Pelatihan pemanfaatan teknologi sebagai media pendukung pembelajaran untuk guru di Kecamatan Sembalun

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29408/ab.v2i2.4210

Keywords:

Learning Media, Teacher Competence, Technology Utilization

Abstract

The involvement of lecturers, students, and teaching staff is an integral form of the Tri Dharma of higher education. Education has a crucial role and is the primary key to producing quality human resources. In the current practice of teaching and learning activities, many teachers have not used media or technology in teaching. Therefore, it is necessary to increase teacher competence through Community Service Activities to adapt to the industrial era 4.0, which is more likely to use technology in various fields of life, one of which is the world of education. PKM activities were carried out for six villages in Sembalun District to equalize the competence of teachers in the village so that they were equal to teachers in the city in presenting technology-based learning media. This interactive learning media creation training produced enjoyable visual and graphic-based learning to become more exciting and not dull. With the implementation of this activity, teachers have more competence in using technology and have succeeded in building their learning media. Apart from that, the creativity of the teacher increases with this activity

References

Anita, N., Puspitasari, T. D., & Habibi, A. (2016). Pengembangan Dan Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Membuat Media Pembelajaran. Prosiding, 164-167

Astriani, M. M., & Alfahnum, M. (2020). Peningkatan Kompetensi Guru Paud dalam Mengembangkan Media Pembelajaran Inovatif. Jurnal PKM: Pengabdian kepada Masyarakat Vol, 3(04). https://doi.org/10.30998/jurnalpkm.v3i4.8151

Elizabeth, T., Pratama, D., Alamsyah, D., Yoannita, Y., Inayatullah, I., & Tinaliah, T. (2021). Pelatihan aplikasi screen recorder dan video conference guna meningkatkan proses belajar mengajar. ABSYARA: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2(1), 49-55.

Kholisho, Y. N., Arianti, B. D. D., Jamaluddin, J., Wirasasmita, R. H., Ismatulloh, K., Uska, M. Z., & Fathoni, A. (2021). Pelatihan pembuatan dan editing video bagi guru SD untuk menghadapi Era Industri 4.0. ABSYARA: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2(1), 119-127. https://doi.org/10.29408/ab.v2i1.3586

Miftah, M. (2014). Pemanfaatan media pembelajaran untuk peningkatan kualitas belajar siswa. Kwangsan, 2(1), 286949.

Myori, D. E., Hidayat, R., Eliza, F., & Fadli, R. (2019). Peningkatan Kompetensi Guru dalam Penguasaan Teknologi Informasi dan Komunikasi melalui Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android. JTEV (Jurnal Teknik Elektro Dan Vokasional), 5(2), 102–109.

Samsuri, T., Muliadi, A., Muhali, M., Asy'ari, M., Prayogi, S., & Hunaepi, H. (2020). Pelatihan desain media interaktif pada pembelajaran daring bagi dosen pendidikan biologi. ABSYARA: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 1(2), 64-69. https://doi.org/10.29408/ab.v1i2.2745

Soemantri, S. (2019). Pelatihan Membuat Media Pembelajaran Digital. Aksiologiya: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 64-69.

Sutisna, U., Elkarimah, M. F., & Asma, F. R. (2020). Pengembangan kompetensi profesional guru PAI melalui pemanfaatan teknologi informasi. ABSYARA: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 1(2), 43-48. https://doi.org/10.29408/ab.v1i2.2629

Syahroni, M., Dianastiti, F. E., & Firmadani, F. (2020). Pelatihan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi untuk Meningkatkan Keterampilan Guru dalam Pembelajaran Jarak Jauh. International Journal of Community Service Learning, 4(3), 170-178.

Wardinur, W., & Mutawally, F. (2019). Peningkatan Kompetensi Guru Melalui Pelatihan Pemanfaatan Teknologi sebagai Media Pendukung Pembelajaran di MAN 1 Pidie. Jurnal Sosiologi USK (Media Pemikiran & Aplikasi), 13(2), 167-182.

Wijaya, F., & Ferdinandus, S. (2020). Pelatihan Pembuatan Dan Pengelolaan WebBlog bagi Guru-Guru Smp Negeri 10 Ambon Sebagai Media Pembelajaran Yang Efektif. JURNAL PENGABDIAN MASYARAKAT JAMAK, 3(1), 217-223.

Published

2021-12-31