripsi. Fakultas Bahasa Dan Seni Universitas Negeri Yogyakarta. 2015

https://eprint.uny.ac.id/26253/1/SKRIPSI%20%20GHANI%20WIDOYOKO%20-2009201244040%20-%20PBSI%20-%20FBS%20-%20UNY.pdf

Xiaodong. 2019. Exploring The Relationship College Students Writing Anxiety And The Pedagogical Use Of Online Resources. International Journal Of Educational Technology In Higher Education, 16:18. 2019. https://doi.org/10.1186/s41239-019-0149-y

Downloads

Additional Files

Published

2021-05-28

How to Cite

Markhamah, M., & Wulandari, L. S. (2021). Argument Structure in Essays Written by Class VIII Students of SMP Muhammadiyah 1 Kartasura. SeBaSa: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(1), 11–20. https://doi.org/10.29408/sbs.v4i1.2734