The Reality of Code-Mixing in Nadzom Batu Ngompal

Authors

  • Moh. Irfan Universistas Hamzanwadi
  • Herman Wijaya Universitas Hamzanwadi
  • Nunung Supratmi Universitas Terbuka
  • Ramlah H.A. Universitas Terbuka

DOI:

https://doi.org/10.29408/sbs.v4i1.3260

Abstract

The code mix used in the Tajwid Nazom Batu Ngompal book is a distinct characteristic that makes the book unique and interesting. The book is presented in the form of rhymes so that the mixed code has a function as rhyme poems in rhymes. The method used in this research is descriptive qualitative. The data from this research are verbal data in the form of writing. The data source is derived from archives or documents, namely the book of Tajwid Nazom Batu Ngompal. Research data in the form of writings in the form of mixed code use. Data collection is carried out by studying archives or documents, take notes. Data were analyzed using interactive analysis techniques. Based on the results of data analysis collected from the book of Tajwid Nazom Batu Ngompal in the form of mixed language codes that are used in the form of good verbs, adjectives, nouns, phrases, clauses, repetitions and idioms. The dominant form of code mixing used in the book is mixed code of nouns and adjectives.

Keyword: Nadzom, Code-Mixing, Tajwid, Sosiolinguistics

References

Agus Rahmat. (2020). Code Mixing in EFL Classroom: Views from English Teachers Side. Al-Lisan. https://doi.org/10.30603/al.v6i2.1323

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik (Revisi 1). Rineka Cipta.

Aslinda dan Syafyahya, L. (2007). Pengantar Sosiolinguistik (Issue April). Rineka Cipta.

Asmara, R. V. (2015). Campur Kode Bahasa Arab Dan Bahasa Inggris Dalam Bahasa Indonesia Pada Novel “Negeri 5 Menara†Karya a. Fuadi.

Aviah, N., Kuswardono, S., & Qutni, D. (2019). Alih kode, campur kode dan perubahan makna pada integrasi bahasa Arab dalam bahasa Indonesia di film “Sang Kiaiâ€(analisis sosiolinguistik). Lisan Al-Arab: Journal of Arabic Language And Arabic Teaching, 8(2), 135–139.

Ayuba, H. (2016). Pemerolehan Fonologi dan Sintaksis (Sebuah Studi Kasus Pada Anak Usia 2 Tahun). Al-Lisan: Jurnal Bahasa (e-Journal), 1(1), 15–32.

Chaer, A., & Agustina, L. (2004). Sosiolinguistik Perkenalan Awal Revised Edition. Rineka Cipta.

Faizzatussa‘adah. (2015). Alih kode dan campur kode Bahasa arab dan Bahasa ibu dalam komunikasi di PP AL. amanah tambak beras jembong (kajian sosiolinguistik). Universitas Islam Sunan Ampel Surabaya.

Fatawi, N. F. (2019). Campur Kode Dalam Komunikasi Bahasa Arab Santri Pondok Modern Madinah Lampung Timur (Kajian Sosiolinguistik). Al-Fathin: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab. https://doi.org/10.32332/al-fathin.v1i2.1273

Herman Wijaya, & Fikri, Z. (2019). Pengaruh Problem Based Learning (PBL) Terhadap Kemampuan Menulis Puisi Siswa Kelas VII MTS. Hizbul Wathan Semaya. Bahasa: Jurnal Keilmuan Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia. https://doi.org/10.26499/bahasa.v1i3.7

Kurniasih, D., & Zuhriyah, S. A. (2017). Alih Kode Dan Campur Kode Di Pondok Pesantren Mahasiswa Darussalam. Indonesian Language Education and Literature, 3(1), 53. https://doi.org/10.24235/ileal.v3i1.1521

Madjid, T. M. Z. A. (1970). Nahdam Batu Ngompal. STKIP Hamzanwadi Selong.

Nahdi, K., Wijaya, H., Taufiq, M., & Yunitasari, D. (2020). Wasiat Renungan Masa-Pengalaman Baru Karya Hamzanwadi: Pragmatisme Puisi Lama Pada Era Modern Menurut Cultural Studies. SeBaSa, 3(1), 66–82.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sutopo. (2002). Metodologi Penelitian Kualitatif (Dasar, Teori dan Terapannya dalam Penelitian). Sebelas Maret University Prees.

Umami, E. A. (2020). Alih Kode Dan Campur Kode Bahasa Arab Dalam Vlog: Kajian Sosiolinguistik (Studi Kasus Pada Vlog Nurul Taufik).

Wahidah, Y. L. (2017). Campur Kode Bahasa Arab Dalam Komunikasisiswa Rohissmaal-Kautsar Bandar Lampung. Tesis. Yogyakarta: Pascasarjana UIN Sunan Kalijaga.

Warsiman. (2014). Sosiolinguistik: Teori dan Aplikasi dalam Pembelajaran (ke 1). UB Press.

Wijaya, H. (2013). Analisis wacana lirik lagu “wasiat renungan masa†karya TGKH. M. Zainuddin Abdul Majid tinjauan kontekstual dan situasi serta aspek gramatikal dan leksikal. Educatio, 8(1), 65–80.

Wijaya, H., & Wartini, L. S. (2019). Relasi Makna dalam Lirik Lagu Perjuangan Nahdlatul Wathan Karya TGKH. M. Zainuddin Abdul Majid (Kajian Semantik). SeBaSa. https://doi.org/10.29408/sbs.v2i1.1352

Yoda, F. A., & Mardiansyah, Y. (2020). Campur Kode Bahasa Sunda Ke Dalam Bahasa Arab Pada Percakapan Santri Pondok Pesantren Al-Basyariyah Cigondewah Bandung (Kajian Sosiolinguistik). Hijai - Journal on Arabic Language and Literature, 3(1), 1–9. https://doi.org/10.15575/hijai.v3i1.5531

Zuliana, E. (2016). Analisis Campur Kode (Mixing Code) dan Alih Kode (Code Switching) dalam Percakapan Bahasa Arab (Studi pada Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Arab IAIM NU Metro Lampung). Jurnal Iqra, 1(2).

Downloads

Published

2021-05-28

How to Cite

Irfan, M., Wijaya, H., Supratmi, N., & H.A., R. (2021). The Reality of Code-Mixing in Nadzom Batu Ngompal. SeBaSa: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(1), 32–44. https://doi.org/10.29408/sbs.v4i1.3260