Kelayakan Media Pembelajaran Praktikum Fisika Teknik Menggunakan Video Tutorial

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29408/edumatic.v5i2.4139

Keywords:

ADDIE, Engineering Physics, Learning Media, Video Tutorials, Virtual Practicum

Abstract

The Covid-19 emergency period requires the implementation of online learning, which was previously carried out offline. This condition causes engineering physics lectures to experience problems in the practical process. For this reason, the purpose of this research is to make learning media that is feasible and simple and easily accessible (YouTube) in the form of video tutorials on engineering physics practicum. The method used is R&D with ADDIE model consisting of Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluate stages. Data collection techniques using Likert scale questionnaires and analyzed using quantitative descriptive techniques. The results showed that the practicum learning this product video tutorials was declared very-suitable (VS) for use by media experts with a percentage of 92.5% and according to material experts, it was stated to be very-feasible (VF) with a percentage of 85%, and the results of user responses were stated to be VF with a percentage of 86.20%. So that online practicum applies this media is very suitable to be implemented as a practicum learning media.

Author Biographies

Susanti H. Hasan, Program Studi Teknik Komputer, Akademi Ilmu Komputer Ternate

Dosen di Program Studi Teknik KomputerAkademi Ilmu Komputer Ternate .

Laroma Larumbia, Program Studi Teknik Komputer, Akademi Ilmu Komputer Ternate

Dosen di Program Studi Teknik KomputerAkademi Ilmu Komputer Ternate .

References

Agustini, K., & Ngarti, J. G. (2020). Pengembangan Video Pembelajaran untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Menggunakan Model R&D. JIPP, 4(1), 62–78.

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik (Revisi 201). Rineka Cipta.

Batubara, H., & Batubara, D. (2020). Penggunaan Video tutorial untuk Mendukung Pembelajaran Daring Di masa Pandemi Virus Corona. Muallimuna, 5(2), 74–84.

Chandra, F., & Nugroho, W. Y. (2017). Implemntasi FLIPPED Classroom dengan Video Tutorial pada Pembelajaran fotografi Komersial. DEMANDIA, 2(1), 20–36.

Hakky, M. K., Wirasasmita, R. H., & Uska, M. Z. (2018). Pengembangan media pembelajaran berbasis android untuk siswa kelas x pada mata pelajaran sistem operasi. Edumatic: Jurnal Pendidikan Informatika, 2(1), 24–33.

Irawan, U., & Wirasasmita, R. H. (2019). Media Pembelajaran Video Tutorial Interaktif Berbasis Adobe Flash Pada Mata Kuliah Pemrograman Dasar. Edumatic: Jurnal Pendidikan Informatika, 3(2), 84–90.

Kemendikbud. (2020). Surat Edaran Dengan No 36962/MPK.A/HK/2020 Tentang Pembelajaran secara Daring dan Bekerja dari Rumah dalam Rangka Pencegahan Penyebaran Corona Virus Disease (COVID-19).

Maisiswati, B. H., Ismatulloh, K., & Uska, M. Z. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran CD Tutorial Interaktif Pada Mata Pelajaran Simulasi Digital. EDUMATIC: Jurnal Pendidikan Informatika, 2(2), 66–73.

Mandalika, & Syahril. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Tutorial Untuk Meningkatkan Efektifitas Pembelajaran Pada Mata Kuliah Tata Rias Pengantin Indonesia. INVOTEK, 20(1), 85–92. https://doi.org/10.24036/invotek.v20i1.725

Mapicayanti, D., Jamaludin, J., & Fathoni, A. (2018). Perancangan Media Pembelajaran Berbasis Video Tutorial Mendesain Jaringan Lokal/LAN Kelas X TKJ. EDUMATIC: Jurnal Pendidikan Informatika, 2(2), 59–65. https://doi.org/10.29408/edumatic.v2i2.913

Narbuko, C., & Achmadi, H. (2009). Metodologi Penelitian. Bumi Askara.

Sadikin, A., & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19. Biodik, 6(2), 109–119. https://doi.org/10.22437/bio.v6i2.9759

Sadiman, A. S., Rahardjo, R., Haryono, A., & Rahardjito. (1996). Media Pendidikan: Pengertian Pengembangan dan Pemanfaatannya. Rajawali Pers.

Sutrisno, Pratama, A., & Rani, H. A. D. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Video Tutorial untuk Meningkatkan Keterampilan Pada mata Pelajaran Teknik Animasi 2 Dimensi dan 3 Dimensi siswa Jurusan Multemedia SMK Negeri 1 Tonjong. Journal Of Informatics Education, 2(2), 1–6.

Syarifudin, A. S. (2020). Implementasi Pembelajaran Daring Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Sebagai Dampak Diterapkannya Social Distancing. Metalingua, 5(1), 31–34.

Wirasasmita, R. H., & Putra, Y. K. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Video Tutorial Interaktif menggunakan Aplikasi Camtasia Studio dan Macromedia Flash. EDUMATIC: Jurnal Pendidikan Informatika, 1(2), 35. https://doi.org/10.29408/edumatic.v1i2.944

Downloads

Published

2021-12-20