MULTIKULTURALISME DALAM NOVEL MENGURAI RINDU KARYA NANG SYAMSUDIN
DOI:
https://doi.org/10.29408/sbs.v8i1.29669Keywords:
multiculturalism; literary works; mengurai rindu novelAbstract
This study aims to describe multiculturalism as reflected in the novel Mengurai Rindu by Nang Syamsudin. Data was collected using observation, reading, and note-taking techniques and analyzed through content analysis methods with heuristic and hermeneutic reading approaches, interpreted using the sociology of literature theory. The findings reveal that Mengurai Rindu by Nang Syamsuddin is a literary work that: (1) highlights the diversity of society—including ethnicity, culture, and religion; (2) contains multicultural elements such as (a) solidarity and brotherhood, (b) gender equality, (c) family values, and (d) sharing and power control; (3) in addition to promoting multicultural values, it also presents anti-multicultural values, such as prejudice and stereotypes against other groups, particularly in interethnic relations; (4) the emergence of anti-multicultural values is influenced by the desire to preserve the purity of lineage; and (5) diversity as a form of multiculturalism can bring happiness and peace if managed well and if mutual respect for differences is maintained.
References
Al Azmi, L. A. R., & Karkono, K. (2024). Representasi Unsur Multikultural dalam Novel Negeri 5 Menara Karya Ahmad Fuadi. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 10(1), 268–283. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.30605/onoma.v10i1.3191.
Alias, A. (2024). Nilai Budaya dalam Cerita Rakyat Masyarakat Wakatobi sebagai Media Pendidikan Multikultural. ETNOREFLIKA: Jurnal Sosial dan Budaya, 13(3), 523–537. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.33772/etnoreflika.v13i3.2949
Ambarudin, R. I. (2016). Pendidikan Multikultural untuk Membangun Bangsa yang Nasionalis Religius. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 13(1), 28–45. https://doi.org/10.21831/civics.v13i1.11075.
Amir MS. (2007). Adat Minangkabau Pola dan Tujuan Hidup Orang Minangkabau. Jakarta: Mutiara Sumber Wijaya.
Barella, Y., Fergina, A., Achruh, A., & Hifza, H. (2023). Multikulturalisme dalam Pendidikan Islam: Membangun Kesadaran dan Toleransi dalam Keanekaragaman Budaya. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 4(3), 2028–2039. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.54373/imeij.v4i3.476.
Hadijaya, Y., Fahrezi, M., Intan, N., Wasiyem, W., Zakiyah, N., & Azhari, M. T. (2024). Konsep Multikulturalisme dan Pluralisme dalam Pendidikan. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(3), 3101–3108. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.54371/jiip.v7i3.3790.
Hanafy, M. S. (2015). Pendidikan Multikultural dan Dinamika Ruang Kebangsaan. Jurnal Diskursus Islam, 3(1). https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.24252/jdi.v3i1.198.
Hasmiyatni, D. M., Herlina, L., & Anwar, R. (2024). Penelitian Sastra Pemaknaan Heuristik, Hermeneutik, dan Kritik Sosial dalam Kumpulan Puisi Pahlawan dan Tikus Karya A. Mustofa Bisri: Kajian Semiotika. Suara Bahasa: Jurnal Bahasa dan Sastra, 2(02), 82–93.
Herfanda, A. Y. (2012). Membentuk Karakter Siswa dengan Pengajaran Sastra. Jurnal Tuturan, 1(1), 1–13. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.33603/jt.v1i1.1086.
Hikam, M. A. S. (2015). Pendidikan Multikultural dalam Rangka Memperkuat Kewaspadaan Nasional Menghadapi Ancaman Radikalisme di Indonesia. Global: Jurnal Politik Internasional, 17(1), 1–17. https://doi.org/https://doi.org/10.7454/global.v17i1.26.
Huda, M. M., Maftuh, B., & William, N. (2023). Urgensi Pendidikan Multikultural di Sekolah Dasar Sebagai Upaya Pencegahan Konflik Sosial Sejak Dini. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(2), 1015–1022. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.31949/jee.v6i2.5576.
Ilma, A. A., & Bakthawar, P. (2019). Metode Penelitian Sastra Lokal: Sebuah Rumusan Awal. Jurnal Sasindo UNPAM, 7(2), 24–36.
Iqbal, M. (2023). Masyarakat Multikultural Perspektif Indonesia: Mengkaji Ulang Teori Multikultural Bikhu Parekh. Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE), 5(1), 28–40. https://doi.org/DOI: http://dx.doi.org/10.29300/ijsse.v5i1.4209.
Jasril, J. (2017). Penentangan Laki-Laki Minangkabau terhadap Budaya Minangkabau dalam Novel Hamka. GENTA BAHTERA: Jurnal Ilmiah Kebahasaan dan Kesastraan, 3(1), 1–12. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.47269/gb.v3i1.1
Kamal, M. (2013). Pendidikan Multikultural bagi Masyarakat Indonesia yang Majemuk. Al-Ta Lim Journal, 20(3), 451–458. https://doi.org/DOI:Â 10.15548/jt.v20i3.42.
Maulidan, A. C., & Darmawan, W. (2024). Implikasi Multikulturalisme dalam Pembelajaran Sejarah Sebagai Upaya Meningkatkan Kesadaran Persatuan Indonesia. Jurnal Artefak, 11(1), 49–64. https://doi.org/DOI: http://dx.doi.org/10.25157/ja.v11i1.13671.
Muchti, A. (2017). Kajian Heuristik dan Hermeneutik Terhadap Kumpulan Puisi Deru Campur Debu Karya Chairil Anwar. Jurnal Lingua Idea, 8(1), 21–35.
Navis, A. A. (1984). Alam Terkembang Jadi Guru: Adat dan Kebudayaan Minangkabau. Jakarta: Pustaka Grafitipers.
Nugraha, D. (2020). Urgensi Pendidikan Multikultural di Indonesia. Jurnal Pendidikan PKN (Pancasila Dan Kewarganegaraan), 1(2), 140–149. https://doi.org/DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppkn.v1i2.40809
Nuralfhat, S. I., Sakinah, R. M. N., & Darmawan, A. (2023). Multikulturalisme dalam Novel Dikta dan Hukum Karya Dhia’an Farah. The GIST, 6(2). https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.53675/gist.v6i2.964.
Prasetiawati, E. (2017). Urgensi Pendidikan Multikultur untuk Menumbuhkan Nilai Toleransi Agama di Indonesia. Tapis: Jurnal Penelitian Ilmiah, 1(02), 272–303. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.32332/tapis.v1i02.876
Purnomo, N. A., & Demartoto, A. (2023). Strategi Integrasi Nasional Berbasis Plularitas dan Multikulturalisme dalam Menjaga Harmoni Sosial di Ibu Kota Negara Nusantara. Prosiding Konferensi Nasional Sosiologi (PKNS), 1(1), 73–76.
Rijali, A. (2018). Analisis Data Kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81–95. https://doi.org/https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374
Ruswandi, U., Erihadiana, M., & Saepurahman, A. (2022). Kajian Riset Pluralisme dan Multikulturalisme. Jurnal Sains Sosio Humaniora, 6(1), 777–787.
Santosa, P. (2015). Metodologi Penelitian Sastra: Paradigma, Proposal, Pelaporan, dan Penerapan. Semarang: Azza Grafika.
Saraswati, L. G., & Manalu, A. G. B. (2023). Rekognisi Keragaman Budaya dan Multikulturalisme Bhineka Tunggal Ika. Krtha Bhayangkara, 17(2), 273–296. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.31599/krtha.v17i2.802.
Sihite, D. L., Meha, N., & Lubis, R. A. S. (2023). Penerapan Multikultural dalam Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan dalam Konsep Bhineka Tunggal Ika di Sekolah Dasar. Jurnal Kajian Pembelajaran dan Keilmuan, 7(1), 71–77. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.26418/jurnalkpk.v7i1.64475.
Soenjoto, W. P. P. (2019). Eksploitasi Isu Politik Identitas terhadap Identitas Politik pada Generasi Milineal Indonesia di Era 4.0. Journal of Islamic Studies and Humanities, 4(2), 187–217. https://doi.org/DOI: http://dx.doi.org/10.21580/jish.42.5223.
Sumarno, S. (2020). Analisis Isi dalam Penelitian Pembelajaran Bahasa dan Sastra. Edukasi Lingua Sastra, 18(2), 36–55. https://doi.org/https://doi.org/10.47637/elsa.v18i2.299.
Syahrul, F. (2020). Potret Kekuatan Multikulturalisme Dalam Institusi Politik. Journal Publicuho, 3(1), 21–37.
Syamsuddin, N. (2012). Mengurai Rindu. Yogyakarta: Rahima Intermedia Publishing.
Thobroni, M., & Nurgiyantoro, B. (2010). Multikulturalisme dalam Cerita Tradisional Yogyakarta. Jurnal Penelitian Humaniora, 11(2), 154–169.
Wulan, N. M. (2023). Kajian Etnografi Pengantin Glepung Di Pabrik Gula Sragi Pekalongan Berdasarkan Nilai-Nilai Bimbingan Islam Multikultural. UIN. KH Abdurrahman Wahid Pekalongan.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 SeBaSa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.